Waltz (2006)

Nederland
350 minuten (miniserie, 7 delen)

geregisseerd door Norbert ter Hall
met Aart Staartjes, Olga Louzgina en Theo Maassen

Willy Waltz (Aart Staartjes), directeur van het zieltogende familiecircus WALTZ, regeert met ijzeren vuist over zijn circus over zijn familie. Hoewel hij al op leeftijd is, wil hij van geen ophouden weten. De voorstelling duurt zolang als de voorstelling duurt. Dan wordt bij hem een kwaadaardige hersentumor ontdekt. Waltz moet alles op alles zetten om het voortbestaan van het circus, zijn levenswerk, veilig te stellen. Wie is geschikt om hem op te volgen? Zijn oudste zoon, Bruno (Theo Maassen) is homoseksueel en zal niet voor nakomelingen zorgen. Zijn tweede zoon, Felix (Barry Atsma) heeft wel vrouw en kinderen, maar is te slap om het circus te leiden en de jongste, Enrico (Koen Wouterse) is een ongeleid projectiel. Dan is er Waltz nieuwe Russische vriendin die het circus wil overnemen. Maar is er in deze tijd nog wel plaats voor het Groot Internationaal Wereldcircus WALTZ?

Theo Maassen in Waltz

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

http://www.theomaassen.net/images/logo Waltz.jpg

Met ingang van 10 november a.s. zenden de NPS, de VARA en de VPRO op vrijdagavond om 21.00 uur de nieuwe, zevendelige dramaserie 'Waltz' uit, waarin Theo Maassen - naast Aart Staartjes, Barry Atsma, Koen Wouterse en Marja Kok - één van de hoofdrollen speelt.

De dramaserie ‘Waltz' vertelt het indringende verhaal van circusdirecteur en pater familias Willy Waltz, die met ijzeren vuist regeert over het Groot Internationaal Wereld Circus Waltz én over zijn familie. Hoewel hij al op leeftijd is, wil hij van geen ophouden weten. Het circus moet door. Maar wanneer bij hem een hersentumor geconstateerd wordt, moet hij zijn erfgoed veilig stellen. Zijn drie zonen Bruno, Felix en Enrico lijken niet geschikt om hem op te volgen. Kan Waltz het tij nog keren?

‘Waltz' vertelt het verhaal van deze tijd. Een tijd van vervlakking, commercie en grootschaligheid, waarin geen plaats meer lijkt te zijn voor de verbeelding van het circus.

Het scenario voor ‘Waltz' is geschreven door Robert Alberdingk Thijm , die eerder internationaal bekroond is voor de series ‘De Daltons' (VPRO) en ‘Dunya en Desie' (NPS) en meeschreef aan ‘All Stars' (VARA). Regisseur Norbert ter Hall kreeg internationale erkenning met de miniserie ‘Mevrouw de Minister' (VPRO).

BosBros. Film-TV Productions produceerde eerder films als ‘Minoes', ‘Pluk van de Petteflet' en ‘Ja Zuster, Nee Zuster' en tv-series als ‘Ibbeltje' en ‘Otje'.

bron: theomaassen.net

avatar van matthijs_013
ik heb hierin 2x gefigureerd. echt grappig~!
Was al ergens in de zomer van 2005. vreemd dat het nog niet uitgebracht is dan

Zal wel niet eerder in het programma gepast hebben. Maar hoe was dat figureren? Nog met mensen van enige importantie kunnen spreken?

avatar van matthijs_013
ja al die 4 mensen op die foto waren er. Nog op de foto met Barry, maar Aart kwamen we niet echt tegen. Die was er alleen de 2e keer en hij was in een andere scène. Ik had hem tijdens de lunch niet echt zin om hem lastig te vallen

ze namen voor de trucs btw belachelijk slechte stunt doubles (ze deden het heel goed, maar ze leken gewoon totaal niet op elkaar; die met dat spijkerjackje op de foto had een stuntdouble van zo'n 20 meter kleiner en een enorme tatoo)

Ik heb ook nog een foto van de set genomen tijdens de tweede keer, maar imageshack doet nu nogal vaag dus dat komt later wel

Vanaf 13 december te koop op DVD !
Eerst op tv te zien vanaf 10 november wekelijks om 21.00 uur.

