The Exorcism of Anna Ecklund (2016)

Alternatieve titel: Het Exorcisme van Anna Ecklund

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Andrew Jones
met Tiffany Ceri, Lee Bane en Jeff Raggett

Anna Ecklund was ooit een beschaafd lid van de kerk. De laatste tijd heeft ze echter enorm veel last van woedeaanvallen, die vooral gericht lijken te zijn tegen alles wat met religie te maken heeft. Anna's familie is wanhopig op zoek naar een oplossing voor dit gedrag en schakelt verschillende dokters en psychiaters in. Geen van hen kan een diagnose geven. De lokale priester Riesinger en Lamont - een onderzoeker van het Vaticaan - besluiten Anna te onderzoeken. Ze komen met de conclusie dat een gewelddadige entiteit bezit genomen heeft van Anna's lichaam. Ze besluiten een duiveluitdrijving te doen.

avatar van mikey
netflix bagger ten behoeve van de maandelijkse quotum. Extreem beledigende film voor mensen met gevoel voor smaak.

Oef wat slecht.

Horrorfilms zijn zelden origineel, maar dan nog zijn er gradaties. De gemiddelde "mensen in een wagentje rijden het bos in" horror mag dan wel een bekende formule volgen, als kijker wordt je het eerste half uur ten minste nog in de waan gehouden. Zijn het op hol geslagen jongeren, is het een masked killer, gestoord dier of toch iets supernatuurlijkers? De pay-off is meestal wat teleurstellend, maar het mysterie is er nog wel.

En dan zijn er films als deze Anna Ecklund. Exorcisme film, de titel zegt het al. Vanaf minuut 1 het duidelijk welk pad deze film gaat afleggen, niks mysterie, niks spanning. En de film doet ook écht geen moeite. Alle clichés worden gewoon afgechecked, één voor één, netjes op een rij. Je vraagt je af wat Andrew Jones bezielt zo'n film te maken.

Dan is het nog wel zo dat het einde toch nog een kleine wending krijgt, maar dan is het kalf al lang verdronken. En daarbij is het ook wel érg melig allemaal, dus om daar nu eerst 65 minuten aan crappy horror voor te doorstaan ...

Visueel is het ook niks, soundtrack is erg matig en acteerwerk is te beperkt. Jones weet geen sfeer of spanning op te bouwen, misschien dat mensen die nog nooit een exorcisme film gezien hebben het iets anders zullen ervaren, maar het is nu ook niet bepaald een klein, onontgonnen genre meer.

Gewoon skippen als je denkt dat je op basis van de titel het verloop al kan raden .... dat is namelijk ook gewoon zo. Enkel op het einde een kleine kwinkslag, maar die is niet eens goed genoeg uitgewerkt om daar veel aandacht aan te besteden. 't Is gewoon slecht allemaal.

avatar van VanRippestein
Heel heel heel erg slechte film die nergens spannend wordt. Ook de originaliteit is ver te zoeken. Het ia eigenlijk gewoon the exorcist minus alles wat goed is aan die film. Ook niet grappig omdat hij zo slecht is maar gewoon tergend saai. Raadsel hoe zoiets gemaakt wordt zonder de er iemand zegt: "jongens, dit wordt niks meer, laten we er maar mee ophouden".