Justice Est Faite (1950)

Alternatieve titels: Recht Is Geschied | Justice Is Done | Let Justice Be Done

Frankrijk

geregisseerd door André Cayatte
met Michel Auclair, Raymond Bussières en Jacques Castelot

Elsa Lundenstein verschijnt voor het Hof van Assisen van Versailles omdat ze een einde gemaakt heeft aan het leven van haar minnaar, die aan een ongeneeslijke ziekte leed en haar gesmeekt had om hem van zijn helse pijnen te verlossen. Zeven juryleden moeten over haar lot beslissen.

avatar van Mac Hammer Fan
Deze film werd bekroond met 4 Awards:
1) De Gouden Leeuw op het Festival van Venetië in 1950.
2) De Gouden Beer op het Festival van Berlijn in 1951.
3) Een New York Film Critics Circle Award voor de Beste Buitenlandse Film in 1953.
4) Een CEC Award in Spanje voor de Beste Buitenlandse Film in 1953.
"Justice Est Faite" is een bijzonder meeslepende prent over het rechtssysteem en zeker een mijlpaal in het werk van André Cayatte. Het aangekaart onderwerp - de euthanasie - was voor die tijd erg gewaagd.
Een aanrader.