Quido schreef:
Vanaf 13 december te koop op DVD !
Eerst op tv te zien vanaf 10 november wekelijks om 21.00 uur.

Ook vaag dat ze het een maand later al in de verkoop gooien...?

Prima toch? Wie heeft er baat bij een window tot NA de tv-uitzending?

Is volgens mij wel een kwaliteits serie zag het net een stukje, en het zag er goed gefilmd uit met een goede Aart Staartjes ik volg het niet maar goed.

Zie steeds maar een stukje en kijk dan niet verder omdat ik niet onder de indruk ben.

Staartjes is geweldig. Je ziet hem met de aflevering ouder worden...

gister keken er 372.000 mensen naar de 3e aflevering.

avatar van Mug
Mug
Vanaf maandag 9 juni dagelijks op NL2 in de late avond-uren, voor hen die geen zin hebben in ellenlange na-analyses van de EK-wedstrijden.

avatar van Donkerwoud
Zeer de moeite waard voor de mensen die dit nog niet gezien hebben. Een Nederlandse serie met de allure van The Sopranos. Enige kritiek is dat er te weinig afleveringen zijn, en sommige verhaallijnen dus wat onbevredigend afgesloten worden.

Ooit wel aan begonnen, maar net zoals met elke andere serie ooit eens eentje gemist, waardoor het niet fijn was om verder te kijken. Ik koop ooit de dvd wel. Op televisie series volgen werkt bij mij voor geen meter.

avatar van Nijmegen
Dit is toch een normale serie... dan zou je bijv. vuurzee oook kunnen toevoegen als film/miniserie?!

Dit is een miniserie met een beperkt aantal delen. Vuurzee is dat niet...

avatar van Donkerwoud
Magistrale rollen van Aart Staartjes en Theo Maassen, die beiden een andere wending geven aan een vastgeroest imago. Het is alleen jammer dat de serie zo beperkt is gebleven qua aantal afleveringen, er had zoveel meer uitgehaald kunnen worden. Desalniettemin een van de beste series van Nederlandse bodem.

avatar van Brix
Ridicule weergave van het circusleven.
De situaties zijn meestentijds ronduit belachelijk.
Ik zal niet in detail treden, want voor iemand die de circuswereld van binnenuit kent zijn er zoveel storende factoren aan dit verhaal verbonden dat er eigenlijk geen beginnen aan is.
Nou ja, een paar simpele voorbeelden dan:
Waarom moet Staartjes (Willy Waltz eigenlijk) tijdens de voorstellingen met een Duits accent spreken bijvoorbeeld?
Circus à la Pipo de Clown?

Een trapezenummer in een veel te kleine, en te lage tent
De artiesten hangen met hun voeten zowat in het vangnet...
Ik ken de gebruikte tent wel, die is van circus Bongo , een kindercircus, waarin dergelijke acts nooit opgevoerd worden natuurlijk.

Een circusfamilie die uit zo'n zootje ongeregeld bestaat ben ik ook nog nooit tegengekomen.
Ook ligt de nadruk veel teveel op de sex-escapades van de personages.

Op een bepaald moment trekt het circus illegaal de Duitse grens over.
Dat zou ik wel eens willen zien gebeuren.
En dan gaan ze daar ook nog voorstellingen geven.
In Duitsland geeft geen enkele gemeente toestemming voor circusvertoningen voordat de tent en ander materiaal door de bouwpolitie goedgekeurd is.
Daar komen heel wat regels bij kijken.
Een Nederlands circusje, zoals Waltz dus, beschikt niet over het benodigde Duitse 'bouwboek', en voldoet bij voorbaat niet aan de gestelde zeer strenge normen die in Duitsland gelden.

En zo is er nog een hele hoop meer.
Ik heb met gekromde tenen naar die serie zitten kijken, en de vaak overacting van Staartjes.

