Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 100 minuten
Alternatieve titel: Jules and Jim
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: François Truffaut
Met onder meer: Jeanne Moreau, Oskar Werner en Henri Serre
IMDb beoordeling: 7,7 (44.293)
Gesproken taal: Engels, Frans en Duits
On Demand:
- Bekijk via MUBI
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Jules et Jim
"A Hymn to Life and Love"
In het Parijs van 1900 zijn de Franse Jim en de Oostenrijkse Jules allebei verliefd op Catherine, die uiteindelijk besluit om met Jules te trouwen. Als ze elkaar na de Eerste Wereldoorlog in Duitsland terugzien, wordt ze echter verliefd op Jim.
Externe links
Acteurs en actrices
Catherine
Jules
Jim
Thérèse
Sabine
Gilberte
Albert
Lucie
Récitant / Narrator (voix)
Albert's Companion
Video's en trailers
Reviews & comments
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Da's mooi Wouter waardoor en door wie is ie overschat?
Wouter
-
- 18637 berichten
- 2995 stemmen
Deze klassieker komt regelmatig voor op lijstjes van regisseurs en critici. Ik viel er bij in slaap.
hugohei
-
- 2149 berichten
- 2347 stemmen
Een feit is dat Jules et Jim een echte cultfilm is, met veel fanatieke fans. Ik vond 'm goed, maar geen vijfsterrenfilm. Misschien dat het onderwerp (drie mensen houden van elkaar, eén knijpt er tussenuit) veel mensen boeit, of de melancholieke sfeer. De achtergrond van de eerste wereldoorlog (scènes in loopgraven) vond ik sterk. In zijn liefdesbrieven citeert Jules (of was het Jim) volop uit gedichten van Apollinaire (die ook in die oorlog meevocht en gewond raakte).
Thraex
-
- 25 berichten
- 80 stemmen
Ik vond deze film vooral vervelend. De relaties tussen de hoofdpersonen vond ik over het algemeen vreemd, onduidelijk en idioot door hoe ze met elkaar omgingen en naar het einde toewerkend werd het er niet beter op.
Deze film is inderdaad overschat denk ik. Hij wist mij niet te boeien omdat ik me op gen enkele manier kon inleven in de personages.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Ik kon er niet echt wat mee. Het begin vond ik vreselijk irritant. Vanaf de oorlog was het allemaal wel te doen. Maar echt boeiend, ontroerend, intrigerend, sfeervol of grappig vond ik het eigenlijk nergens.
Af en toe kwam er wel een scene voorbij waarbij ik dan dacht "Dit is leuk gedaan". (WO 1, fietsen van de berg, mist) en na dat eerste half uur vond ik het best te kijken, maar meer ook niet eigenlijk.
In hoeverre is deze film (die toch erg vaak als zijn beste wordt gezien) eigenlijk representatief voor Truffaut?
2.0*
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Zelden zo'n vervelende film gezien, Jeanne Moreau en Apollinaire ten spijt.
Jules en Jim zijn ongeveer de meest oninteressante filmpersonages ooit op film vastgelegd. Ook nog eens door twee totaal uitstralingsloze acteurs neergezet. Met name Henri Serre die het uiterlijk en de uitstraling heeft van ex-NCRV presentator Henk Mouwe.
Irritante voice-over ook trouwens.
Hoe irritant kan een 'klassieker' zijn. 1*
jpglaarh
-
- 102 berichten
- 0 stemmen
Zelden zo'n overschatte film gezien.
Mooi om te zien dat je Het Schnitzelparadijs iig wel de volle mep geeft :S
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
deze film is gewoon mooi.
Overtuigende reactie. De film zal nu wel snel in waardering stijgen.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Het lijkt allemaal een beetje te vergezocht. Het kon me maar weinig boeien. Het is Truffaut`s bekendste klassieker maar ik vind het zijn minst geslaagde film.
Soms kan die lichtvoetigheid die in zijn films zit heel mooi uitpakken omdat er bijvoorbeeld ook schokkende, grappige en melancholieke momenten in voorkomen.
