Viridiana (1961)

Spanje / Mexico

geregisseerd door Luis Buñuel
met Fernando Rey, Silvia Pinal en Francisco Rabal

Viridiana is een jonge non, die ondanks de blootstelling van het kwaad van de buitenwereld in de vorm van haar slechte oom, besluit om haar echte christelijke barmhartigheid te tonen door haar woning open te stellen voor de plaatselijke kreupelen en bedelaars. Zij beantwoorden echter niet aan de waardigheid die zij verwacht.

avatar van Hemdale
Verrassend goeie film die mij nog wel een tijdje bij blijft, de 90 minuten vlogen voorbij, het plot is niet groots maar dat was totaal niet storend. Lijkt mij tijd om eens wat meer films van deze man op te zoeken. Die Silvia Pinal ziet er in deze film ook best goed uit trouwens.

avatar van eRCee
Eigenlijk snap ik deze film niet. Er zit weinig lijn in het verhaal, dat gekenmerkt wordt door grote sprongen en onlogische overgangen en ik geloof dat ik het punt totaal mis. Het schijnt te gaan over de (on)afhankelijkheid van vrouwen, corruptie van mensen en over de kerk, maar ik kan er weinig van maken.
Toch kent de film enkele fraaie scenes, mede door de muziek (o.a. het Requiem van Mozart). Het motief van de voeten is ook interessant.
Ik ben wel benieuwd naar de mening van mensen die deze film hoog waarderen. Wat maakt deze film goed? Waar gaat het uberhaupt over?

3* voor nu.

avatar van Ramon K

Van alle films die ik van Bunuel heb gezien vind ik Viridiana de meest duidelijke (samen met Belle de Jour); ik heb geen grote sprongen of onlogische overgangen gezien en de plot volgt gewoon een rechte lijn. Ik vind Viridiana ook de beste film van Bunuel die ik tot nu toe zag. Viridiana is een aanklacht tegen de maskerade van de kerk (de onmogelijke dienstige leefregels waar non Viridiana naar leeft leveren haar niets op; er wordt in de laatste scene zelfs gesuggereerd dat ze gaat deelnemen in een menage a trois met de heer en het dienstmeisje), maar Viridiana schetst ook een negatief beeld van de menselijke inborst. Zo zijn de zwervers en armzaligen die ze in haar tehuis opneemt even egoistisch en pervers (misschien zelf nog wel een graadje erger) dan de gevestigde burgerlijkheid/aristocratie (oa Fernando Rey): ze infiltreren het huis en maken er een zooitje van en bovendien gaan ze over tot geweld en verkrachting. De fotoscene (een foto genomen 'vanonder een rok') is niet minder dan geniaal! Het tuig aan tafel is op dezelfde wijze gepositioneerd als Jezus en zijn apostelen in Leonardo Da Vinci's Laatste Avondmaal De scene uit Viridiana zie je hier
Bunuel's boodschap lijkt me verder duidelijk: leven naar kerkelijke regels levert je uiteindelijk weinig tot niets op.

Ik geef 4 dikke *.

avatar van streeter
Een aantal scenes en themas in deze film doen mij denken aan Freaks, waaronder het Laatste Avondmaal scene.

Ramon K schreef:

Misschien is dat wel precies datgene wat ik niet begrijp. Als je zo'n leven kiest gaat het er namelijk helemaal niet om dat het iets oplevert. Sterker nog: bij de navolging van Christus hoort juist dat je over je heen laat lopen, dat er misbruik van je gemaakt wordt. Niets nieuws onder de zon, lees de Bergrede (Mat. 5-7). Daarnaast komt 'de kerk' nauwelijks voor in Viridiana. Ik zie in deze film daarom zeker geen aanklacht, tegen welke maskerade dan ook.

Wat de onlogische sprongen betreft: het staat me niet meer heel helder voor de geest, maar de oom die in het begin een grote rol speelt verdwijnt vrij abrupt en lijkt daarna helemaal niet relevant te zijn geweest. Bepaalde scenes die eerst belangrijk leken blijken een soort van dood spoor, omdat de film zich ineens een andere richting in ontwikkeld. Maar goed, als ik het zo zeg klinkt het plotseling als een stukje kwaliteit.

avatar van Cwk
Cwk
Het gaat er ook denk ik om dat Viridiana direct geconfronteerd word met de futiliteit van het geloof. In een klooster merk je zoiets niet. Ze wordt meerdere malen met de neus op de feiten gedrukt en kan uiteindelijk niet anders dan veranderen.

