Un Condé (1970)

Alternatieve titels: Blood on My Hands | The Cop | Murder-Go-Round | L'Uomo Venuto da Chicago

Frankrijk / Italië
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Yves Boisset
met Michel Bouquet, Françoise Fabian en Gianni Garko

Na de moord op een jonge collega wil, een tot dan toe, vreedzame politie-inspecteur hem met alle middelen wreken en gaat over tot corruptie en het terroriseren van getuigen om achter de identiteit van de schuldige te komen.

Policier klassieker die iedereen standaard vergelijkt met smerige klabak, maar deze vuige flic kwam wel eerder dan dirty harry, voor de duidelijkheid.
Als gebruikelijk overlegt Boisset zijn gauchistische credentials en waarschuwt ons voor vigilante methoden en de gevaren van machtsmisbruik door de staat, al is het au fond meer een karakterstudie van een spiegepaat die ook een flic is.
De anti-held in kwestie is Bouquet, die met zijn brave burgermans uitstraling al minder aan Eastwood doet denken, zinnend op wraak nadat zijn collega Fresson is doodgeschoten door niemand minder dan Michel Constantin. Het betreft trouwens een dubbele vigilante flic : Constantin en Garko zijn op hun beurt vigilantes die wraak willen nemen op de bende van ene Tavernier, die behalve een gangster natuurlijk ook een fasjist is, en voor de alledaagse werkzaamheden gebruik maakt van de diensten van groteske sadisten als Garapo en onze Belgische vriend Garcin. Die werkzaamheden bestaan o.a. uit het aftuigen van MILF Fabian en het kort en klein slaan van haar restaurant nadat eerder haar broer van tig hoog naar beneden werd geflikkerd. Dit alles wekte de toorn van haar lief Garko, als spaghetti style avenger wiens wraakzucht dan weer wel met sympathie wordt bezien door Boisset.
Maar deze criminelen worden al snel naar de achtergrond verdrongen door Bouquet en zijn Queeste naar gerechtigheid, die daarbij slechts flauwtjes wordt tegengewerkt door commissaris Adolfo Celi.
Het spoor van folter en liquidaties dat Bouquet achterlaat voert hem ook langs de alomtegenwoordige extreem- linkse dorpsgek van de Franse cinema Rufus, die hier een...extreem linkse dorpsgek speelt .
Voor kijkertjes anno nu komt het allemaal eerder tam over natuurlijk, maar voor die tijd was het schijnbaar schokkend gewelddadig. Dat Boisset ijverig tracht de sfeer van de Melville klassiekers visueel te evoceren spreekt voor zich, en daar is verder niets mis mee.
Goede score Duhamel.
Voor Belgische policier fans is hij per DVD te zien.

avatar van Brix
Bouquet en zijn personage roepen bij mij sterke associaties op met Edward Woodward, in de TV serie The Equalizer.
Kan geen toeval zijn.

Prima franse politiefilm

Michel Bouquet, de gedoodverfde advocaat, notaris, zaakvoerder, president...bon pere de famille...in de rol van onverzettelijke wreker en in het politie-apparaat ontgoochelde inspecteur en dit in een film van Yves Boisset die toch wel de middenmoot haalt in dit genre uit de Franse filmwereld van de jaren 60 en 70.
De wankelbaarheid en de onbetrouwbaarheid van het politiekorps wordt verwoord in "De politie is er om de Maatschappij, zoals ze is, te beschermen, niet om ze te verbeteren"...
Michel Constantin is zoals altijd perfect als de koele killer en, zoals gezegd, Michel Bouquet heeft een te bezadigde uitstraling om als caid op te treden.
"Un Conde" ? Ik kende al "Flic" en "Poulet", maar conde...?