Bunraku (2010)

Actie / Drama

geregisseerd door Guy Moshe
met Josh Hartnett, Woody Harrelson en Ron Perlman

Een geheimzinnige zwerver (Josh Hartnett) en een vurige jonge Japanse strijder Yoshi (Gackt Camui) arriveren allebei in een stad die gedomineerd wordt door een misdaadsyndicaat. Ieder voor zich is geobsedeerd door zijn afzonderlijke missie. Wijzer geworden door het advies van een plaatselijke kroegbaas (Woody Harrelson), besluiten ze samen te werken bij de bestrijding van de misdaad in de stad. Makkelijk krijgen ze het daarbij niet: ze moeten het onder meer opnemen tegen de ontzagwekkend kwade "woodcutter" Nicola (Ron Perlman) en zijn levensgezellin Alexandra (Demi Moore), een femme fatale met een geheim verleden.

Deze film is een genot voor het oog en oor. Een mix tussen cartoon als Sin city en een soort van kill bill. Dit alles in een gevouwen papieren decor op Japanse stijl. Niets is realistisch, maar des te leuker. Iets waar je van moet houden, maar voor mij een aangename verrassing. klassieke verhaal lijnen die op het einde toch leuk maar voorspelbaar uitpakken. Toch maakte dit voor mij niet veel uit. Mooi gedaan!
Wat ik een beetje miste, was spanning, maar daar was deze film niet voor bedoeld...

Bovenstaande stond al als review, kon ik wat mij betreft 100% overnemen (excuses daarvoor).

avatar van Ragna
Vond de papieren decors echt super. Wist eigenlijk eerst niet wat ik moest verwachten van de film en het begin als een vaag toneelstuk. Nu kan ik zelfs dat wel waarderen als het verder een goed verhaal is, het deed me daarom in het begin aan Dogville denken.
Gelukkig was het wel beter en meer dan Dogville. Dogville was naar mijn smaak toch te veel toneel en te weinig decor voor een film. Deze film maakt het aan alle kant goed om het cartoonachtige geheel te gebruiken. Het verhaal is misschien wat mager voor sommige en de film kan ook langdradig overkomen als dit niet jouw type film is.
Je moet er wel even in kunnen komen en het vreemde decor leren waarderen.

Goede acteurs ook en leuke vechtscènes wat mij betreft

avatar van sofripa
Origami voor gevorderen.

Wonderwel geslaagd probeersel. Deze film is visueel een bijzondere ervaring. Zoals eerder gememoreerd komt een vergelijk met Sin City maar ook Kill Bill naar boven drijven. Je merkt aan de ervaren cast dat ze dit experiment wel waarderen. Niet dat dit leidt tot noemenswaardige acteerprestaties. Op Perlman na dan. En Mckidd die als 'killer nr 2' de foutste baas van allemaal is.

Dus, wil je eens wat anders, dan is Bunraku een aardige optie. 3,5 sterren

Apart dat de ene film je na 5 minuten de keel uithangt en de ander direct boeit. Mix van decors, stijl, actie, de voice-over. Verhaal is enigzins voorspelbaar maar de karakters zijn interessant. Ik houd wel van deze stijl (vond idd Sin City ook leuk)

doe mij maar deel 2

Waardeloze film. Gevechten zijn heel saai en nep, personages zijn nep en weinig overtuigend. Verhaal ( als je dat al kunt vinden) is van het niveau jip en janneke. Waardeloze film. Heeft ook niets met sin city te maken, die overigens wel heel goed was.

avatar van Fryce
Had best wel verwachtingen voor ik deze er in stopte. Helaas heeft hij het niet waar kunnen maken. Best leuke actie, maar eentonig, best ok beelden, maar verveeld te snel. best leuk spel, maar kan niet echt boeien. Jammer.

Wat een zeer vermakelijke film.

