Bai Fa Mo Nu Zhuan (1993)

Alternatieve titel: The Bride with White Hair

Hongkong
Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Ronny Yu
met Brigitte Lin, Leslie Cheung en Kit Ying Lam

Yi Hang is de troonopvolger van de befaamde Wu Tang Clan. Hij wordt verliefd op de mooie Lian, een weesmeisje dat grootgebracht is in een vijandelijke sekte. Helaas zijn Yi Hang en Lian ook de beste krijgers binnen hun clan, en al snel wordt er een complot gesmeed om de twee geliefden tegen elkaar op te zetten.

avatar van kungfuzombie
geweldig voorbeeld van goede Hong Kong fantasy Cinema!! 4,5 ster

Soms lastig te volgen, maar heel boeiend.

Redelijk straight-forward HK epos, naar hun normen dan.

Voor een keer niet verdwaald geraken in personages en intriges, weer eens wat anders. Alvast maar beginnen met de minpunten.

Grootste probleem van de film is de serieux waarmee alles zich afspeelt. Yu lijkt niet helemaal te beseffen wat voor onzin hij hier serveert. Veel drama en opgeklopt sentiment dat voor geen meter werkt. Ook de soundtrack doet hier geen goed aan. Nogal slechte en uitdrukkelijk aanwezige muziek.

Je zou bijna denken dat dit een LOTR prequel is, gelukkig is deze maar half zo lang, en weet Yu z'n plaatjes wel te kiezen. Want alles ziet er prachtig, en uiterst verzorgd uit. Minder warrig en dynamisch dan het normalere HK werk, meer preciezer en perfectionistischer. Veel visuele pareltjes weten de film dus te redden.

Sluimert dicht tegen de 4* aan, maar daarvoor weegt het drama gedeelte toch iets te hard door. Wel een aangename film, die uiteindelijk nergens verveelt door z'n korte lengte en overdadig mooie scenes. Wat meer zelfrelativatie en wat mooiere muziek, en ik kon meegaan met die 4.5*. Nu hou ik het op een dikke 3.5*.

avatar van wendyvortex
Hooggespannen verwachtingen hiervan, maar het liep uit op een kleine deceptie.
Met het verhaal an sich is niet zo veel mis, maar de hele film wordt de "nuit Americaine" gebruikt. Ofwel de hele film is alles blauw (zogenaamd nacht dus). Daarbij nog meer rookmachines (mist) als in alle Highlander-films bij elkaar. En wat levert dat op: Je ziet dus nauwelijks ene f**k. Scheelt weer een hoop decors bouwen en FX. En dan schijnt het ook nog een peperdure film te zijn geweest. Ik zie het er niet aan af.
Vergelijk het maar met van die horrorfilms waar alles zo donker is dat je maar moet aannemen dat er iemand bruut wordt afgeslacht.
Laatste kwartier is eigenlijk het enige gedeelte dat er nog redelijk fantastisch uitziet. En de Siamese tweeling broer en zus als bad guy/girl waren wel leuk bedacht.

avatar van Grindhouse62
Een film met veel bombarie na vele jaren zojuist herzien. Maar wat Wendyvortex al vermelde, je ziet door al die rook niet veel. Dat continu hysterisch gelach van die siamese zus vond ik ronduit irritant. En wederom zoals in vele chinese films proberen ze hier ook weer een liefdes-/seks scene te maken. Man wat een een ellende om naar te kijken. Mannen lijken wel octopusarmen te hebben, want die verplaatsen zich zo snel op het vrouwlijk lichaam. Het is net alsof die chinezen niet weten waar abraham de mosterd weg haalt op dat gebied, echt belachelijk. Verder zaten er wel enkele aardige gevechten in. En inderdaad de laatste 10 a 15 minuten zijn de beste van de hele film. Voor 1 keer best te doen en eventueel na meerdere jaren, als je van deze film, net als ik niets meer kan herinneren een 2 x ook goed. Hij gaat bij mij weer voor vele jaren de collectie in. Een 2.5