Maar hier vond ik alle scenes emotioneel nogal vlak zodat lichtvoetigheid overblijft. Maar dat is saai, zeker als het verhaal eigenlijk best dramatisch is
LaCaméraStylo
-
- 266 berichten
- 368 stemmen
Ik vind de film helemaal niet saai. Hele mooie zwart-wit beelden met mooie muziek van George Delerue. Twee hele mooie beelden die me nu te binnen schieten, Jeanne Moreau die de Seine inspringt, de eindscene waarbij Moreau samen met Jim de auto van de brug af de seine in rijdt. Ik vind de film heel sfeervol, melancholische sfeer met af en toe wat joie de vivre tussendoor (de scene waarbij ze door de tunnel rennen of de scene waarbij ze rond de tafel gek bekken trekken). Het camerawerk vond ik heel goed, geen saaie stille beelden, maar hele dynamische beelden. Vaak vanuit de lucht of ergens omheendraaiend, daar hou ik van.
In Amélie zie je Tatou in de bios kijken naar deze film, het viel me op dat de stijl waarin bij Amélie in het begin snel een verhaal wordt samengevat, waarschijnlijk uit deze film afkomstig is. Bij Jules et Jim begint de film ook met zo'n snel kort verhaaltje.
Alleen al voor Mademoiselle Jeanne Moreau vijf sterren.
Matthis
-
- 84 berichten
- 642 stemmen
om even op LaCameraStylo verder te gaan wat betreft Amelie. Wanneer Catherine, Jules en Jim steentjes in de Seine gooien, horen we dezelfde muziek als wanneer Amelie dat in Parijs doet.....!
Ook de auctoriele verteler klinkt een eind hetzelfde.
cboes
-
- 5 berichten
- 260 stemmen
Jules et Jim ( François Truffaut - 1962 )
Een prachtfilm over de gezamelijke liefde voor een vrouw die een hechte vriendschap kruist, en hoe deze zich vervolgens verder ontwikkeld. De emoties vliegen je om de oren, en ook de voortreffelijke regie speelt een rol in mijn lof. Visueel zeer hoogstaand, geweldig camerawerk en dito muziekkeus. Het gebruik van een snel introductie-verhaaltje en zo af en toe wat aan elkaar gepraat door een voice-over, wat Jean-Pierre Jeunet zo goed heeft afgekeken, zorgt ook voor flink wat tempo. De film is geen moment traag en komt afgezien van de montage of het zwart/wit beeld ook amper gedateerd over.
Jules et Jim was een fijne zit, ik heb er van genoten met een traan en een lach, en het uiteindelijk afgesloten met een brok in mijn keel, waar de prachtige eindscène voor heeft gezorgd. Een waar meesterwerk, en het smaakt in ieder geval naar meer Truffaut.
*****
LaCaméraStylo
-
- 266 berichten
- 368 stemmen
om even op LaCameraStylo verder te gaan wat betreft Amelie. Wanneer Catherine, Jules en Jim steentjes in de Seine gooien, horen we dezelfde muziek als wanneer Amelie dat in Parijs doet.....!
Ook de auctoriele verteler klinkt een eind hetzelfde.
Oh gaaf, dat was me niet opgevallen! Dat over die verteller wel, maar dat had ik volgens mij al gezegd.
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
....melancholische sfeer
Als deze film iets mist is het wel een oprecht melancholisch gevoel. Ik wil ook best graag de Truffaut-adept uithangen maar wel met valide argumenten. Nogal overgewaardeerde film m.i.
LaCaméraStylo
-
- 266 berichten
- 368 stemmen
Ik hang helemaal geen Truffaut-adept uit, ik zeg gewoon wat ik van de film vind. En ik vind dat er af en toe een hele mooie melancholische sfeer hangt in deze film, blijkbaar mag dit niet meer gezegd worden zonder dat je verweten wordt alleen vanuit je bewondering voor een regisseur een film te verdedigen met 'invalide' argumenten. Als jij de film overgewaardeerd vind ik dat best, maar ik heb sterk het gevoel dat veel mensen al te snel roepen dat iets arty-farty of te gekunsteld is en deze mensen bij voorbaat al hekel hebben aan bijvoorbeeld de Nouvelle Vague stroming. Als dit onzin is zeg je het maar, maar jij bent een van de mensen die deze indruk sterk bij mij wekt.
