Præsidenten (1919)

Alternatieve titel: The President

Denemarken

geregisseerd door Carl Theodor Dreyer
met Halvard Hoff, Richard Christensen en Olga Raphael-Linden

Twee generaties binnen de familie Von Sendlingen worden met hetzelfde probleem opgezadeld. Vlak voordat hij overlijdt laat de vader zijn zoon, een veelbelovende rechtenstudent, beloven dat hij nooit beneden zijn stand zal trouwen. Zijn nobele opoffering heeft hem zelf veel verdriet bezorgd. Maar de zoon bezwangert een gouvernante en wil net als zijn vader zijn verantwoordelijkheid nemen, tot zijn oom hem aan zijn belofte herinnert. Vele jaren later wordt de zoon achterhaald door het verleden.

avatar van Mochizuki Rokuro
Niet zo lang geleden op ARTE uitgezonden in hun cyclus van zwijgende films.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Debuut van Dreyer is een 19e-eeuwse zedenschets, de moderne kijker kan er wellicht een weinig subtiele waarschuwing voor ongewenste zwangerschap in zien. Niet bijster interessant qua thematiek, en kenmerkend voor de tijd waarin hij gemaakt is filmisch vrij statisch. Toch zijn er al wel enkele mooie shots te zien, waarbij de fakkeloptocht het meest in het oog springt. En de camera beweegt zowaar af en toe. Maar ik denk toch vooral een film voor Dreyer adepten (waaronder ik mijzelf niet schaar)

Vervelend zijn overigens de nauwelijks leesbare tussentitels die een handschrift moeten nabootsen.