• 8.224.708 stemmen

Îmi Este Indiferent Daca în Istorie vom Intra ca Barbari (2018)

Drama / Historisch | 140 minuten

Genre: Drama / Historisch

Alternatieve titel: I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians

Oorsprong: Roemenië / Duitsland / Bulgarije / Frankrijk / Tsjechië

Geregisseerd door: Radu Jude

Met onder meer: Ioana Iacob, Alex Bogdan en Alexandru Dabija

Oorspronkelijke taal: Roemeense

Over Îmi Este Indiferent Daca în Istorie vom Intra ca Barbari

"Het maakt me niet uit als we de geschiedenis ingaan als barbaren." Met deze woorden, uitgesproken in de ministerraad van de zomer van 1941, begonnen de etnische zuiveringen aan het Oostfront. Ondanks de pogingen van de gemeentelijke overheid om haar te censureren probeert een jonge theaterregisseur een accurate reconstructie te maken van het bloedbad in Odessa. Hierbij hebben Roemeense soldaten tienduizenden Oekraïense joden afgeslacht.

imageimageimageimageimage

avatar van Dr.Strangelove

Dr.Strangelove

Wat een interessante kaft/poster.

avatar van Fransman

Fransman

Een film over de opvoering van een theatershow in het centrum van Boekarest, over hoe de Roemenen in de Tweede Wereldoorlog gecollaboreerd hebben met de Duitsers en nadat de Duitsers in juni 1941 de Sovjet-Unie waren binnengevallen het Roemeense leger gruwelijk heeft huisgehouden in de Oekraïne en op de Duitsers na meer Joden hebben vermoord dan in welk ander land dan ook. Nou, dat is natuurlijk behoorlijk confronterend voor huidige generaties, die weinig of vrijwel niets weten over de geschiedenis van hun land.

Of deze theatershow ook in werkelijkheid is opgevoerd weet ik niet, maar als film is het uitstekend gedaan. Natuurlijk op z'n Roemeens, dus lekker rommelig en vaak humoristisch. Naar het schijnt zijn alle feiten waarheidsgetrouw. Feiten die door de overheden graag onder het tapijt worden geschoven, maar een ambitieuze vrouwelijke regisseur (Ioana Iacob) confronteert overheid en publiek met de rauwe werkelijkheid en dan zijn de reacties van het publiek toch heel verrassend. Of misschien juist niet.

Een saaie geschiedenisles is het niet geworden. Mooi is te zien hoe de regisseur haar rug recht houdt als de gemeentelijke subsidiegever probeert de scherpe kantjes van de voorstelling weg te halen en zelfs dreigt met een algeheel verbod. Maar ze is een stevige tante, die thuis haar minnaar het huis uitgooit. Die Ioana Jacob is trouwens leuk om naar te kijken en we krijgen heel wat van haar te zien, zowel in bad als in bed. Verzacht een beetje alle narigheid die ook voorbij komt. Prima film, met een veelzeggende titel, die ook nog op waarheid berust.