Erg sterk, de politieke saus heb ik persoonlijk altijd moeite mee maar zoals Ramon zegt, het is allemaal wel erg duidelijk en rechtlijnig, niet te abstract gelukkig.

****

avatar van Friac
Ook al omvat de kern van de zaak een interessante en gewaagde boodschap (voor dat tijdperk), de film kon mij helaas niet al te zeer boeien.

Ik vond het tempo te traag liggen, de acteerprestaties niet meteen een hoogvlieger en van de beeldcomposities viel ik ook niet echt achterover. Wél heb ik genoten van de laatste 20 minuten waarin de armen zichzelf te goed doen/te buiten gaan aan een feestmaal: erg amusant, behoorlijk sterk naar voor gebracht en de uitbeelding van Het Laatste Avondmaal vond ik fantastisch.
Maar helaas weet deze scène de film niet te redden wat mij betreft, en zo keer ik helaas van een kale reis terug, na nochtans enorm onder de indruk te zijn geweest van Un Chien Andalou.

avatar van Phoenix
Voor school de film moeten bestuderen op metaforiek en ik kwam tot de volgende interpretatie(s):

Bunuel’s Viridiana is een rijke, gelaagde film die verschillende evoluties in één keer beschrijft en daarmee het bestaan van Spanje in die tijd op verschillende fronten behandelt. Op het eerste niveau bestaat de film uit een tragisch verhaal over een non die van haar geloof afvalt. Op een hoger niveau lijkt deze non symbool te staan voor de ontwikkeling die Spanje destijds doormaakte: van katholieke achtergestelde staat tot een moderne seculiere natie, duidelijk beïnvloedt door het westen (Coca Cola, moderne popmuziek).

Voornaamste katalysator van Viridiana’s (en daarmee Spanje’s) ontwikkeling is de verdeeldheid die we terugzien in de film. Niet alleen is het verschil in rijk (Jorge) en arm (de paupers, die het Spaanse volk symboliseren) kolossaal maar ook de onderlinge verschillen tussen de paupers (blind, leproos, verlamd, etc) zijn aanzienlijk. Dit heeft als gevolg dat ze elkaar, net als het grote aantal politieke bewegingen destijds, niet kunnen uitstaan en non-stop kibbelen in plaats van elkaar te steunen om tot een beter bestaan te komen. Ze proclameren allemaal dat ze ondanks hun armoede nog steeds normen en waarden hebben maar al snel doorsteekt Bunuel deze hypocrisie door ze in een orgie van eten, drank, seks en geweld aan Het Laatste Avondmaal te laten beginnen.

De burgerij bemoeit zich zo weinig mogelijk met dit gepeupel en tenslotte is daar nog Jorge (symbool voor Primo de?), streng leidsman, wiens landerijen verwaarloosd zijn door zijn voorganger (Koning Alfons?). Hij probeert het land weliswaar te moderniseren door elektriciteit aan te brengen en auto’s boven paard-en-wagen te verkiezen maar laat daarbij de paupers voor wat ze zijn. Hij neemt liever een hond in huis.

Slechts Viridiana, aanvankelijk het epitoom van vroom- en nederigheid, tracht hen te helpen maar wanneer ze haar vertrouwen beschamen, komt ze tot de constatering dat God het land te grabbelen heeft gegeven voor eenieder die ermee aan de haal wil gaan. Op dat moment realiseert ze zich ook haar lichamelijke schoonheid en moedeloos laat ze zich met het haar los door "Shake Your Cares Away" meevoeren in een relatie die alle kenmerken van een ménage à trois vertoont. Het contrast tussen de klassieke muziek tijdens de openingssequentie en deze moderne jazz tijdens het “fin” spreekt boekdelen.

Op een kleinschaliger niveau gebruikt Bunuel duidelijke metaforen als het verbanden van de doornkrans, het mes in het kruis, waarmee hij lijkt te zeggen dat geloof in verkeerde handen dodelijk kan zijn, het as in bed van Don Jaime (teken van dood), de paupers als Jezus’ discipelen, etcetera.

