Drôle de Félix (2000)

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Olivier Ducastel en Jacques Martineau
met Sami Bouajila, Ariane Ascaride en Pierre-Loup Rajot

Félix woont met zijn vriend in de Noord-Franse havenstad Dieppe. Hij is werkloos geworden en heeft nu tijd om een oude wens te vervullen: zijn vader opzoeken, die hij nooit gekend heeft en die ergens in Marseille moet wonen. Liftend en met 'geleende' auto's onderneemt hij de reis naar het zuiden. Onderweg is hij getuige van een moord, maar omdat hij van Noord-Afrikaanse afkomst is, ziet hij ervan af naar de politie te gaan.

avatar van swiep
mooie en lieve film, ik had geen idee waar het over zou gaan. de reis vanuit normandie richting de cote d'azur laat naast de belevenissen van felix ook frankrijk mooi voorbij komen. eigenlijk het is meer dan een 4 waard !

avatar van Purmerend
Een heel onverwacht einde, want ik had gedacht dat ze die vader nog wel in beeld zouden brengen. Maar dat was dus niet zo. 3*

avatar van Bas17
+mooie uitzichten
+Soms lief
-Niet echt betrokken bij personages

2.5* voor nu

Leuke film!!!!! Heb er van genoten

avatar van Ambru
Vandaag tijdens de les Frans deze film gezien, en eigelijk weet ik niet goed wat ervan te denken. langs de ene kant is het verhaal af!, maar langs de andere kant is er helemaal niets gebeurd.

De film bevatte wel een aantal leuke dialogen, en somige van de personages kwamen wel eens onverwachts uit de hoek. het personage van felix vindt ik dan weer helemaal niet genoeg uitgediept. ook wel erg toevallig dat bijna elke man die hij tegenkomt ook homo is...

wat een saaie langdradige film is dit zeg :S
ik snap het hele verhaal niet want er gebeurt ook niets begrijpelijks in... zomaar mensen die die tegen komt zijn opeens zn broer en zus en zo :S

Wat een leuke optimistische film, dit verhaal van de seropositieve Felix, die terwijl hij op zoek is naar zijn vader, allerlei interessante mensen ontmoet. Op een slimme manier komen items als racisme en homofobie aan bod.

avatar van maxcomthrilla
Vooral een grappige en ontroerende roadmovie waarbij Felix op zijn weg verschillende personages tegenkomt en naast een negatief incident vooral positieve ervaringen opdoet op weg naar Marseille. De personages die hij tegenkomt zijn allen ingedeeld als zijnde ' familieleden ' van Felix, zo komt hij naast een denkbeeldige oma, o.a. een denkbeeldige broer tegen op weg naar een countdown: zijn vader. Geinig dat het dan weer totaal niet van belang was. Zo zie je maar weer eens dat de reis ergens naar toe soms veel mooier kan zijn.

Net zoals Crustaces et Caquillages gewoon een frisse, luchtige en wederom typisch Franse film met goede vertolkingen. Niets aan de hand filmpje terwijl de hoofdpersoon toch iets onder de leden heeft. Super vermakelijk eenmaal de reis is ingezet. 4*

avatar van alec
swiep schreef:
mooie en lieve film, ik had geen idee waar het over zou gaan.

Idem, vooral het lieve
Toegankelijk voor een ieder waarbij het bijna fascinerend is dat er zoveel 'gasten' voorbij komen die weinig introductie genieten maar je toch direct weet wie ze zijn en wat ze willen.
De beelden zijn prachtig, het verhaal is wat luchtig wat juist wel past in een roadmovie en ook hier past: de reis is interessanter dan de bestemming
Een *3.5

avatar van Leo1954
Een typische roadmovie, zo horen ze te zijn. Op reis, mensen ontmoeten. Veel meer heb je niet nodig en dat maakt de film charmant.

avatar van K. V.
Deze wist me wel te bekoren. 'k had eigenlijk geen grote verwachtingen en zo is hij goed meegevallen. Het hoofdpersonages en z'n reis wisten me wel te boeien. De film bestaat vooral uit een aantal ontmoetingen met een vijftal personages. Vooral het verhaal met het oude vrouwtje sprak me het meeste aan, al waren de andere ook wel goed.
Je zou denken dat het een zwaar drama is (omdat hij seropositief is en net werkloos), maar dit is de film totaal niet. In de film komt hij wel nogal veel homo's tegen, maar storend werd het niet (je moet wel af en toe het mannelijk naakt er bij nemen) en ze gaan zeker ook niet de belachelijke toer op.
'k heb nu onlangs een aantal roadmovies gezien en deze kon me voorlopig het meeste bekoren. Toch wel aangenaam verrast door deze film.

avatar van cantforgetyou
Geen goede film, qua verhaal. De beelden van Frankrijk hebben ervoor gezorgd dat we deze film af hebben gekeken. Maar de toevalligheden en de mensen die hij tegenkomt zijn zo nep. Je gaat niet met iemand die je net kent al net doen alsof het je broer is. En die oma nodigt in het echt heus geen slapende gekleurde jongen uit in haar huis. En zo vrij en open zoenen met andere mannen in het openbaar, zeker in Frankrijk zie ik ook niet echt gebeuren. Veel te conservatief land. Maar goed. In ieder geval worden de homo's niet als stereotypes neergezet en dat is dan wel weer een plus punt. Dus geef ik hem 3 sterren.

Een zeer onderhoudende film; een meanderend reisverslag; maar voor mij net te veel toevalligheden. Het maakt het verhaal onderhoudend maar ook wat gemaakt; maar het is net teveel niet veel te teveel. Ondanks de zwaardere momenten; heeft het geheel een lichte toets.