Your Highness (2011)

Avontuur / Komedie

geregisseerd door David Gordon Green
met James Franco, Danny McBride en Natalie Portman

De arrogante, luie prins Thadeous (Danny McBride) wordt door zijn vader gedwongen zijn broer en troonopvolger Fabious (James Franco) te helpen zijn verloofde Belladonna (Zooey Deschanel) te redden uit de handen van de boze tovenaar Leezar (Justin Theroux ), voordat het koninkrijk van hun vader wordt vernietigd. Vergezeld door Isabel (Natalie Portman), een ongrijpbare krijgsvrouw, moeten de broers eerst gruwelijke wezens en verraderlijke ridders verslaan voordat ze Belladonna kunnen bereiken.

avatar van oemoemenoe
Apart dat het taalgebruik on-amerikaans was bij deze film , de humor was direct een stuk leuker dan het gewone preutse gedoe uit de states.
Tempo , relativeringsvermogen was aanwezig , ik vond em best grappig.
Kijken dus...

avatar van Decec
Een redelijk avontuur/fantasy film...
Komedie is mijn genre niet...
Grappig verhaal...
Grappig acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...

avatar van Aapje81
Verassend leuke film die het vooral moet hebben van de prima cast. Uitblinker is James Fanco, hij doet met veel zelfspot zijn Tristan rol van een aantal jaren geleden nog eens over. Verder doen Zooey Deschanel en Natalie Portman het prima en was de boze tovenaar ook erg leuk. Zelfs de wat lompe Danny McBride wist me voor het eerst te overtuigen.

Wat de film leuk maakt zijn de dialogen en een aantal erg leuke situaties. Helaas is niet alles even geslaagd en soms is de film ook veel te geweldadig maar het talent van de cast en het plezier waarmee de film is gemaakt compenseert veel. De speeltijd vloog in ieder geval om en dat is zeker wat waard.

Boven gemiddeld.

Zo platvloers kom je ze niet vaaak tegen.
Dit is wel een hele spitsvondige manier om een fantasy-comedy avonturenfilm te maken.
En juist dat maakt het nu extra leuk. Homo ridders en oversexte tovenaars. Je moet er maar op komen.
Deze prent is ranzig, hard en tegelijkertijd héél erg komisch.
Voor velen is dit te erg en te flauw om naar te kijken. Ik kon er smakelijk om lachen.
3,5 ster.

avatar van feyenoord126
Ik heb werkelijk nog nooit zo'n achterlijke film gezien. Hoe kunnen zulke acteurs zich toch verlagen tot dit niveau.....

avatar van Donkerwoud
Ondermaats. Had wel enigszins onderbroekenlol verwacht maar dit sloeg werkelijk alles. Hoeveel grapjes kun je maken die te maken hebben met piemels? Your Highness laat het zien... Heb drie keer besmuikt gegniffeld in een film van 102 minuten.

avatar van moviebrielen
Zeker een aanrader als je van droge humor houdt.

avatar van Lennert
Iedere zichzelf respecterende Dungeons & Dragons speler moet Your Highness gezien hebben, omdat het verdomme nog aan toe de enige correcte weergave is van hoe een gezellige D&D sessie verfilmd zou kunnen worden. Ik begrijp absoluut als mensen deze platte grappen en clichématige dialogen niet uit zouden kunnen zitten, maar heb zelf uitzonderlijk veel genoten van de knipogen, het bizar aandoende gevloek in een pseudo-historische setting (helemaal als je beseft dat iedere niet-Britse acteur overdreven Engels probeert te praten).

Wat opvalt is het zeer behoorlijke budget waarmee de film in elkaar is gezet. Soms is het allemaal overdreven cartoonesque, maar zodra er een monster in beeld moet komen krijgen we goeie make-up effecten of erg goede CGI. Om over de gore nog maar te zwijgen, het bloed vloeit rijkelijk en de ingewanden puilen uit de buiken wanneer het nodig is. De soundtrack klinkt ook groots, net zoals de cast eigenlijk erg solide is. McBride had ik nooit hoog zitten, hij maakt er het beste van, terwijl grootheden als Franco en Portman het overduidelijk heel erg naar hun zin hebben. Hoogtepuntje is echter wel Theroux, die enkele pijnlijk en tegelijkertijd briljante quotes krijgt en een fantastische evil wizard outfit en make-up mee krijgt.

Your Highness is slecht, maar oh zo leuk en doet in heel veel opzichten niet veel onder voor de grotere en vooral serieuzere fantasy films. Ik kijk honderden malen liever een film als deze waarbij de liefde voor het bronmateriaal duidelijk aanwezig is, dan een gedrochten als Eragon of de zielloze Narnia films.

avatar van Arapaho85
feyenoord126 schreef:

Volledig mee eens, ik heb de film na 10 minuten dan ook afgezet. Ik wou het nog een kans geven maar dit soort films is echt niets voor mij.

avatar van aorsongmachine
Komedie die het vooral moet hebben van de 'schunnige' praat die zowat elke minuut voorbij komt. Teveel van het goede voor mijn part. Niet goed te begrijpen waarom acteurs als James Franco en Natalie Portman zich hiermee inlaten.

avatar van Steventj3
Nee, hier slaat het toch volledig de plank mis. Acteurs weten me slechts zelden aan het lachen te krijgen vanwege de bizarre taferelen die voorbij komen. Teveel humor die me niet aanstaat, flauwe grappen en weet ik veel meer.

Jammer, de laatste jaren draaien veel komedies om onderbroekenhumor of seksistische clichés. Volgende keer misschien weer beter met een andere leuke komedie.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een bizarre puberkomedie. Je voelt plaatsvervangende schaamte voor de grote namen op de affiche. Natalie Portman nam de job blijkbaar aan omdat de productie van Black Swan vertraging had. Ze tekende dan maar voor Your Highness om financiële redenen. Maar als Black Swan dan toch rond geraakte, zat ze wel vast aan dit project. Wel een geweldige timing deze film Niet alleen het contrast van Natalie Portman met Black Swan en deze film. James Franco werd genomineerd voor een Oscar in 127 hours. Zooey Deschanel werd genomineerd voor een Golden Globe in New Girl. Charles Dance speelde zijn rol in van Tywan Lannister in Game of Thrones. Het verschil in acteerwerk bij al die acteurs is toch wel opvallend.

Het geheel kent een luchtig verhaal en hangt samen van de seksgrappen. Als die leuk zijn maakt dat niet uit, maar het zal eerder een puberpubliek boeien dat zit te gniffelen omdat er een mop over een piemel wordt gemaakt. Hier en daar werkt de grap wel, maar het geheel is niet echt goed. Te bedenken dat er plannen waren voor een spinoff rond Natalie Portman, wat niet doorging wegens slechte resultaten aan de kassa en kritieken. Hoe verrassend...