Bunuel lijkt te willen zeggen dat Spanje al haar traditionele normen en waarden verloren heeft. Het Spaanse volk (paupers) door onderling verdeeld te zijn, de rijkere burgerij door zich niet te bekommeren om de arme massa en de regenten door het land te hebben verwaarloosd (Don Jaime) en door zich laten leiden door het leven in plaats van het heft in eigen hand te nemen (Jorge). Bunuel ziet duidelijk geen oplossing in het geloof en lijkt aan te geven dat alleen modernisering en aanklamping bij het vooruitstrevende Europa mogelijk Spanje uit het dal kan trekken. Met een realistische weergave van de problematiek in Spanje, een duidelijke intellectuele mening en esthetisch vooruitstrevende cinematografie en symboliek is Bunuel’s Viridiana een klassiek voorbeeld van de oppositiecinema die trachtte de Spaanse auteurscinema op poten te zetten.

avatar van Wouters
interessant thema, sterk verhaal. maar visueel erg mager. paar leuke vondsten verder, muziek was in orde.

3.5* met neiging naar 4*

avatar van boerenpummel
Geweldige film. Bunuel is nu definitief een van mijn favoriete regisseurs. Er zit zoveel in deze film. Het is een aanklacht tegen de kerk, maar ook tegen het Spaanse politieke en maatschappelijke systeem. De film zit vol symboliek en inktzwarte humor.
Het einde van de film (Viridiana die, na alles wat ze heeft meegemaakt, geen vertrouwen meer heeft in God en vervolgens een seksuele relatie wil beginnen) is zo in elkaar gezet dat het wel door de keuring kwam, maar hetgeen Bunuel met het einde suggereert mag duidelijk zijn.

PS: De extra's op de criterion dvd zijn erg interessant. Onder andere een interview met Bunuel voor de Franse televisie en een interview met hoofdrolspeelster Pinal.

eRCee schreef:
Eigenlijk snap ik deze film niet.
Ik ook niet. Ik lees hier van alles over aanklacht tegen het Kerkelijke systeem, de politiek enzo, zaken die ik vooraf ook min of meer had verwacht.

Maar het lijkt vooral alsof de film me wil laten zien: heb vooral geen barmhartigheid en laat de armen maar verrotten want als je ze een vinger geeft, pakken ze je hele hand, want het is tuig van de richel.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik wist niet dat Bunuel een VVD'er avant-la-lettre was. Derhalve zal ik wel iets niet goed geïnterpreteerd hebben of zo.

avatar van Ramon K
Dat zal dan wel kos want je trekt nu wel erg rare conclusies.

avatar van boerenpummel
kos schreef:

Volgens mij is deze film een aanklacht tegen het geloof, het "systeem" en de hypocrisie van de hele maatschappij, dus zowel zwakkeren / armen als de rijke burgerij. Ieder personage, van de zwervers tot de oom (Rey) heeft namelijk wel degelijk idealen of pretendeert in elk geval idealen te hebben. Desondanks kunnen allen niet aan bepaalde verleidingen (hetzij lichamelijk contact, hetzij macht, hetzij geld / bezit / luxe) weerstaan. Zelfs de non Viridiana blijkt dit uiteindelijk (door een combinatie van omstandigheden) niet te kunnen. Zij valt uiteindelijk definitief van haar geloof. Bunuel wil hiermee zeggen dat het geloof geen manier is om de verloederde maatschappij er boven op te helpen.
Samengevat: De politieke en sociale verdeeldheid in deze periode in de Spaanse geschiedenis, de kerk en de natuurlijke zwakte van de mens zijn de oorzaken van een door- en doorverloederde maatschappij.

Dat kan ik best begrijpen, maar ik heb de film met een redelijk open blik en weinig tot geen voorkennis bekeken en de absolute hoofdmoot lijkt toch echt te gaan over Viridiana die ondanks alles het goede in de mensen blijft zien en hen vooruit probeert te helpen en stukje bij beetje (eerst door niet meer te willen werken, later zelfs door haar zowat te verkrachten) worden haar goede bedoelingen alleen maar had onderuit gehaald.

Is niet zozeer een conclusie alswel hoe de film eigenlijk op me overkomt. Ik snap niet hoe ik de enige kan zijn die het zo opvat, al snap ik best dat Bunuel dit niet zo bedoeld heeft.

kos schreef:
Is niet zozeer een conclusie alswel hoe de film eigenlijk op me overkomt.

