Fire & Ice (2008)

Verenigde Staten / Roemenië
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Pitof
met Amy Acker, Tom Wisdom en John Rhys-Davies

Carpia is een vredig koninkrijk in een wereld van draken, ridders en magische uitvindingen dat wordt geregeerd door Koning Augustin (Arnold Vosloo) en zijn vrouw Koningin Remini. Hierbij worden ze geadviseerd door de koninklijke adviseur Paxian Ru. Het land van de rust wordt al enige tijd wreed verstoord door een Fire Dragon die dood en verderf zaait in het land. De wrede koning Quilok biedt hen onderdak en ondersteuning, maar alleen in ruil voor Carpia's gehoorzaamheid. Om het koninkrijk te redden van de ondergang, begeeft de roekeloze prinses Luisa (Amy Acker) zich op een gevaarlijke zoektocht naar een verdwenen drakendoder. En tijdens die reis ontmoet ze twee vrijbuiters, Gabriel (Tom Wisdom) en Sangimel (John Rhys-Davies).

casualjaantje
Doorsnee en voorspelbare film met een bekende, maar in deze film slecht spelende cast, matige vechtscènes en beroerde special effects. Ook vond ik het geluk gehalte van Luisa, Gabriel en Sangimel te overdreven en waren de tegenstanders wel heel makkelijk verslaanbaar. Dat deed de film in een aantal scènes wel erg ongeloofwaardig overkomen.

Had er meer van verwacht.

avatar van Metalfist
How many Robin Hoods can one family produce?

Gisteren was ik in de Free Record Shop en liet ik me sinds tijden weer eens verleiden om tussen de 5 voor 10 euro bak te gaan snuffelen. Daar haalde ik een aantal films uit die ik al langer wou hebben maar om aan 5 films te geraken moest ik nog twee films kiezen die me op het eerste zicht niet veel zeiden. Ik had deze Fire & Ice vast en toen ik zag dat Amy Acker hierin meespeelde, was ik verkocht. Ik vond haar fantastisch in Angel en wou haar ook wel eens in een andere rol zien.

We maken een sprong naar de avond van die dag en het was niets op de televisie dus besloot ik om een film op te zetten. Liefst iets niet te lang want ik moest er de dag nadien vroeg uit en daar leende zich deze film perfect voor doordat hij een redelijk korte speelduur heeft. Het fantasy verhaal sprak me enigszins ook wel aan maar ik kreeg toch het gevoel dat ik dit vroeger meer kon waarderen. Er is een tijd geweest dat ik verzot was op dit soort verhalen maar vandaag de dag kan het me toch allemaal iets minder boeien. Gelukkig weet Pitof de snaar terug te raken en werd ik toch wel wat meegesleept. Het plot van Fire & Ice is op zijn minst wel cliché te noemen. Het deed me bij vlagen wat denken aan Pokémon op de manier waarop de verschillende elementen tegen elkaar worden gebruikt maar het wordt allemaal wel vermakelijk gebracht. Ik ken het Sci-Fi Channel enkel omdat ze daar de afleveringen van Battlestar Galactica 1980 op uitzonden maar voor mijn part mogen ze meer van dit soort werkjes afleveren. Natuurlijk is het allemaal wat standaard (twee koninkrijken die tegenover elkaar staan, twee draken die toevallig het tegenovergestelde natuurelement hebben, de zoon van de ridder die ooit oneervol is ontslagen, ...) maar eerlijk gezegd, ik kon het best wel waarderen. Fire & Ice kent geen hoogstaand fantasievol script maar het is wel vermakelijk en dat is toch wel de hoofdzaak in deze film. Visueel is de film trouwens ook beter dan verwacht. De aankleding en heel de setting zien er wonderwel gelikt uit maar ik verschoot nog het meeste van de draken zelf. Ze komen veel in beeld maar op zich zien ze er goed uit. Oké, ze zijn niet zo hoogstaand maar gezien het budget van de film en de hoeveelheid tijd waarin de draken verschijnen, is het allemaal toch mooi gedaan.

Amy Acker. De reden waarom ik de film meepakte en ze doet goed. Haar rol lijkt ietwat op die van Fred uit Angel maar de Bambi ogen weten me toch altijd in te pakken. Ze weet wel goed haar mannetje te staan en zorgt eigenhandig voor een paar leuke scènes of ik heb gewoon een ontzettend groot zwak voor haar, dat kan ook natuurlijk. Qua bijrollen is er ook wel genoeg te beleven. John Rhys-Davies is praktisch onherkenbaar als Singamel maar het accent en de stem doen toch ontzettend hard aan Gimli uit Lord of the Rings denken. Hij deed me trouwens wel hard denken aan Sean Connery in Highlander maar dat zal wel mijn verbeelding zijn. Arnold Vosloo is zo'n acteur waarvan de naam me werkelijk niets zei maar ik ken hem toch van een groot aantal rollen. In ieder geval is ook hij leuk in zijn rol van Augustin maar eigenlijk is heel de cast wel van een solide niveau, toch voor dit soort films.

Niet het soort film waar je de volle pot voor betaald maar die het wel waard is om uit de budgetbakken mee te pakken. Het verhaal is redelijk standaard maar boeiend genoeg, de draken zien er goed uit en de cast is van een goed niveau. De lage score is hier dan ook wel onverdiend.

