Jubal (1956)

Western

geregisseerd door Delmer Daves
met Glenn Ford, Ernest Borgnine en Rod Steiger

Jubal (Ford) is een ronddolende cowboy die een job krijgt van rancher Shep (Borgnine). Diens vrouw Mae (French) ziet wel wat in Jubal, tot grote ergernis van voorman Pinky (Steiger) die ook op haar verliefd is. Als Jubal door harde arbeid voorman wordt zint Pinky op wraak. Hij weet Shep te overtuigen dat Jubal met Mae vrijt, en Shep valt aan. Uit zelfverdediging moet Jubal de rancher doodschieten. Hij moet dan voor een lynchgezelschap vluchten.

avatar van Demoniac
Het is eigenlijk een simpel liefdesverhaaltje dat toch overtuigend gebracht wordt door het goede acteerwerk. Verder natuurlijk weer genoeg natuurpracht, zoals dat in de meeste westerns wel het geval is.

avatar van Co Jackso
Ik was toch wel benieuwd naar een nieuwe western van Delmer Daves, vooral na het zien van het meesterwerk 3:10 to Yuma. Het eerste half uur worden deze verwachtingen voor het grootste deel ingelost. Maar vanaf dat moment begin ik langzaam te beseffen dat de film steeds meer de kant van een standaard western opgaat. Steeds meer clichés komen langs, en langzaam begin ik mijn interesse voor de film te verliezen.

Uiteindelijk is het, wat Demoniac ook zegt, een standaard liefdesverhaal. Het acteerwerk is trouwens wel van een goed niveau. Naast de drie man op de poster, speelt ook Charles Bronson verdienstelijk mee.

Ik begin Glenn Ford meer en meer te waarderen.
De film is, zoals boven al beschreven, niet echt bijzonder. Glenn Ford tilt de film naar een niveau waardoor de film interessant blijft. Ook de rol van Ernest Borgnine als de rancher is overtuigend.
Het geheel speelt zich af in een schitterende omgeving, dat moet ook gezegd.
Leuk om Charles Bronson op wat jongere leeftijd te zien als acteur.

avatar van Dogie_Hogan
Wat een cast: Ernest Borgnine, Jack Elam, Charles Bronson, Felicia Farr, Glenn Ford en de eeuwige (Western) bijrol acteur Noah Beery Jr.!

Borgnine is niet mijn fav acteur, en ook hier bespeurde ik weer over-acting.
Glenn Ford vind ik wat mat en routinematig.
Felicia Farr was in ditzelfde jaar al prima in de Western 'The Last Wagon' met co-star Richard Widmark, zo ook in JUBAL, en is een jaar later weer samen met Ford in '3:10 to Yuma', waarin ze ondanks beperkte screentime schittert.
De Britse actrice Valerie French vind ik nog het beste acteren en de aangename ver- rassing van deze Western. Ze is later op toneel karakterrollen gaan spelen, zal zeker op haar niveau geweest zijn. Vanwege haar Engelse accent is ze de vrouw uit Canada van Borgnine.

Plus: Full-color breedbeeld Western met geweldige landschappen! 1e helft prima, maar gaande de 2e helft wat standaard en voorspelbaar. De veelvuldige jaloezie-items doen mij denken aan 'Leave Her To Heaven'.

Min: Tja, de Hays Code censors zullen het script wel geweldig gevonden hebben: de offerbereidheid van die strenggelovige 10-geboden sekte en de gewelddadige dood van de overspelige echtgenote....
Ander minpunt vind ik die zoete beginmuziek.

Toch een aanrader. IMDB 7/10.

PS
DVDreview: http://tinyurl.com/3tzxfy

neo (crew)
Jubal is een middelmatige western met een dertien in een dozijn verhaal. Al na een half uur slaat de verveling toe. Verraad, lust, moord en dat soort thema's komen voorbij. Een soort kruising tussen Shakespeare soap en Hollywood dus. Ook de karakters zijn behoorlijk matig uitgewerkt en spanning ontbreekt. De paar grote namen doen het toch vrij aardig.

avatar van wendyvortex
Enkele elementen uit Othello zijn in deze western verwerkt.
En dat levert een top-western-drama op.
Rod Steiger (Pinky) is geweldig als de jaloerse aanstichter van alle ellende die komen gaat.
Misschien wel even rekening houden met het feit dat het meer drama is dan een actie-western.
Drama van de goede soort met een femme fatale en schitterend camerawerk.

Goede cast in een matige vervelende western die zeer langdradig is en maar niet op gang komt.

avatar van trebremmit
Een western die pas de laatste twintig minuten op gang komt, daarvoor was het wat teveel een soap achtig verhaal met saaie dialogen en een traag verloop.
Het meest boeiende aan deze film was wel de omgeving.

trebremmit schreef:
Het meest boeiende aan deze film was wel de omgeving.

Liefdesdrama in de Far West, waarin een stel goede acteurs deze film op een behoorlijk niveau brengen. Vooral Rod Steiger is opperbest in deze western, die op enkele onwaarschijnlijke details na, toch goed verhaald is, aandacht heeft voor mooie beeldvorming en met een Charles Bronson nog in aanloop naar zijn verdere succesloopbaan, maar toch met een behoorlijke bijrol bedeeld.

avatar van Dogie_Hogan
Criterion komt met een Blu-ray release in mei.

avatar van LuukRamaker
Glenn Ford speelt hier een heerlijke titelrol als Jubal Troop, naar wie zowel de film als het eraan ten grondslag liggende boek zijn genoemd. De film heeft eigenlijk niet eens zo gek veel verhaal nodig om toch heerlijk lekker weg te kijken. De prachtige omgeving en interessante karakters maken het sowieso al erg interessant om naar te kijken en als naast de goeie acteerprestaties van Ernest Borgnine, Glenn Ford en Rod Steiger na verloop van tijd ook een glimp van Jack Elam voorbij komt, Charles Bronson het gezelschap komt versterken en Felicia Farr de toch al zo schone beelden komt opfleuren, wordt het helemaal een genot om naar te kijken. De film wordt lekker rustig opgebouwd en de gemoederen lopen pas in het laatste half uur hoog op waardoor het in eerste instantie nog zo simpel ogende verloop van de film nog een behoorlijk goed en interessant slot kent. Hoe het voor Jubal afloopt wordt daarmee precies duidelijk en hoewel we als kijker niet te zien krijgen of ook de dromen van de goedgelovige reizigers die naar het beloofde land op zoek waren worden verwezenlijkt, moet het ook voor hen wel goed zijn afgelopen want als ik naar de prachtige beelden keek kan dat beloofde land niet ver weg zijn geweest.

avatar van mr rumson
Vorige week heb ik de film Blowing Wild (1953) gezien .
En deze film heeft daar best aardig wat van weg , echt origineel kun je het verhaal dan ook niet noemen .
Maar ondanks dat is Delmer Daves er toch in geslaagd om er een prachtige film van te maken .
De indrukwekkende cast zorgen ervoor dat dit romantische drama meer dan de moeite waard is om naar te kijken .
Wat het nog meer de moeite waard maakt om naar te kijken is de prachtige locatie die vakkundig in beeld worden gebracht door cameraman Charles Lawton Jr.
Kortom voor mij is dit een sterke western ook al is het verhaal over jaloezie , haat en wraak al meer keer gedaan .
Dit is te danken aan Delmer Davis die deze western een fijne sfeer weet mee te geven maar ook kan beschikken over prima acteurs die deze western wat extra´s weten mee te geven.