99 River Street (1953)

Alternatieve titel: Crosstown

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Phil Karlson
met John Payne, Evelyn Keyes en Brad Dexter

Taxichauffeur en voormalig bokser Ernie Driscoll (John Payne) ontdekt dat zijn vrouw Pauline (Peggy Castle) vreemd is gegaan. Nog steeds vol woede, wordt Ernie benaderd door een vriendin Linda James (Evelyn Keyes), die zegt dat zij zijn hulp nodig heeft omdat ze een man heeft vermoord tijdens een auditie. Na snel naar het theater te zijn gegaan, komt Ernie erachter dat Linda's verhaal de auditie zelf was. En alsof dat nog niet genoeg is wordt Ernie verdacht van de moord op Pauline.

avatar van Richard1189
Sfeer kon niet boeien. Wel uitgekeken, verveeld. Plot kon me nauwelijks wakker houden.

avatar van Dogie_Hogan
**DVDreview: link

avatar van Mac Hammer Fan
Ernie, een opvliegende taxichauffeur die vroeger bokser was heeft geen geluk. Zijn vrouw is op geld uit en gaat een relatie aan met een gangster. Ze wordt echter door hem vermoord en de gangster slaagt erin met een list van de taxichauffeur de hoofdverdachte te maken. Tot overmaat van ramp wordt Ernie al gezocht door de politie omtrent een vechtpartij, waarbij meerdere personen klacht hebben ingediend.
Boeiende film-noir met de nodige spanning in beeld gezet en meeslepend van het begin tot het einde. De vertolkingen zijn zoals gewoonlijk op hoog niveau.
Verkrijgbaar op DVD in de States (MGM Limited Edition Collection on demand). Excellente print.
Amazon.com: 99 River Street

avatar van Biosguru
Mooie film noir, met een aantal voor die tijd spectacualaire shots. Ben er nog niet uit of die Evelyn Keyes me irriteerd of fascineerd. Screen presence heeft ze in ieder geval wel.

Uitstekend script in deze film noir. Eéntje die bleef boeien en alhoewel het slot van dergelijke filmpjes behoorlijk voorspelbaar is, toch een spannend einde.
Goed acteerwerk. Zeker van John Payne die er in slaagt de vele opeenvolgende verrassingen en emoties die Ernie meemaakt behoorlijk weer te geven en ook Evelyn Keyes kan bekoren, zeker als verleidster, als het even goed uitkomt.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Sterke noir die meer aandacht besteed aan script en camerawerk dan gebruikelijk in het genre. Prima hoofdrol van John Payne als de getergde Ernie, andere rollen waren over het algemeen ook goed, misschien ging er iets te weinig dreiging uit van Brad Dexter als Victor. Contrasteert met de sterke vertolking van Jack Lambert die bad guy Mickey toch veel meer persoonlijkheid geeft. Evelyn Keyes speelt een opvallende rol, maar echt verleidelijk vond ik haar niet, ze kwam wel erg labiel over.

Waar het script bij noir nogal eens de zwakke schakel is, is dat hier eerder omgekeerd- ik verwachtte een standaard noir over een uitgebluste bokser, maar er waren de nodige verrassende ontwikkelingen. De in scene gezette moord op de producer had ik echt niet zien aankomen en gaf de film een leuke zijplot. Ook de finale in de haven mag er zijn met een spannende opbouw en een aantal opvallende shots.