Visioneers (2008)

geregisseerd door Jared Drake
met Zach Galifianakis, Judy Greer en James LeGros

Georges Washington Winsterhammerman leidt een alledaags leventje. Hij is gehuwd, heeft een kind, een huis en een boot. Elke dag gaat hij werken bij Jeffers Corporation, de grootste en meest winstgevende onderneming die ooit heeft bestaan. Het is een comfortabele baan, maar wanneer mensen uit zijn werkomgeving ten gevolge van stress letterlijk exploderen, vreest hij dat er ergens een epidemie is uitgebroken en dat hij ook ziek zou kunnen worden. Hij raadpleegt een dokter, die hem vertelt dat hij de eerste symptomen heeft van een nakende explosie.

avatar van stephan73
Trailer geeft een lekker indie gevoel, met goede muziek van Tim DeLaughter (van The Polyphonic Spree)!

avatar van Inland Rabbit
Erg slechte trailer. Vooral omdat het fragmentarisch al heel wat leuke momenten weg geeft en ten tweede omdat het ook nogal chaotisch is qua tempo.

Erg rustige en vreselijk droge komedie, met wat licht moralistisch drama erin. De drama is verder nergens storend, wegens het wel erg droge humor gedeelte.
Het Jeffers Morning grapje blijft leuk,, omdat het zo vaak herhaald word en gewoon zoooo droog is. Sowieso zijn de scènes in dat kantoor wel tekenend duf.

De wereld die er is neergezet, gewoon erg vreemd. Mensen die exploderen wegens een tekort aan sociaal leven, geen seks en teveel stress , ergens wel een logisch denkbeeld, maar leuk om het ook eens ene keer letterlijk uitgebeeld te zien worden.
Galifianakis zet een knappe rol neer. Zegt erg weinig, maar heeft zo'n droge kop dat hij je wel de hele film doortrekt.

Verder is de film traag, duf, slepend, gortdroog, allemaal typerend voor de wereld die word neergezet. Maakt het daardoor wel wat taai zo af en toe, maar vaak gewoon lekker bizar.

avatar van barcam
Kantooromgeving deed me in de verte wat aan Brazil denken.

Film doet ook nadenken over onze consumptiemaatschappij.
Miljoenen mensen zitten dagelijks naar hun kastje te staren terwijl ze smerige troep eten en elke dag naar hun afstompend werk gaan en seks komt er allang niet meer aan te pas.

Is allemaal zeer herkenbaar.

Gelukkig zijn er hier en daar nog dromers.

avatar van missl
Gortdroog en saai. In het begin vond ik de film veel verwijzingen hebben naar de maatschappij van nu, maar dat is na 20 min niet meer interessant. Ook de humor ontgaat me.

avatar van Biosguru
Ben het met Missl eens, begint goed en vreemd en amusant, zakt behoorlijk in na een tijdje. Wel jammer want begint echt tof.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Meer mysterieus en bizar dan echt een pure comedy maar heb me hier prima mee kunnen vermaken.
De sfeer is met tijden echt behoorlijk zweterig en je vraagt je af wie de volgende gaat worden die uit elkaar spat.
Het laatste half uur kreeg ik soms wel wat meer moeite mijn aandacht erbij te houden, maar dit kwam vooral omdat het wat later in de avond was en ik ook al aardig wat biertjes achterover had geschoven.
Over een tijdje maar weer eens herzien, voor nu hou ik het op 3,5.

avatar van breedbeeld
Apart filmpje maar boeiend genoeg oa. door het spel van Galifianakis. Boven gemiddeld. 3, 25

Niet vervelend, wel wat doorzichtig.

Aardig absurd, vooral in het begin dan. Het zijn een hoop leuke details die heel wat humor aan deze film verlenen. Het probleem is dat Drake jammer genoeg daarna de platgetreden paadjes volgt en eigenlijk niet zo heel veel te zeggen heeft.

De social commentary zit deze film wat in de weg. Sowieso best goedkoop, maar zoals vele soortgelijke films kom je op het eind met een probleem te zitten. En je moet je punt maken, én je moet je plotje ook nog van een eind voorzien. Dat zorgt voor een dubbel einde, waardoor de drive eruit gaat.

Galifianakis is goed in z'n rol, de rest van de cast doet het ook best aardig. Enkel Galifianakis' broer vond ik maar matig spelen. Verder audiovisueel een beetje te simpel voor een film als deze, maar daar zal het budget wel voor iets tussen hebben gezeten, want Drake doet wel moeite.

Aardig een keertje gezien te hebben, als absurde comedy werkt het goed, als sociaal commentaar heel wat minder.

avatar van margo1
De eerste 20 minuten was het een hele goede satire, maar dan zakt de film als een plumpudding in elkaar. Jammer hoor