Toen ik hem bekeek had ik het idee dat het een kruising was van sucker punch en watchmen.
Het verhaal wordt voor een groot deel verteld zoals watchmen en op de momenten van actie ziet het eruit als sucker punch, soms zelfs als kill bill.

Een leuk verhaal die snel en vaak afgewisseld wordt met momenten van actie echter zijn de gevechten niet van een heel hoog caliber zoals kill bill maar zeker een dikke voldoende.

Goede acteurs zoals Josh Hartnett, Woody Harrelson, demi Moore en Ron Perlman.

Zeker een aanrader.

avatar van piiiti
Hele leuke film, heel aparte scenes en stijl van filmen... ik hou hier wel van. De gevechten hadden wellicht iets beter gekund, maar passen ook wel weer goed bij het geheel. Ook de videogame-stijl in bepaalde scenes vond ik erbij passen en bovendien best grappig. Goed geheel!

avatar van Noodless
johnhendrikos schreef :

2/10

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Geforceerd.

Op een bedje van Sin City en wat andere stijlgenoten, tracht deze actie- en misdaadfilm tevergeefs van de grond te komen. Hetgeen nooit echt lukt, ondanks het leentjebuur, de goede intenties en aardige cast. De actiescènes zijn verschrikkelijk, de humor is om te janken en deze geforceerde cartooneske stijl werkt slecht. Bovendien duurt deze krampachtige poging tot vermaak veel te lang.

Matig.

45 min gekeken,van miserie afgezet. ZWAK

avatar van missl
Domme gevechten, een verschrikkelijk verhaal.
Maar het ziet er allemaal wel mooi uit.

avatar van blurp194
Rare film.

Toch een hele tijd zitten twijfelen of ik 'm wel uit zou kijken. Uiteindelijk wel gedaan, en dat was wel de goede beslissing. Want aan het einde zitten er toch wel weer wat mooie scenes, die als het begin je niet meteen al heel erg tegenstaat toch wel wat toevoegen aan het geheel.

Wat moet ik er verder dan van vinden, hmm. Ik kan er eigenlijk alle kanten mee uit. Is dit een film die alleen maar probeert om van de mix van Kill Bill en Sin City en misschien Dogville iets nieuws te maken? Zo ja, dan is dat echt grandioos mislukt. Maar toch heeft de opklapstripwereld ook wel weer iets - en het is zeer zeker origineel. Op zijn minst is dat al een heel eigen stijl van beelden, en het vertellen van een verhaal - dwars door de talen heen. En dat de beelden echt op een heel hoog niveau staan zal denk ik toch niemand kunnen ontkennen.

Mooi plaatjeskijken is het beslist wel. En de acteurs zijn ook goed bezig - niet precies dat ze zichtbaar lol in hun werk hebben, maar het lijkt er welzeker op dat ze echt hun best aan het doen zijn. Of dit nu wel of niet een volgende Kill Bill zou worden, de acteurs doen er in ieder geval voluit hun best voor. Zeker de bekende namen doen het echt heel goed. Zoals Demi Moore, die hier denk ik toch wel het beste acteerwerk van haar carriere laat zien - en dat zegt wel wat, want ze heeft echt al eerder wat laten zien. Josh Hartnett is ook echt goed bezig - en dat is hij in de films waarin ik hem tot dusver gezien heb altijd wel, hij heeft wel een wat aparte lijst van films op z'n naam staan - dat helpt misschien wel. Woody Harrelson dan, die zaag ik nogal eens bij zijn enkels af, maar hier ontstijgt weer eens zijn gewone platte rol. De man kan echt wel heel goed spelen. Jammer dat we dat maar zo weinig zien. En dan Gackt nog. Wat we daar dan van maken moeten? Maar goed spelen doet hij zeker.

Des te meer jammer dat het verhaal zo lang duurt en zo weinig aanspreekt, en een zo ontoegankelijke mix van sprookje, opklapverhaal en bullshit vertelt. En de stijl van de gevechten is ook een die je echt aanspreken moet - maar dat lukt bij mij toch niet echt. Tot het laatste dan - dat heeft het weer wel.