Precies. Al die bovengenoemde thema's zijn vooral theoretisch. De film zelf is mijns inziens helemaal niet zo duidelijk, waardoor de vraag rijst hoe valide dergelijke interpretaties vervolgens zijn.

avatar van danuz
Uiteindelijk is Viridiana mij stukken beter bevallen dan ik aanvankelijk deed vermoeden. Waar het begin wat stroef loopt en van de hak op de tak lijkt te springen, werd ik naar het einde toe steeds meer gegrepen door de achterklap en perversiteiten die uitgehaald werden. Viridiana is bij aanvang een geenszins gekrenkte non, maar verlaat de film geheel en al niet zonder kleerscheuren. Een wrang portret waar niemand heilig lijkt.

avatar van Vinokourov
Ook al heb ik weinig gezien van Buñuel, hij lijkt me niet bepaald een regisseur van mijn kopje thee. Toch vond ik Viridiana een heel behoorlijke film. Ik had het idee dat de ex-non niet bij machte was om de wereld naar haar hand te zetten. Wat ze ook probeert, het heeft geen zin, ze kan er niks aan doen. Alles en iedereen baant toch zijn eigen weg. Beetje sneue conclusie, waardoor ik ook wel enige sympathie voor de hoofdpersoon voelde.
Ik vermoed dat anderen de film heel anders hebben beleefd, zo'n film is het wèl. De kritiek op het geloof bijvoorbeeld kon ik d'r enigszins wel uithalen, maar echt als het grote issue zag ik dat niet. Misschien komt het doordat die kritiek gelukkig niet zo dik overdreven is aangezet.

avatar van Gattopardo
Luis Buñuel is één van mijn favoriete regisseurs.
Viridiana is één van zijn meest geruchtmakende films.

Hoewel een film als Belle de Jour het op visueel gebied (wat toch zo kenmerkend is voor Buñuel) wint van deze, en een stuk toegankelijker is, is Viridiana naar mijn mening over het geheel toch sterker en Buñuel's absolute meesterwerk.

Om optimaal van deze film te kunnen genieten en er alles uit te halen is het echter wel een vereiste dat je hem meerdere malen bekijkt.
Ook is het een slim idee om je van tevoren eens goed in het verhaal achter de film en in Luis Buñuel zelf te verdiepen .

wat een verschrikkelijk saaie film! oke, het begin zit goed in elkaar, maar de tweede helft is enkel saaiheid ten top! nee, niet Bunuel's beste film

avatar van otherfool
Phoenix schreef:

Bijzonder interessante stof. Gedeeltes haalde ik er ook wel uit, maar je stuk werkt erg verhelderend bij deze toch bijzondere film.

Ik lees van verschillende mensen 'traag' en 'saai', dat vond ik eigenlijk genoeg meevallen. Film pakte me behoorlijk beet, al was het maar om de onbeschrijflijke schoonheid van Pinal. Hoe haar goedheid aan alle kanten wordt misbruikt en beschaadt, het deed me gewoonweg pijn om te zien.

3,5*.

avatar van goongumpa
Ik lees verschillende keren dat het einde wil zeggen dat Viridiana deelneemt aan een 'ménage à trois'. Zo heb ik dat eigenlijk nooit bekeken. Is kaarten spelen op zich niet al een metafoor? plezier maken zonder van enig nut te zijn? Verder blijft het natuurlijk een schitterende film.

De bekendste Buñuel,volgens veel geleerden ook zijn beste.Die mening deel ik niet,wat mij betreft is het ook niet zijn meest amusante.Het is wel de film die het meest coherente overzicht geeft van alle themata die Buñuel ooit hebben bezig gehouden,dus waarschijnlijk is dit wel,na zijn debuut,de belangrijkste.
Een Bunuel zien en dan klagen over gebrek aan narratieve logica is tamelijk komisch,gezien de repuatie van de maestro als meester van het absurde.Overigens laat B. zeer uitgebreid zien wat er met Don Jaime is gebeurd voor zijn heengaan,dus een beetje opletten kan geen kwaad.
Roepen dat B. intellectueel duidelijk zou zijn is wel bijna een contradictie,hij was wel zo slim om zich nergens op vast te pinnen.De zgn. metaforische interpretatie is eerder,hoe interessant ook,een 1 op 1 allegorische duiding die me niet houdbaar lijkt.Waarschijnlijk levert B. wel commentaar op Franquistisch Spanje,maar dan meer algemeen:het bejaarde,decadente Spanje van figuren als Don Jaime en reli-fanaten als de heldin is op, en kan beter worden vervangen door het liberale Spanje met de mentaliteit van figuren als Jorge.
Wat die VVD opmerking betreft:het lijkt me dat B. gelijk heeft als hij zou suggereren dat paupers meer gebaat zijn bij vooruitgang en economische hervorming dan onzinnige liefdadigheid à la Viridiana.
Buñuel schildert het katholicisme in de figuur van de heldin,die toch wel wat weg heeft van Deneuve ,eerder af als achterhaald en naief dan als kwaadaardig.Misschien dat dit nog het meste kwaad bloed zette bij het Vaticaan,meer nog dan de avondmaalscène die iedereen kent .
Wat dat kaarten en sex betreft:kaartspelende mannen en vrouwen waren in de 17-eeuwse schilderkunst al een metafoor voor liefdesspelende mannen en vrouwen,waarschijnlijk dus ook hier.