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
...al hekel hebben aan bijvoorbeeld de Nouvelle Vague stroming. Als dit onzin is zeg je het maar...
Is inderdaad onzin, want ik heb geen verstand van de Nouvelle Vague. Stromingen interesseren mij sowieso weinig.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
'Jules & Jim' is een ogenschijnlijk eenvoudige prent die de grote thema's van het leven aansnijdt. Truffaut doet daarvoor beroep op drie magistrale acteurs, waaronder de quasi goddelijke Jeanne Moreau. Lijkt wel alsof Moreau in élke sleutelfilm van de Nouvelle Vague te vinden is.
Hét opmerkelijke aan 'Jules & Jim' is echter niet de "studie" van relaties en vriendschappen maar de wijze waarop Truffaut deze zaken in vorm giet. Zoals elke Vague-regisseur opteert de man voor een ware deconstructie van klassieke stijl en illusie: asfouten, continuïteitsfouten, uiterst prominente voice-over, de vrije camera, etc etc; nérgens lijkt deze film te suggeren dat we kijken naar het leven van iemand; dit is film!
En toch is het niet correct om te zeggen dat deze film geen hart, ziel of gevoel bevat; daar zorgen ten eerste de acteurs, de dramatische opbouw en een magistrale score voor; maar anderzijds wijst het ons er ook op dat we ondànks het besef dat we "maar naar film kijken", perfect kunnen meeleven met protagonisten.
Het feit dat Truffaut een nérgens verouderde prachtprent heeft afgeleverd (alleen die fade over van moreau als Jim de brief leest is er een beetje over) - en daar zit de toenmalige revolutionaire beeldvoerig voor veel tussen! - verdient bovendien alle lof. En we zouden nog wel even kunnen verdergaan. Maar waar het uiteindelijk allemaal op neerkomt is dat 'Jim & Jules' een hoogst persoonlijke, intieme film is, die uitblinkt qua verzorgde cinematografie, een meesterlijke score bezit en bovendien nog eens deel uitmaakt van een stroming die het beeld van de moderne cinema méér dan beïnvloed heeft.
Een applaus voor Truffaut en 4* voor 'Jules & Jim'
thema is trouwens hernomen in 'la meglio gioventu'
Friac
-
- 1323 berichten
- 1056 stemmen
Een film die het moet hebben van zijn thema, muziek en sfeer. De acteerprestaties vond ik in elk geval niet zo fantastisch; na een eerste kijkbeurt ben ik niet overtuigd van de acteerkwaliteit van Jeanne Moreau (dat was ik wel na het bekijken van 'Les Amants', waarin ze vreemd genoeg een ietwat gelijkaardige vertolking neerzet in mijn ogen), die hier door sommigen zo geroemd wordt.
Wel vond ik een melancholische sfeer doorheen de hele film, vooral het einde zet het gegeven van 'twijfel'/'liefde'/'trouw' extra in de verf.
Als liefhebber van de film 'Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain' was het erg leuk om enkele zaken te zien waarop Jeunet zich baseerde (de voice-over, het keitjes keilen, het beeld waarop Jim en Catherine elkaar kussen terwijl er een insect op de achtergrond rondtrippelt,...).
'Jules et Jim' is een sfeervolle film waar ik met plezier naar gekeken heb, maar ik werd er niet door overtuigd van het meesterschap van Truffaut. Al maakt deze film me benieuwd naar zijn beter werk.
Voorlopig hou ik het op: 3*
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2114 stemmen
Zag hem gisteren op de televisie, maar omdat het een zware week geweest was, ben ik in slaap gevallen...
