The Scoundrel (1935)

geregisseerd door Ben Hecht en Charles MacArthur
met Noel Coward, Julie Haydon en Martha Sleeper

Anthony Mallare gebruikt zijn positie als invloedrijke uitgever om zoveel harten te breken als maar mogelijk is. Wanneer hij de dichteres Julie Haydon verleidt en korte tijd nadien in de steek laat voor iemand anders, plant zij een vloek op zijn hoofd: ze bidt dat hij zal sterven en dat niemand over hem zal rouwen. Een week later komt Anthony om in een vliegtuigongeluk. Hij belandt in het vagevuur en krijgt een tweede kans: als hij iemand kan vinden die voor hem zal huilen, zal zijn ziel worden gered.

avatar van Mac Hammer Fan
In 1936 wonnen Ben Hecht en Charles MacArthur voor het scenario van deze film een Oscar (Best Writing, Original Story).

avatar van Mac Hammer Fan
De originele Amerikaanse poster staat er nu ook op.

avatar van Bobbejaantje
The Scoundrel is de tweede film van die werd geschreven, geregisseerd en geproduced door het duo Ben Hecht en Charles MacArthur, beiden in eerste plaats gerenommeerd als scriptschrijver in Hollywood. Na het bekijken van hun debuut Crime Without Passion lagen mijn verwachtingen erg laag, maar ze hebben deze méér dan overtroffen.

The Scoundrel is een krachtige parabel over een nihilistische en narcistische uitgever die na zijn dood terugkeert naar de aarde op zoek naar een mens die voor hem tranen wil laten, in zijn zoektocht naar eeuwige rust. Ik noem het bewust een parabel omdat deze film en dit verhaal een morele en welhaast religieuze inhoud heeft die me naar het einde toe niet onberoerd heeft gelaten. In de eerste helft van de film had ik weliswaar nog het idee dat de karaktertekening van de personages al te grotesk was, maar naar het einde toe, binnen de parabel, viel alles in zijn plooi. Schitterende hoofdrol van Noel Coward als de gif spuiende uitgever. Ook de rest van de cast mag er zijn.

Het is duidelijk dat Ben Hecht en Charles MacArthur hun fantasie de vrije loop hebben gelaten, en deze keer met een mooi eindresultaat. Terecht heeft deze film een Academy Award voor Best Original Story mogen ontvangen.
De fotografie werd voor deze film opnieuw verzorgd door Lee Garmes. Het is maar de vraag in hoeverre Garmes ook voor deze film credits moet krijgen voor de (eerder doorsnee) regie.

The Scoundrel is een aparte film, al kan ik me voorstellen dat het niet ieder z’n meug zal zijn.