pippo il buffone schreef:

Het is sowieso niet zijn bekendste, denk daabij eerder aan Belle de Jour of Los Olvidados, maar eigenlijk ook nog wel een stuk of 5-7 anderen. Deze film wordt wel vaak genoemd bij zijn betere werk, maar eigenlijk nooit echt als zijn beste. Weet niet welke geleerden (?) jij in gedachten hebt, maar dat is niet zo.

Hij heeft in zijn hele carriere belangrijke films gemaakt, waarvan echt niet te zeggen is welke belangrijker is. Weet niet welke film jij bedoelt met zijn debuut (Un chien andalou of L'âge d'or), maar van die twee films is al niet te zeggen welke belangrijker is. Hij heeft een korte Franse beginperiode gehad, een korte Spaanse, een lange Mexicaanse en weer een vrij lange Franse. In elk van deze perioden heeft ie belangrijke films gemaakt. weet niet waarom je zo graag een label op deze film wil plakken, maar zo eenvoudig als jij het nu stelt gaat het helaas niet.

Dit is trouwens een van die films van Bunuel die amper op dvd te krijgen is voor een fatsoenlijke prijs.

avatar van The One Ring
mister blonde schreef:

In de top 1.000 van They Shoot Pictures is dit de hoogst geplaatste Buñuel, zelfs met enige gepaste afstand. Aangezien die lijst juist op basis van de meningen van 'autoriteiten' is samengesteld kun je gemakkelijk beweren dat deze als zijn beste gezien wordt. Een van zijn bekendere lijkt het verder inderdaad niet, hij wordt volgens mij lang niet zo vaak genoemd als inderdaad misschien wel zeven anderen.

Persoonlijk vind ik dit niet de beste Buñuel, maar zoals wel meer werk van de man begint hij toch al snel in mijn hoofd te groeien. Viridiana is misschien niet meer compleet verrassend als je Buñuels werk goed kent, omdat veel stokpaardjes hier weer terug komen. Die hele verwarring hierboven over religie en de rol van de zwervers in deze film zul je niet snel hebben als je Buñuels oeuvre afgaat. Het zou in ieder geval verkeerd zijn om Buñuel teveel in een hokje te stoppen. Hij was misschien een atheïst en schopte graag tegen de kerk, hij onderzoekt verder evengoed de mogelijkheden van het katholieke geloof. Ik zou Viridiana nooit echt een aanklacht (en al helemaal geen maskerade) tegen de kerk noemen. De kerk speelt daarvoor een te kleine rol hier. Het is vooral een film die vraagtekens zet bij de toepasbaarheid van de Bijbelse regels in de moderne tijd. Hetzelfde geldt voor Buñuels visie op de armen. Hij was misschien tegen de rijke aristocratie en wilde verbetering zien in de situatie van de armen, maar tegelijkertijd vond hij de aristocraten duidelijk charmant en vertrouwde hij de armen zoals ze in de huidige situatie zijn niet (dit laatste kwam nog het beste tot uiting in het grote meesterwerk Los Olvidados). Het probleem in de recensies van Kos en eRCee is dan ook dat ze van Buñuel en Viridiana teveel verwachten dat er oplossingen voor de problemen gegeven worden, maar Buñuel was nooit iemand van de antwoorden. Hij kijkt naar de situatie en toont die zoals hij hem ziet. Hij verkiest nooit een groep boven de anderen en dat is nou juist net wat me aan hem aanspreekt. Toch zit er een zekere visie achter en dat is knap.

Viridiana is zoals bijna alle Buñuels weer een subtiel-komisch drama. Iets stijlvoller gefilmd dan normaal, wat minder observerend. Zo'n Last Supper zie je niet snel in zijn werk. Het is knap dat dit moment nog fris overkomt, aangezien ik al veel variaties op dit schilderij ben tegen gekomen in de populaire cultuur. Er zijn meer meeslepende, aangrijpendere of komischere Buñuels wat mij betreft, maar er blijft genoeg te genieten en om over na te denken. De laatste paar scènes met de zwervers zijn met name groots.

avatar van Spetie
Mijn vierde Buñuel dit en deze beviel ook prima al blijf ik Los Olvidados nog wel wat beter vinden.