Ik heb me best goed geamuseerd met deze film. Je moet natuurlijk wel van het fantasy genre houden, anders kan ik me voorstellen dat dit moeilijk vol te houden is. Het is dan ook zeker geen topper, maar bij mij zijn de 82 minuten vlot gepaseerd, wat ik wel een ideale speelduur vond voor deze film, want alles langer zou de film erg langdradig hebben gemaakt. De draken waren origineel! 3*

avatar van RuudC
Tachtig minuten zijn gewoon te weinig om met een degelijk fantasyverhaal op de proppen te komen. Anderzijds was ik eigenlijk wel blij dat deze rit niet te lang duurde. Doorgaans kan ik wel vooruit met kazige fantasy. Het verhaal van Fire & Ice is niet veel origineler dan een Conan The Barbarian of een Kull The Conquerer, maar de uitwerking faalt op heel wat gebieden. Zo was deze film storend voorspelbaar. Mevrouw de prinses gaat op een willekeurige plek wat zoeken en vindt dertig seconden later precies datgene dat ze nodig heeft. De film springt maar al te graag van de hak op de tak. Een diepere uitwerking met uiteraard een langere speelduur was Fire & Ice absoluut ten goede gekomen.

Ook een aantal karakters zijn vervelend. Zelfs een kind kan zien waar bepaalde personen op uit zijn. Ik noem een Paxian, een koning Quilok en Pontiero. Des te grappiger is het dan om te zien dat koning Augustin zichzelf verfoeid dat hij bepaalde zaken niet eerder zag. Gelukkig zijn er acteurs die aardig doen, maar om heel eerlijk te zijn ben ik ook niet echt onder de indruk van Arnold Vosloo en John Rhys-Davies. Tom Wisdom en Amy Acker zouden het goed doen als sidekicks, maar missen het charisma om goede hoofdpersonages te spelen. Overige acteurs komen heel ongeinspireerd over.

Dan de draken, want hier heeft de film echt te lijden onder het lage budget. De goedkope CGI die we voorgeschoteld krijgen, komen volgens mij letterlijk uit een simpel laptopje. Wat zijn die beesten (maar ook sommige gebouwen) lelijk zeg. Zelf geef ik toch graag de voorkeur aan oude films waarin miniaturen zijn gebruikt. Anderzijds kan een film als Reign Of Fire wel laten zien dat draken met CGI er mooi uit kunnen zien. Dat deze draken er uitzien als overdreven pijlstaartroggen vind ik vreemd. Vliegen die beesten hun hele leven? Wat gebeurd er wanneer ze landen?

Het scheelt dat er een aantal scenes zijn die vermakelijk zijn, maar meer dan twee sterren heb ik er niet voor over.

avatar van henkula
Computer-generated imagery voor de leken onder ons. Ik heb met een half oog gekeken, vond het allemaal een beetje kinderachtig, maar dan wel een rating voor 12 jaar en ouder gek genoeg.

avatar van blurp194
Aardig sprookje met een nette held en een mooie prinses. Leuk gespeeld en boeiend genoeg om de korte speelduur uit te zitten zonder dat het ook maar een moment verveelt. En dat de draken er dan een beetje onecht uitzien - ach, dat kan er dan wel bij.

Goed en kwaad, vuur en ijs, het blijft een beetje aan de simpele kant maar ook dat hoort wel bij het genre.

avatar van aburex
Redelijk goede Fantasy-film. Vond hem wel de moeite waard om te bekijken en bovendien duurt hij niet al te lang

de film duur 84 minuten waar van 80 minuten te lang.
slecht geacteerd slecht cgi en wat een verhaal zeg .

zeer matige film en dat van pitof de Visual Effects man van Joan of Arc / Astérix et Obélix contre César / Alien: Resurrection / en velen ander films

avatar van Piratje
Met zo'n zwak uitgebeeld script haal je nooit het brede publiek.
Langdradig tot vervelenstoe met vanaf de draken een totale ondergang.
Zeker omdat heel wat details verkeerd werden uitgebeeld en er eigenlijk helemaal geen spanning in het verhaal zit.
Een zeer platte story met vele onzekerheden.
Dit verhaal had veel beter en spannender gekund. Het ligt niet aan de cast. Die deed zijn best. Vooral de verfilming liet te wensen over.
Soms mooie landschappen... waarin de speciale effecten voortdurend stoorden.

Nee, nee dit is niet de film die ik een ridderfhebber of SF-fan zou aanbevelen. Deze fan zou ontgoocheld de zaal verlaten.
Het was eentonigheid, herhaling en langdradigheid troef.

Voor mij hoeft zo'n film zeker niet in een B-klasse gedraaid. Moet een A-film of geen zijn.

Van zo'n film kan men niet spreken van low-budgetfilm. Daar passen helemaal deze effecten en verwarrend onduidelijk verhaal niet in.
Dit moet tot in de puntjes uitgewerkt worden.

Weinig goeds van te vertellen. Het beleven niet waard.
Een 0 is te weinig en een 1 teveel dus wordt het de middenweg.