Bai Fa Mo Nu Zhuan (1993)

Alternatieve titel: The Bride with White Hair

Hongkong
Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Ronny Yu
met Brigitte Lin, Leslie Cheung en Kit Ying Lam

Yi Hang is de troonopvolger van de befaamde Wu Tang Clan. Hij wordt verliefd op de mooie Lian, een weesmeisje dat grootgebracht is in een vijandelijke sekte. Helaas zijn Yi Hang en Lian ook de beste krijgers binnen hun clan, en al snel wordt er een complot gesmeed om de twee geliefden tegen elkaar op te zetten.

Redelijk straight-forward HK epos, naar hun normen dan.

Voor een keer niet verdwaald geraken in personages en intriges, weer eens wat anders. Alvast maar beginnen met de minpunten.

Grootste probleem van de film is de serieux waarmee alles zich afspeelt. Yu lijkt niet helemaal te beseffen wat voor onzin hij hier serveert. Veel drama en opgeklopt sentiment dat voor geen meter werkt. Ook de soundtrack doet hier geen goed aan. Nogal slechte en uitdrukkelijk aanwezige muziek.

Je zou bijna denken dat dit een LOTR prequel is, gelukkig is deze maar half zo lang, en weet Yu z'n plaatjes wel te kiezen. Want alles ziet er prachtig, en uiterst verzorgd uit. Minder warrig en dynamisch dan het normalere HK werk, meer preciezer en perfectionistischer. Veel visuele pareltjes weten de film dus te redden.

Sluimert dicht tegen de 4* aan, maar daarvoor weegt het drama gedeelte toch iets te hard door. Wel een aangename film, die uiteindelijk nergens verveelt door z'n korte lengte en overdadig mooie scenes. Wat meer zelfrelativatie en wat mooiere muziek, en ik kon meegaan met die 4.5*. Nu hou ik het op een dikke 3.5*.