Voor de liefhebber wel de moeite waard, maar zeker geen film voor het grote publiek. En in de optelling twijfel ik toch ook wat over de score, alles tussen de 0.5 en 5.0 kan ik wel begrijpen. Laat ik maar precies in het midden gaan zitten.

Miskleun!

Op basis van de trailer kon het eigenlijk al niet meer fout gaat, dat deed het toch. Aan de artstyle heeft het niet gelegen, de opzet van deze film is geweldig. Ook de decors en een aantal grafische effecten zijn meer dan geweldig.

Waar de film compleet de mist in gaat is de regie zelf. Het camerawerk is bedroevend, de editing zo mogelijk nog slechter. Moshe lijkt wel een vergane vijftiger die compleet geen voeling heeft met wat op het scherm getoverd moet worden. Je ziet dat alles aanwezig was om één van de meest visueel unieke films van 2011 te maken, maar door slechte regie oogt het nu vaak kaal en goedkoop.

De soundtrack werkt ook écht niet. Deed me wat denken aan Red Spectacles, maar dan zonder het gewenste effect. Ook de voice over was niet om aan te horen, acteerwerk (van mensen die ik anders toch aardig kan appreciëren, zoals een Harrelson) is ook absoluut niet om over naar huis te schrijven.

Rest de slechte mix van Amerikaanse en Japanse invloeden die nooit echt goed lijkt te werken (iemand anders die ook aan Afro Samurai moest denken?), en wat er overblijft is een bom aan potentieel, maar een uiterst povere uitwerking ervan. Daarmee duren die 120 minuten uiteindelijk ook te lang.

Graag weer dezelfde mensen die het idee achter deze film hebben opgezet, maar dan wel met een bekwame regisseur. Spijtig om zoiets unieks verkwanseld te zien.

avatar van Filmkriebel
Eerlijk gezegd is het geen film die onopvallend voorbij gaat. Door de cartooneske decors kwam het in ieder geval op visueel vlak uniek over, maar het is een verhaal dat me weinig kon boeien omdat het ganse good vs evil verhaal met helden met wraakmotieven plot té gekend. Ook de acteurs zijn middelmatig en spelen een beetje muf en duf. Het begin was wennen aan de vertelstijl, aan de decors, aan de stripfiguren. Eens het op gang komt, valt het best mee en sleept de actie je mee, maar fascineren, imponeren, boeien en raken doet het nergens. Demi Moore speelt een ondankbare rol. Die heeft ook haar beste tijd achter de rug. Kleine 3*

avatar van Filmkriebel
Het verwondert me dat niemand zich afvraagt wat Bunraku is. Dan weet je onmiddellijk wat de inspiratiebron was voor de looks van deze film.

BUNRAKU

avatar van b00ts
Sorry.... ik vind het helemaal niks.

Het ziet er allemaal mooi en origineel uit met de papieren achtergronden wat het inderdaad een soort cartoon/poppentheater uitstraling geeft, maar door het ontbreken van een verhaallijn worden de gevechten gewoon een saaie vertoning. Vond dat bijvoorbeeld in Scott Pilgrim veel beter uitgevoerd. Jammer. De 2 sterren zijn puur voor het decor.

groente12
Filmkriebel schreef:

BUNRAKU

Ik wist juist door de titel dat het decor heel anders eruit zou zien.

Saai! heb hem zelf niet volledig uitgekeken...

erik1677
Heel mooi gemaakt, maar pakt helaas nergens.
Op geen een vlak

avatar van Stijn B.
Heel onderhoudend en zeer cartoonesk uitgewerkt : die decors die stripachtige context werkt zeer zeker. Het is overduidelijk dat deze film in de voetsporen wil treden van o.m Sin City. Het niveau en het donkere van Sin City haalt deze film niet maar deze film verveelt geen seconde en verdient het om ontdekt te worden.

