Bix (1991)

Italië
Drama / Muziek

geregisseerd door Pupi Avati
met Bryant Weeks, Emile Levisetti en Julia Ewing

Het levensverhaal van Bix Beiderbecke, die werd geboren in Davenport in een middenklassengezin. Als tiener was hij vaak op de oevers van de Mississippi te vinden, waar hij luisterde naar de bands die op de rivierschepen speelden die uit het zuiden kwamen. Zijn ouders stuurden hem naar een kostschool, maar hij liep weg. In 1924 maakte hij zijn eerste opname, met The Wolverines. Later kwam hij bij het Paul Whiteman Orchestra terecht, indertijd de best betaalde jazzformatie. Hij overleed in 1931 als gevolg van een longontsteking.

avatar van Mac Hammer Fan
Naast een Nominatie voor Gouden Palm Cannes 1991 won deze film één jaar later twee Awards: één David di Donatello Award en the Silver Ribbon of the Italian National Syndicate of Film Journalists.