Ballerina (2016)

Frankrijk / Canada
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Eric Summer en Éric Warin
met de stemmen van Elle Fanning, Maddie Ziegler en Dane DeHaan

Het verhaal speelt zich af in 1884 en draait om Félicie, een meisje van elf jaar dat een grote droom koestert: ze wil ballerina worden. Gedreven door haar passie voor dans, ontsnapt ze uit het weeshuis en vlucht ze naar Parijs. Ze steelt de identiteit van een verwend rijkeluisdochtertje en schrijft zich in bij een beroemde balletschool. Daar maakt ze kennis met Victor, een jonge uitvinder met wie ze vrienden wordt, en Odette, een mysterieuze schoonmaakster die haar leert dat hard werken hand in hand gaat met talent.

Vanaf 21 december in de bioscoop (Independent Films)

avatar van Timothyvdmeer
Prima kinderfilm. Kleine meid vond het erg leuk. Maar verder voorspelbaar en kinderlijk.

avatar van Brabants
Prima film met mooie animatie en een geweldig moraal. De animatie is schitterend en de casting qua stemmen meer dan oké. Het zal geen klassieker worden, maar dat mag de pret niet drukken.

avatar van Peter Van Wijk
super mooie film zeker een aanrader voor mensen die er van houden goed gespeeld en soms droevige momenten met de muziek

Zojuist gekeken en vond het een prachtige film. Sfeer van die tijd goed neergezet en beelden erg mooi. Alleen de laatste dans scene had wat mij betrefd wat langer mogen duren!

Fijn.

Een klein filmpje met een simpel plot. Na een vijftal minuutjes kan je het verhaal eigenlijk al invullen, maar voor een keer stoort dat niet zo. Dat vooral omdat het sfeertje aangenaam is. De personages zijn net iets leuker, Parijs is een fijne gastvrouw en het voelt net allemaal iets rustiger en opgefokt aan.

Wat de film jammer genoeg wel in de weg zit is de klankband. De Engelse dub is echt vreselijk en de stortvloed aan Amerikaanse prutpop doet deze film ook geen goed. Er is ook wel een Franse dub, maar die leek niet aan te sluiten op de animatie van de monden, maar waarom men niet gewoon voor een klassiekere soundtrack gekozen heeft is mij echt een raadsel. Sluit perfect aan bij het thema, waarom dan van die toch voor die vreselijke nummertjes gaan.

Helemaal verpesten doet het de film gelukkig niet. Het blijft wel aardig om volgen, zowel het verhaaltje rond Félicie als Victor. Wanneer iedereen stil is en er niet één of andere song op de achtergrond ingezet wordt, valt goed op dat hier best wat kwaliteit inzit. Visueel is het ook erg netjes, vooral de animatie dan, die net iets strekker oogt dan z'n Amerikaanse tegenhangers. Technisch misschien iets minder, maar daar heeft de sfeer dan gelukkig weer niet onder te lijden.

Leuk filmpje, jammer dat het amper gekeken wordt en nog best laag scoort voor een moderne CG animatie. Vond dit duidelijk beter dan z'n Amerikaanse tegenhangers, jammer dat het niet wat Franser klinkt, dat had het sfeertje nog wat beter gemaakt.

avatar van arno74
Maanden geleden soort van gezien en toen vond ik het niet zoveel aan, maar niet gestemd omdat ik toen (te) moe was en het dus met een half oog open had gezien. Maar nu in de herkansing is het stukken beter bevallen, het verhaal was me al bekend dus ging ik ook meer letten op de achtergronden (Parijs) en ik moet toegeven dat het allemaal wel erg fraai wordt weergegeven. De animatie van de personages zelf is niet bijzonder maar wel keurig. De sfeer is prima en het relatief eenvoudige verhaal weet te vermaken, met name dankzij de warme inhoudelijke vormgeving van de personages en de vele kleine gebeurtenissen waarmee het geen enkel moment doodvalt. Wel vooral gericht op een jeugdig publiek, maar prima (mee)kijkbaar voor volwassenen. Een van de weinige Franse animaties die voor mijn gevoel positief uitschiet. Ruime 3,0*.

avatar van Ste*
Het begon vrij zwak en ik had 'm al bijna afgezet, maar eenmaal goed en wel in Parijs weet het toch wel de aandacht vast te houden en te amuseren.

Er valt uiteraard genoeg op aan te merken. Zo is de popmuziek-soundtrack nogal jammer en ontvouwt het hele verhaaltje zich wel erg makkelijk en voorspelbaar, maar het doet vrij weinig af aan het kijkplezier en het is natuurlijk hoofdzakelijk voor kinderen bedoeld. Parijs als decor is schitterend (met een half-affe Eiffeltoren, weer eens wat anders) en het ballet is erg mooi geanimeerd.

avatar van Esteban
Het is misschien belangrijk om te weten dat 'Ballerina' en 'Leap!' eigenlijk niet helemaal dezelfde film zijn. Zo heeft 'Ballerina' een 73% fresh op RottenTomatoes en 'Leap!' 37% rotten. Weinstein heeft voor de niet Europese versie hevig met de toon, muziek en editing zitten prutsen, alsook stemmen vervangen. En niet in de goede zin. Bij ons circuleren beide versies overigens, oa via VOD merkte ik bij Proximus. Maar de titel is wel steeds 'Ballerina'. Verwarring alom dus. En welke versie je ziet, zou dus wel degelijk verschil maken.

avatar van K. V.
Deze animatiefilm eens bekeken en vond het wel een aangename kijkervaring. Het verhaal is eenvoudig, maar weet toch van begin tot einde te boeien. Visueel ook in orde, zeker de dansscènes waren mooi gebracht. Verder nog leuke muziek en de speelduur was goed, niet te lang en niet te kort.
Prima film.

avatar van jurriaan15
K. V. schreef:
Prima film.

Niets aan toe te voegen!