Ron Perlman in alweer een zaaalige bijrol.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Artisitiek vormgegeven maar een flinterdun verhaaltje en karakters die al net zo tweedimensionaal zijn als het decor waarin ze hun kunsten vertonen. De overkill aan stupide gevechten zorgen ook nog voor een onnodige lengte.

Woody Harrelson is overigens behoorlijk gemiscast, en hij is niet de enige.

avatar van petervp
Top! Zeer verrassende film! Heb ervan genoten, zeer goeie acteurs Josh Hartnett, Woody Harrelson en Ron Perlman. Toffe decors, een cartooneske stripachtige film! Tis eens iets anders en zeker aangeslagen. 3.5*

avatar van richiedoom
Allereerst moet ik zeggen dat deze film een geweldig stijltje heeft. Ook moet ik concluderen dat het verhaal hier zwaar achter blijft steken. Het loopt gewoon niet lekker, waardoor ik geen moment in de film zit. Een zwaar gemiste kans...

avatar van mcdaktari
flurk schreef:
45 min gekeken,van miserie afgezet. ZWAK

Weet je wat pas echt ZWAK is??
Stemmen als je een film maar 3 kwartier gezien hebt terwijl ie veel langer duurt. Gasten als jij weten toch alles he.

Een wel heel dun verhaal met platte personages. Hier en daar worden wat pseudowijsheden geventileerd en veel van de vechtscenes leken zo uit een game te zijn overgenomen.
In het begin pakte het me al helemaal niet en had ik de neiging de film uit te zetten, toch bleef hij voldoende boeien.
De kracht zit in het experimentele visuele werk wat zorgt voor een redelijk boeiend kijkspel. Dit is niet mijn soort film, maar ik geef er toch een voldoende voor. Dus 3***

avatar van VforVictor
ben het grotendeels eens met mijn voorganger. de actie was in orde en visueel wast een plaatje maar voorderest een beetje oppervlakkig allemaal

avatar van Lennert
Overduidelijk een film die het nooit bij een groot publiek had kunnen halen, maar ik heb er toch bijzonder van genoten. De bordkartonnen achtergronden en foute bigband/swing muziek zijn fantastisch, terwijl enkele personages (en dan bedoel ik vooral de fantastische Kevin McKidd) ook zeer aangenaam zijn. De film lijdt echter gewoon gigantisch aan het flauwe en warrige verhaal en het feit dat het geheel te lang duurt.

Visueel valt er echter weinig op aan te merken en ik ben kennelijk ook de enige die zich wel vermaakt heeft met de vele actiescenes. Natuurlijk is het lang niet zo goed als het gros van vergelijkbare scenes uit de Aziatische cinema, maar ik zie tegelijkertijd niet in hoe deze film door bijna iedereen de grond in wordt geboord als zijnde warrig geschoten: ik vond het persoonlijk zeer duidelijk.

Gackt (geen idee wie het verder is, maar hij zag er uit als een stereotype bishonen man) komt goed weg met de aikido/kendo/karate geinspireerde martial arts scenes, maar zoals wel vaker bij dit soort films blijkt nog al snel dat Aziatische acteurs als ze krampachtig Engels spreken rampzalig klinken. Harrelson viel wat tegen en eveneens vroeg ik me af wat Moore hier deed, maar Pearlman en Hartnett waren erg geslaagd. De voiceovers van Mike Patton waren daarnaast bij vlagen hilarisch.

Bunraku is een film die je moet liggen, mij lag hij in ieder geval wel. Het had echter nog een behoorlijk stuk beter kunnen zijn.

avatar van esoxlucius
Mooi gefilmd, geweldige decor stijl en goed geluid daarvoor 3*. Maar helaas omdat er aan het verhaal geen touw vast te knopen is en ook spanning ver te zoeken is moeten er weer 1,5* in mindering.