Last Conversation (2009)

Nederland
Roadmovie

geregisseerd door Noud Heerkens
met Johanna ter Steege

In deze film heeft Anna (Johanna ter Steege) tijdens een lange autorit door de Ardennen voor de laatste maal haar geliefde aan de lijn die recentelijk zijn buitenechtelijke relatie met haar heeft verbroken. Ze gooit alles in de strijd om hem zo lang als het kan aan de lijn te houden.

Johanna speelt de film in één take, zonder crewleden in haar buurt. In de met 25 camera’s behangen Jaguar XJS, rijdt zij vanuit het Belgische Namen richting Nederland. Het Filmmuseum heeft zich als distributeur aan de film verbonden; in dit najaar is de film in de Nederlandse bioscopen te zien.
bron: Filmfonds

avatar van Alastor
Leuk concept, ik heb ook wel vertrouwen in ter Steege. 'k Ben benieuwd.

Alastor schreef:
Leuk concept, ik heb ook wel vertrouwen in ter Steege. 'k Ben benieuwd.
Ja, concept (van de auto dan) werkt o.a. ook in Paul Ruvens "En Route". Wel bedenkingen omdat ik van Noud Heerkens wel eens een heel erg vervelende would-be arty-farty korte film heb gezien.

avatar van De Mees
Waar blijft de film? Of kunnen ze niet kiezen uit alle opnamen die gemaakt zijn met 25 camera's?

avatar van wolfmanrene
Wereldpremière op het IFFR 2009. Later dat jaar - vermoedelijk september - in de bioscoop.

September van welk jaar?

2058 ...

De Mees schreef:

In de auto van Joran?

Nog steeds 2008.

Maak er maar 2058 van.

2009 dus...

Draait in ieder geval de komende week op het IFFR.

Eerste tien minuten gesprek met Johanna ter Steege met fragmenten uit de film: klik.

avatar van De Mees
As. zaterdag voor het laatst te zien op het IFFR.

avatar van Koekebakker
Vooral het technische hoogstandje maakte dit voor mij interessant. Zoals kappeuter bovenin al meldt, is de film in 1 take opgenomen in 1 en dezelfde auto (en heel even erbuiten). Bovendien zie en hoor je alleen Johanna ter Steege. Ze voert drie telefoongesprekken, waarbij je alleen haar kant van de lijn hoort.

Wat me meeviel was dat de film de spanning de volledige tijdsduur weet vast te houden. Toch vond ik het als geheel niet geslaagd. Daarvoor vind ik vooral het scenario te zwak. Een beter scenario had de film meer diepgang kunnen geven.

Ook vind ik het experiment eigenaardig. Alles bestaat uit 1 take, maar er wordt wel volop gesneden tussen de diverse camera's. Ik begreep dat de film drie keer is opgenomen en dat ze de beste take hebben gekozen. Maar wat is dan de toegevoegde waarde van die beperking?

Leuk concept, en het werkt nog verbazingwekkend goed, je blijft geboeid, Johanna ter Steege speelt goed. Maar het is niet meer dan een leuk experiment

avatar van Sven Vermant
Fabian123 schreef:

Ik ben het grotendeels met je eens. Alleen vind ik Johanna in het begin niet zo goed acteren. Maar na de plaspauze groeit ze beter in haar rol en acteert ze wel goed.

avatar van wibro
Altijd een risico om te experimenteren met 1 take, want meestal levert het geen boeiende film af en zo verging het ook met deze film. Cinematografisch was het best ok, maar die Johanna hing mij op een gegeven moment toch danig de keel uit met haar gewauwel.
De regisseur was vanavond in Lux Nijmegen aanwezig om een inleiding te geven tegenover een publiek dat bestond uit niet meer dan 15 bezoekers. Het zal hem misschien geen lekker gevoel gegeven hebben, maar wat wil je met zo'n pretentieus experiment waarvan de honden geen brood lusten en waarvan ik daarom ook verwacht dat hij binnen twee weken uit de nederlandse filmzalen verdwenen zal zijn.

2,0* en dan ben ik nog gul.

Ja vet concept, alleen denk ik dat het toch handiger was geweest (= goedkoper) als ze gewoon alles hadden gefilmd met een camera, haha XD

avatar van Fuentes
Sven Vermant schreef:

Wellicht heeft de regisseur haar tijdens deze plaspauze eens even goed toegesproken!

gezien op IFFR afgelopen jaar. bijzonder project en Johanna is een goeie actrice.

Een bijzonder project is het zeker, maar of het nou ook goed werkt. Nou nee.

Daarvoor wordt de spanningsboog niet lang genoeg voor vast gehouden. Doordat je niets hoort aan de andere kant van de lijn en er daardoor er gemaakt dialogen -en dus niet een echt telefoon gesprek met veel ge hmmm's ontstaat- kost het veel moeite om emotioneel mee te gaan met Anna.

En wat betreft al die camera's. Een grappig experiment is het wel, maar écht functioneel wordt het eigenlijk niet. Jammer, had er wel meer van verwacht...

avatar van beavis
hoop deze in een double-bill met Locke to kunnen inhalen in EYE komende maand!
en route staat ook in de planning