Wellicht dat het kijkers die niets van het ware circusleven af weten allemaal niet stoort.
Dat realiseer ik mij wel.
Maar voor mij is het een serie die ik nog niet gratis op DVD zou willen hebben.

avatar van Crook
Nou, hij ligt wel voor bijna gratis bij de Action nu 2,- voor de hele box!

avatar van Crook
Wel aardig dit, vooral Meneer Aart en Theo Maassen doen het erg goed. Het commentaar hierboven van Brix kan ik dan ook totaal niet inkomen, hij geeft zelf al aan dat mensen die niets van het ware circusleven afweten alles wat hij opnoemt niet zal storen, dus dat gaat op voor zo'n 99% van alle kijkers schat ik. Een politieagent die commentaar levert op de ongeloofwaardigheid van Beverly Hills Cop 3 zou ik ook niet echt serieus nemen...

Toch had ik wel wat meer humor verwacht, het onderwerp en de setting lenen zich perfect voor een lekkere zwartgallige komedie, echter blijft het steken bij alleen zwartgallig, en dat is erg jammer. Verder is het erg mooi geschoten, steekt het redelijk in elkaar, alleen schiet het -zoals hierboven ergens ook al gezegd- soms te kort in het uitwerken van de verhaallijnen. 3***

avatar van Brix
Wat mij vooral stoort aan ' Waltz' is de poeha die men maakte met slogans als "het circusleven zoals het in werkelijkheid is", en meer van dien aard, in de publiciteit die eraan vooraf ging.
Bovendien lijkt 'Waltz' mij niet als komedie bedoeld.
Sommige mensen gaan dat misschien ook nog wel serieus nemen.

avatar van Crook
Jamaar brix je moet niet geloven wat ze op tv zeggen, ook niet in de voorstukjes

avatar van Brix
Daar ben ik wel achter gekomen ja

FF lachen nu...een goedbedoelende vriendin deed mij de ' Waltz' DVD box cadeau.
Nu heb ik 'm dan tóch in huis, want een gegeven paard....

avatar van james_cameron
Uitstekende miniserie, erg grappig in al zijn triestheid. 'De ondergang van een circusfamilie' is de subtitel en deze dekt de lading volledig. De troosteloosheid van het bestaan in een tweederangs circus wordt fraai in beeld gebracht. Aart Staartjes is perfect gecast als Willy Waltz; de rollen van de drie zonen worden ook prima ingevuld door Barry Atsma, Theo Maassen en Koen Wouterse. Ik heb overigens wel erg vaak gelachen moet ik zeggen- de beschamende situaties volgen elkaar in hoog tempo op. Veel gevloek, seks en allerlei ranzige toestanden, maar het is en blijft tenslotte een nederlands product.

avatar van Multivitamine
Brix schreef:
FF lachen nu...een goed bedoelende vriendin deed mij de ' Waltz' DVD box cadeau.
Nu heb ik 'm dan tóch in huis, want een gegeven paard....

Crook schreef:
Nou, hij ligt wel voor bijna gratis bij de Action nu 2,- voor de hele box!

Een prachtige vriendschap

avatar van Brix
Waarvoor ik eeuwig dankbaar zal blijven

avatar van funnyhow
echte circusleven of niet ... gewoon een uitstekende serie !!!

Toen de serie op tv was heb ik niet gekeken, kwam er gewoon niet van. En van de flarden die wel tot mijn netvlies doordrongen kon ik niets breien. Ook pas zag ik nog op Hilversum Best stukjes van de serie en ik werd nu toch echt nieuwsgierig. De DVD-box had ik ooit kado gehad en die stond nog rustig in de kast te wachten. Ben eraan begonnen op de PC te kijken en ik kan verd... niet meer ophouden! Ik vind het zo mooi gedaan, de tragiek van het onontkoombare druipt eraf. Ik ben nu ongeveer op de helft maar ik vind het een top-miniserie, het betere Nederlandse dramawerk.

avatar van 93.9
Uitstekende serie. Niveau Film.
Rauw, prima rollen. Weergaloos.

avatar van knusse stoel
Multivitamine schreef:

Een prachtige vriendschap

Het gaat toch om het gebaar, niet om de waarde van het cadeau!