Sleep Dealer (2008)

Verenigde Staten / Mexico
Sciencefiction

geregisseerd door Alex Rivera
met Leonor Varela, Jacob Vargas en Luis Fernando Peña

In de nabije toekomst is de westerse wereld gemilitariseerd en zijn de grenzen gesloten. Door middel van zogenaamde 'cyberfabrieken' kunnen de landen toch blijven profiteren van goedkope arbeid. Nadat zijn vader wordt vermoord en zijn ouderlijk huis wordt verwoest door deze militaire machthebbers, besluit de jonge Mexicaan Memo naar de grote stad te gaan, in de hoop iets te kunnen veranderen aan het systeem.

avatar van Lord Flashheart
Alweer een tijdje geleden gezien, dit interessante, maar qua uitvoering vrije matige debuut van Alex Rivera. Het verhaal springt van de hak op de tak en het einde is ronduit belabberd. Ook het weinig overtuigende acteerwerk helpt niet echt mee.

Gelukkig zijn er nog genoeg dingen waar ik wel van kon genieten. Zo is de sfeer goed getroffen, met name door enkele aardige shots van de cyberfabrieken en de drone workers. Maar er had zoveel meer ingezeten!

Het talent is onmiskenbaar aanwezig en ik ben benieuwd hoe deze (opnieuw Mexicaanse) regisseur zich verder ontwikkelt. 2,5*

avatar van Reinoir
Dit lijkt me echt troep, "ik had trailer ffkes gechecked".

Bas I.
Interessant verhaal dat goed inhaakt op thema's als virtual reality en de migrantenproblematiek. Helaas lijken sommige beelden rechtstreeks van Discovery Channel te zijn gehaald en zijn deze daardoor moeilijk serieus te nemen. Ook verloopt het verhaal net iets te standaard om de interessante thema's echt goed uit werken: ze zijn meer setting voor een liefdesverhaal en familiedrama dan dat het daadwerkelijk draait om deze thema's. Toch heb ik me wel redelijk vermaakt.

avatar van RickZ
Mexicaans en orgineel SF-drama met dun verhaal en een paar goede SF-scenes, SFX matig (die gevechtsvliegtuigen). Voornamelijk een drama gecombineerd met Science Fiction (op basis va een orginele gedachte!). het geheel is zeker onderhoudend, een voldoende is het zeker.

Matige sf-film waar maar moeilijk door heen is te komen.

origineel verhaal en enigszins meeslepende sfeer maar het verhaal is matig, je komt er nooit echt in.

avatar van bladerunner2007
De titel trok me aan en bij het bekijken, viel ik ergens in begin al in slaap.
Weer opnieuw bekeken maar nu in 1 keer. De film boeit vanwege het verhaal, maar de trucage is erg zichtbaar. Dit doet erg afbreuk aan geheel. Vond hem erg tegenvallen.

avatar van Dopke
Sterke film waarbij een geloofwaardige wereld gecreëerd wordt in de nabije toekomst. De nodes zijn gelukkig niet de kapstok waar het hele verhaal omheen wordt gebouwd maar vormen een integraal geheel met de wereld. Dit in tegenstelling tot bijv. I, Robot of Minority Report, waarbij rondom het concept een film wordt gemaakt. Meer een Gattaca of Blade Runner feeling dus, met leuke en interessante ideeën. Zo lust ik mijn scifi graag.

Jammer dat het plot zo flauw en geforceerd is. Het begint wel interessant en duurt het even om je te oriënteren, maar halverwege weet je al precies hoe het verder gaat lopen en de ontwikkelingen tussen de personages hebben we al honderd keer gezien. Gemist kans, maar los daarvan wel een interessante scifi aanrader.