De titel van de film heeft betrekking op het hoofdpersonage, dat overigens uitstekend gespeeld wordt door Silvia Pinal. Viridiana betekent goed en puurheid en dat is ook precies hetgene wat de hoofdrolspeelster in deze film uitstraalt. Knap want dat kunnen niet alle actrices en daarnaast ziet ze er ook nog eens erg mooi uit moet ik zeggen.

Verder vind ik het dus wel een sterke film. Het is allemaal erg stijlvol gefilmd en Viridinana is een vrouw waarvoor is gedurende de film steeds meer sympathie voor kreeg. Ze heeft in feite zoveel goede bedoelingen, maar krijgt er desondanks nauwelijks wat voor terug, nee het lijkt zelfs averechts te werken. Wie goed doet, goed ontmoet, gaat dus duidelijk niet op in deze film. Oftewel je kunt wel geloven, maar dat wil niet zeggen dat je er ook een goed en gelukkig leven door gaat krijgen. Het einde met het bekende laatste avondmaal moment is een erg indrukwekkende scène en wekt wederom sympathie op, maar tevens ook medelijden met Viridiana en aversie tegen de gore en smerige bedelaars. Als dat ook bedoeling was van Buñuel, dan is de film in ieder geval op dat punt glansrijk geslaagd.

Knappe film dus.

Dikke 4,0*

avatar van Spetie
mister blonde schreef:

Hij kost bij play.com €9,99, maar ik weet natuurlijk niet wat jij onder fatsoenlijk verstaat .

Heb hem daar inmiddels al vandaan gehaald, maar het beeldformaat lijkt niet te kloppen

avatar van Asaharo
Voor de mensen die Bunuel willen checken en daartoe nog geen kans hebben gehad, iedere maandag spelen ze twee films op Arte naar aanleiding van zijn dood 30(?) jaar geleden. Deze was dus vorige maandag( de andere heb ik jammer genoeg gemist), en ik ben aangenaam verrast. De film verveelt geen minuut. Voor mij was het vooral zijn beeldtaal die indruk op me maakte, de beweging, dynamiek van het feestje onder de armen en hoe hij het vastlegde vond ik fantastisch. Maar ook de kleine dingen zoals het touwtjespringen, of de camera die de handen van Pinal observeert, een seconde, en vervolgens in een opwaartse beweging heel rustig naar het gezicht van Pinal wordt gezogen. Heerlijk.

Een heel scherpe en duidelijke Buñuel met de klassieke symboliek (kat en muis,.....) in een heel sterke film die veel zwakheden van de mens (hypocrisie, ondankbaarheid, respectloosheid, hebzucht...) rauw hekelt.
Imposante, nazinderende scènes in een geheel dat ge niet onmiddellijk na het bekijken van je afzet.
Vijfde en beste film die ik zag van Buñuel. Heb wel nog "Cet obscur Objet du Désir" en "Le Charme discrèt de la Bourgeoisie" te goed.

avatar van Ferdydurke
Opgewekt cynische klucht, karikaturaal geestig, bizar en tegelijkertijd soms wat flauw in zijn beeldtaal (de crucifix als zakmes, de kat en de rat, de 'foto' van het 'avondmaal'). Aanvankelijk wat slepend, maar zeker vanaf het moment dat de bedelaars het huis betreden heel goed, en in zijn narratieve verloop van een zekere ruigheid waarvan ik me kan voorstellen dat het toentertijd tot onthutste en verontwaardigde reacties leidde.

Bunuels gedonderjaag met (toenmalige) gevoelswaarden en symbolen doet in zekere zin wat gedateerd aan, maar zijn blik is ontegenzeggelijk origineel. Iedere tijd heeft zijn clichés en (onuitgesproken) heilige huisjes, en een hedendaagse filmer die met de huidige omgaat zoals Bunuel destijds met de toenmalige, zal ook nu voor opschudding zorgen.

Er zullen natuurlijk altijd lieden zijn die nergens van opkijken, maar voor mij zit er een zekere plompverlorenheid, een onbekommerde nietsontziendheid in de manier waarop Bunuel door de porseleinkast van de menselijke pretentie banjert, en dat valt nog steeds tamelijk rauw op het dak.

Maar er van achterover vallen doe ik nou ook weer niet.