Zonde, ik vond dit een hele leuke film
araf
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Ik heb gisteren naar Jules et Jim gekeken. Wat mij vooral tegenviel waren de acteerprestaties en de stemmen in het bijzonder. Het klonk allemaal erg vlak, zonder intonatie. Ook de wijze waarop de hoofdpersonages met elkaar omgaan vond ik erg gekunsteld. Passie heb ik niet gezien en niet gevoeld. Wel knappe montage...
Het einde heb ik helaas gemist omdat ik mij niet wakker heb kunnen houden.
Kan iemand mij op de hoogte brengen?
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
Prachtige film hoor, totaal niet verwacht.
Truffaut speelt met de kijker en gooit er een hele reeks aan filmische trucjes uit, maar het werkt wel. Ik kan me voorstellen dat het wel een film is die je op een bepaald moment zou moeten zien. Als ik deze film op een minder geschikt moment zou zien zou ik er geen klap aan vinden. Het lijkt een soort neo-romantiek wat we hier te zien krijgen. En als collectie van prachtige scenes (bvb de scenes die LaCaméraStylo hierboven noemt) eigenlijk beter dan als een echt filmgeheel.
Maar je moet je toch mee laten voeren door de emoties en bijna poetische beeldsequenties, de briljante muziek (die komt toch niet echt van deze film, die bekende klassieke muziek?) en een fantastische Moreau, die 'de vrouw' speelt, als algemeen wonderlijk wezen waar wij mannen echt geen snars van begrijpen, maar slechts kunnen bewonderen..
Die scene dat ze dat liedje zingt.... echt... wow.
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
stukken toegankelijker dan bijvoorbeeld werk van Godard. Het is het verhaal van twee vrienden die geobsedeerd raken door dezelfde vrouw, Catherine (Jeanne Moreau) en uiteindelijk belanden in een menage a trois, daarbij het sterotype gezinspatroon doorbrekend. Alhoewel dat een nogal verouderd thema lijkt, zit er genoeg in Jules et Jim om een moderne kijker aan te spreken. Want Deze film gaat over karakters en wat die moeten doormaken. Catherine is de centrale persoon, die voor beide mannen valt, beide mannen gek maakt en het niet bij deze twee laat. Because she can. Dat maakt haar een feministe (Als Jim er anderen op na kan houden, dan ik ook) en tegelijkertijd gemeen, want Jules is uiteindelijk de sul die erbij zit en ernaar kijkt. Ik lees in sommige commentaren dat de film een mislukt experiment beschrijft, een doorbreking van de standaard die gedoemd is te falen en zich in feite ook uitspreekt tegen deze non-traditionele samenlevingsvorm. Dat is me veel te kort door de bocht. De karakters zijn belangrijker dan het menage a trois-idee. De tragiek van de film is dat de karakters niet anders hadden gekund. Catherine doet wat ze doet omdat het alternatief haar niet gelukkig zou maken. Jules en Jim hangen er op vrijwillige basis bij, met dezelfde gedachte. Als karakterstudie is de film heel geslaagd, omdat de karakters rond genoeg zijn om niet te kunnen beschrijven met één of twee adjectieven. De door hun verkondigde wijsheden, aangevuld met een (jaja, voortreffelijke) voice-over, zijn diepzinnig zonder de boel onnodig literair te maken. Goede film, maar niet eentje waar ik verliefd op ben geworden. En dat komt waarschijnlijk omdat de liefdesverhoudingen vrij koel en droog in beeld worden gebracht, en af en toe met een moordend tempo. Dan verlangt deze moderne kijker af en toe toch naar dat kuiltje jus...
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
Met 'Jules et Jim' wou François Truffaut bovenal een gevoelige film maken, met oprechte emoties en karakters van vlees en bloed. Dat hij zijn objectieven niet kan waarmaken heeft 2 oorzaken: de herhaling van situaties, die op den duur gaan vervelen (> zo vind ik ook het karakter van Jeanne Moreau nogal eentonig) en de vrij zwakke acteerprestaties, die zeker niet bijdragen tot de sfeer - waarvoor ikzelf de term "melancholisch" nogal buiten proportie vind.
Ondanks de goede intenties dus geen meeslepende film, al hielden de drukke camerabewegingen en de flitsende montage het geheel boeiend genoeg.
