Arabesque (1966)

Alternatieve titel: Stanley Donen's Arabesque

Thriller

geregisseerd door Stanley Donen
met Gregory Peck, Sophia Loren en Alan Badel

Egyptoloog professor David Pollock (Gregory Peck) raakt betrokken bij een complot tegen een staatshoofd in het Midden-Oosten. In zijn pogingen de aanslag te voorkomen wordt hij bijgestaan door een exotische schone Yasmin Azir (Sophia Loren). Maar staat ze wel aan zijn kant?

Drieenhalve ster al was het maar voor Sophia
De hallucinaties van de professor zijn leuk in beeld gebracht. Grappige film.

FisherKing
Sluit me bij Olio aan.

Visueel een geniaal meesterwerk. Leuke dialogen, goede vondsten. Helaas valt het scenario uiteindelijk flink door de mand, waardoor het geen 5, maar 4,5 ster wordt.

FisherKing
Het einde was flauw voorzover ik me herinner. ?

Raar plaatje trouwens, zo dik zijn hun gezichten toch niet...

Het was inderdaad nogal flauw, maar best onderhoudend. Een meesterwerk zie ik hier zeker niet in.

Ik heb deze film laatst gezien bij Net5 of zo, ik vond het wel vermakelijk, maar ik zie hier ook geen meesterwerk in. Ik vond de film af en toe wel behoorlijk grappig met name toen hij op die fiets lallend tussen het verkeer door reed.

Ik hoop dat ze de film in het originel formaat hebben uitgezonden. Zelden zo'n bijzonder kadrage gezien. het gebruik van spiegels was ook fenomenaal, bijna fetisjistisch.

Raar plaatje trouwens, zo dik zijn hun gezichten toch niet...

Gebeurt helaas wel vaker op de wsite. Dat plaatjes gerekt worden om in 2:3 kader te passen. Ik gebruik dan zwarte (of witte) balkjes.

Goede spionagethriller met veel humor. Niet zo goed als Donens Charade, maar amusant niettemin. Peck en Loren zijn een goed duo samen. Hoogtepunt is de hallucinatie van Peck als hij op de fiets door het verkeer slingert.

Vond deze veel interessanter dan Charade. beiden blinken niet uit qua script, maar deze film is extreem goed gemaakt met waanzinnig (letterlijk!) camerawerk.

Is jullie niet opgevallen dat veel shots door glas of via reflecties zijn gefilmd, hetgeen een geheel nieuwe dimensie aan bijvoorbeeld een achtervolgingsscene geeft.

avatar van Quentin
Hoe/waar valt dit te krijgen?

Nergens, zover ik weet....

Dat is een Italiaanse poster, terwijl we bij Amerikaanse films alleen maar Amerikaanse posters willen (al betwijfel ik of de huidige Amerikaans is).

Die Italiaanse poster is toch echt mooier. Deze is rond die letters echt spuuglelijk.

Weet iemand of de engelse dvd die nu uit komt, het juiste formaat heeft?

avatar van Quentin
Ik heb de Universal dvd gekocht, is 1:2.35.

avatar van Quentin
Net zoals Donen's Charade een charmante film. Prima hoofdrolspelers, leuke scenario en uitstekend gemaakt met ongelooflijk goed camerawerk.
4* (voorlopig)

(die Universal dvd is overigens prima van kwaliteit)

Schandalige ripp-off van "North by Northwest "van Alfred Hitchcock uit 1959

flinterdun verhaal waarbij het gaat om de jacht op een gecodeerd bericht waarin een aanslag op een persoon verborgen zit

diepte punt is de scene; in een korenveld waar de hoofdrolspelers achtervolgd worden door de vijand met een maaimachine.
een directe copy van de scene met gary grant opgejaagd door het sproeivliegtuigje

puur jatwerk dus

1/2 ster is al teveel

Een amusante en ironische spionagethrillerkomedie, met een mengeling van politieke intrige en romantische avonturen. Visueel zag het er allemaal prachtig uit, maar het verhaal als zodanig hield niet zoveel in. Sophia Loren en Gregory Peck speelden met bravoure.

Slappe thriller die qua spanning ternauwernood het niveau van een jongensboek haalt. De veelal grappig bedoelde dialogen komen ook amper uit de verf. Kortom een weinig geslaagde mix van humor en spanning. Maar het is natuurlijk vrijwel altijd een feest om Sophia Loren in actie te zien. Dat de film bij mij geen onvoldoende haalt is dan ook enkel en alleen aan haar te danken.

avatar van missl
Soort James Bond achtige film, kijkt lekker weg, ziet er goed uit maar is nergens echt spannend of verrassend.

avatar van timmienoelie
Het inventieve camerawerk trekt deze zoveelste 60s spy comedy toch boven de middenmoot en weerhoudt de film ervan te verzanden in een regelrechte klucht. Tel daarbij op de uiterste sympathiek kop van Gregory Peck en de ravissante verschijning van Sophia Loren en men zit goed voor een avondje leuk vermaak. Het verhaal stelt uiteraard niets voor en de aandacht zakt hier en daar wat weg waardoor het nooit de topper is die sommige scènes doen vermoeden.

edit: naar een script van Peter Stone, de man achter Charade en Mirage (ook met Peck). Figures.

avatar van W.V.
Ik moet bij deze film diep in mijn geheugen graven, wat ik er nog van weet, Peck is een proffesor die benaderd wordt om iets uit te zoeken en krijgt hulp van Loren, samen gaan ze op zoek door europa om de antwoorden te vinden. Is ongeveer 30 jaar geleden dat ik de film zag, maar weet nog wel dat ik me toen heb vermaakt, maar wie zou dat niet bij Sophia Loren

Goeie film over een leraar die door meerdere partijen wordt gedwongen een oude, Egyptische boodschap te ontcijferen. Zeker niet het meest originele plot, maar het blijft onderhoudend genoeg. Een licht komische thriller met genoeg vermakelijke momenten (zoals de douche-scene). Gregory Peck en Sophia Loren doen het leuk samen.