The Frozen Ghost (1945)

Horror / Mystery

geregisseerd door Harold Young
met Lon Chaney Jr., Evelyn Ankers en Milburn Stone

Een hypnotiseur wordt woedend wanneer een dronken man uit het publiek zijn voorstelling onderbreekt. Wanneer de man achteraf plots dood neervalt, veroorzaakt dit een schandaal en voelt hij zich zelf schuldig. Hij trekt zich terug in het wassenbeeldenmuseum van Valerie Monet. Hij voelt zich steeds minder op zijn gemak als Valerie veel interesse voor hem begint te tonen. Op een dag is Valerie spoorloos verdwenen en vanaf dan begint het er op te lijken dat er duistere krachten aan het werk zijn in het museum.

avatar van alexspyforever
Ik vind het altijd moeilijk om als eerste een bericht te plaatsen bij een film. Dit is er eentje die moeilijk onder een bepaald genre is te plaatsen. Het is vooral mystery. De geest waarvan sprake in de titel is geen entiteit in de zin van een spook, et gaat hier dus wat er met de menselijke geest, het brein mogelijk is. Het bevroren gedeelte slaat dan uiteraard op de wassen beelden. Onvermijdelijk moest ik hierbij denken aan House of Wax en het origineel Mystery of the Wax Museum. Dit biedt dan een aantal horrorelementen maar niks schokkend. De film is kort dus dat betekent een hoog tempo maar het is moeilijk om op die manier binding te krijgen met de karakters. Het is aardig maar het blinkt nergens uit.

avatar van joolstein
"The Frozen Ghost" is de vierde film uit zes films uit de Inner Sanctum mysteries-reeks en wordt zoals alle films geïntroduceerd door een vervormd hoofd in een kristallen bol. Ditmaal is er wel een andere regisseur (Harold Young) aangetrokken maar natuurlijk nog steeds met Lon Chaney Jr in de hoofdrol. In deze film speelt hij (Alex) Gregor the Great een hypnotiseur die bijna gaat trouwen met Maura Daniel maar na een vooral op het podium in mentaal zwaar weer raakt. Tja en daarom ga je werken voor Valerie Monet in een Wax Museum!? Enfin, in dat Museum werkt ook Valerie’s mooie nichtje Nina Coudreau. En terwijl de drie vrouwen alle ogenschijnlijk op Gregor vallen, wordt Rudi Poldan een voormalig plastisch chirurg maar nu beeldhouwer van wassen-beelden erg jaloers. (creepy gespeeld door Martin Kosleck) Tja en dan verdwijnt Valerie spoorloos. Lon Chaney Jr blonk goed uit in zijn rol als ongelukkig en onnozel
slachtoffer en ook leuk om hem herenigd te zien worden met de Wolfman-actrice en Scream-queen Evelyn Ankers. Het verhaal en de film deden sterk denken aan een combinatie van moord-mysterie en Mystery of the Wax Museum (1933) Eng wordt het dan ook nooit maar een vermakelijk oude mysterieuze thriller is het wel!