2,5*
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Dat had ik juist willen overslaan, met al die teleurgestelde reacties mbt de film hier. Maar vooruit.
Ik kan heel weinig met de meeste commentaren hier. Ik vind het acteerwerk prachtig, narratief is vlot, films is melancholisch en poetisch alhaast, veel emotie, mooie muziek, coole montage en fris camerawerk en soms lijkt de film een statement 'voor de kunst' met verwijzingen naar toneelstukken, dia's, beeldhouwwerk en literatuur. Er zit heel veel in deze film. En wat weet Truffaut de film toch luchtig te houden, ondanks het op papier zwaardere materiaal.
En ik heb vooral schitterende scenes gezien die me bijblijven;
Jules en Jim die domino spelen, Catherine probeert hun aandacht te trekken, en als ze die krijgt vervalt het beeld in freeze frames, haast foto's van de modelvrouw Catherine......
of die voice-over die vertelt ' dat de drie in het dorp als de drie achterlijken bekend stonden'. De camera begint dan te 360 graden te draaien en alle 4 (ook de dochter) zittenden aan de tafel beginnen dan gekke bekken te trekken
Fantastische scene.
En de scene waarin Moreau dat liedje zingt (scene haalde jij ook al aan): kippenvel!
Op 400 Blows na, Truffaut's beste film naar mijn mening. 4 dikke *-en.
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
Ja, de reacties hier zijn inderdaad wel apart. In die van jou kan ik me beter vinden.
lesamurai
-
- 441 berichten
- 152 stemmen
Jules et Jim is weliswaar een meesterwerk dat vol stijvolle beelden is bewerkt en zijn eigen charme blijft houden. Dit is echter weer zo'n New Wave film van de franse regisseur; de Nouvell Vague komt hier echter ook weer duidelijk naar voren. Ik blijf je aanraden om de Criterion uitgave aan te schaffen, het bevat het volgende;
- SPECIAL EDITION DOUBLE-DISC SET FEATURES:
- New, restored high-definition digital transfer, supervised by director of photography Raoul Coutard
- Two audio commentaries: one featuring co-writer Jean Gruault, Truffaut collaborator Suzanne Schiffman, editor Claudine Bouché, and Truffaut scholar Annette Insdorf; the other featuring legendary actress Jeanne Moreau and Truffaut biographer Serge Toubiana
- Excerpts from The Key to Jules and Jim (1985), a documentary on author Henri-Pierre Roché and the true stories on which the novel and film are based
- Truffaut on Roché, from the French program Bibliothèque de poche (1966)
- New video interview with Coutard
- Video interview with Gruault
- New video conversation between scholars Robert Stam and Dudley Andrew
- Excerpts from a 1965 episode of the French television program Cinéastes de notre temps dedicated to François Truffaut
- Segment from the French program L’Invité du Dimanche (1969), featuring Truffaut, Moreau, and Jean Renoir
- Excerpts from Truffaut’s first appearance on American television, a 1977 interview with New York Film Festival director Richard Roud Excerpts from a 1979 American Film Institute Dialogue on Film given by Truffaut
- Archival audio interview of Truffaut by Claude-Jean Philippe (1980)
- Theatrical trailer
- New and improved English subtitle translation
is 2-disc en heeft ook nog eens een mooie hoes. Voor meer info:
Nu te koop
Dvd
€ 41,95
Kopen1962 • Blu-ray • Import
€ 28,50
Kopen1962 • Import • Dvd
€ 41,38
KopenHet laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Napoléon Vu par Abel Gance
Drama / Biografie, 1927
39 reacties
Los Olvidados
Drama / Misdaad, 1950
52 reacties
Letyat Zhuravli
Drama / Romantiek, 1957
83 reacties
A Personal Journey with Martin Scorsese through American Movies
Historisch / Documentaire, 1995
47 reacties
Dont Look Back
Documentaire / Muziek, 1967
18 reacties
Les Enfants du Paradis
Drama / Romantiek, 1945
47 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.