Shortwave (2016)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Ryan Gregory Phillips
met Cristobal Tapia Montt, Sara Malakul Lane en Kyle Davis

Bij een onderzoek naar de oorsprong van radiofrequenties op de korte golf beginnen er steeds vreemdere dingen te gebeuren. Josh en Isabel Harris verhuizen na het verlies van hun enige kind naar een afgelegen onderzoeksfaciliteit in de hoop het gezin te redden. Na jaren proberen beleven Josh en z'n onderzoekspartner Thomas een doorbraak met een cryptisch radiosignaal. Isabel begint last te krijgen van hallucinaties en visioenen van verre herinneringen. De onderzoekers vrezen voor haar gezondheid.

Is deze ergens te zien?

avatar van tattoobob
Flitskikker schreef:
Is deze ergens te zien?

Ja bij mij thuis

tattoobob schreef:

Ja bij mij thuis

Bedankt voor de heads-up.

Matig.

Een film die nauwgezet een mysterie probeert op te bouwen. Daarna zijn er steevast twee opties. Ofwel probeer je het gevoelsmatig goed af te ronden, ofwel kom je met een meer logisch onderbouwde uitleg. Ik hou doorgaans meer van de eerste soort, dit is er eentje van de tweede. Brace yourself voor een hoop semi-wetenschappelijke onzin dus.

Maar ook qua stilering schiet Phillips een beetje tekort. Niet omdat hij het niet probeert. Visueel is er vanalles gaande en de soundtrack is bijna continue aanwezig. Maar erg veel indruk maakt het niet. Het zit niet zozeer erg ver verwijderd van een knappe stilering, maar het is de hele tijd gewoon net niet, wat ook een beetje gaat irriteren.

De toevoeging van wat horrorelementen werkte verder ook niet echt in het voordeel. Wat rest is een film die z'n uiterste best doet om een mysterieus verhaaltje op gestileerde manier neer te zetten. Een moedige poging en er zit ook best veel goeds in, maar het komt er op geen enkele manier echt een keertje vol uit.

avatar van Glacius
Tegenvaller. Bij vlagen interessante ideeën, maar de uitvoering is vrij slecht. Ten eerste is de uitwerking nogal conventioneel. Daarnaast is de montage en het acteerwerk behoorlijk amateuristisch. Wat opvalt zo nu en dan zijn de 'vervormde beelden/ruimte' wat ontstaat bij het gebruik van stabilizers in pan/tilt bewegingen van de camera. Daarnaast is de geforceerde 'blur' op sommige plaatsen ronduit lelijk. Ook de muziekkeuze viel op als bijzonder matig (en te overheersend) en op sommige momenten 'storend amateuristisch'. In dit geval zou ik de makers aanraden "less is more". Verder leefde ik niet echt mee met de personages. Daarvoor waren de acteurs simpelweg niet overtuigend genoeg. Het plot was ook niet bijster interessant. Vooral onnodig complex en vergezocht. Nogmaals 'less is more'. Over het algemeen ook weinig spanning te bekennen, vooral vanwege de conventionele "horror trucjes" en 'not giving a fuck' om de personages. Hier en daar wel aardig op het gebied van bruut geweld en 'blood splattering'. Soms redelijke belichting. Verder, weinig interessant en een tikkeltje pretentieus.

avatar van Flitskikker
Ik ben geen horrorliefhebber, dus echt een objectief oordeel voor dat genre kan ik niet vellen; ik ging erin met de gedachte dat het een sciencefiction-thriller was.
Ik moet zeggen dat deze film toch wel erg onder m'n huid ging zitten. Buitenaardse verborgen boodschappen signalen, apparaten die opeens aan gaan, de montage met schrikeffecten, flitsen en screechende geluiden... voor een horrorliefhebber misschien niets voorstellend, maar bij mij gierde de spanning wel door m'n lichaam.
Helaas ging alles op het einde weer door the drain, toen bleek dat het weer een mislukt experiment van de hoofdpersoon zelf was, met geïmplanteerde terroriserende microchips en dat soort onzin. Een gemiste kans; het had iets veel originelers kunnen zijn.
Beelden zagen er nog wel oké uit en de soundtrack vond ik niet storend (deed me soms denken aan Ex Machina). Acteerwerk was wel ondermaats en je gaf inderdaad niks om de personages.

Al met al beetje net-niet dus. 5/10.

avatar van Biosguru
Woei, het acteerwerk in deze is echt van Birdemic nivo. Groot indiefilmfan, maar hier had echt een volwassene moeten ingrijpen.