The Merry Widow (1925)

Alternatieve titel: Het Jolige Weeuwtje

Drama / Romantiek

geregisseerd door Erich von Stroheim
met Mae Murray, John Gilbert en Roy D'Arcy

Prins Danilo Petrovich wordt verliefd op danseres Sally O'Hara, maar zijn oom, koning Nikita I van Monteblanco, verbiedt hen om te trouwen, omdat Sally van te lage komaf is. Verbitterd treedt zij in het huwelijk met de oude baron Sixtus Sadoja, op wiens rijkdom het koninkrijk teert. Wanneer de oude baron sterft, moet prins Danilo de jonge weduwe opnieuw het hof maken, omdat de financiële toestand van het koninkrijk op het spel staat. Naar de gelijknamige operette uit 1905 van Franz Lehár.

Stond nog niet op de site . Behoorlijke klassieker.

De versie van Lubitsch uit 1934 stond al wel op de site, evenals een versie uit 1952 met Lana Turner, maar deze van Erich von Stroheim inderdaad nog niet.

Als iemand trouwens een mooie poster weet te vinden...

avatar van Mac Hammer Fan
Ik heb een mooie poster gevonden en wat bewerkt in Photoshop, want hij was te lang, ik moest een logo verwijderen en een bleke plek corrigeren. Ik zal hem nu toevoegen.
Groetjes
MHF

Bedankt voor de moeite!

avatar van Mac Hammer Fan
Graag gedaan.

Vergeten te stemmen,godverdomme .Hoe dan ook:geen Marco B. of Doris D.,wel een wiener operette.Die lustige Witwe van Lehar dus,al heeft Stroheim de nodige wijzigingen aangebracht in de intrige.Vermakelijke film vooral in het begin,met 3 leads waar de chemie afspat.Bij de males is dat de competitie tussen de 2 prinsen,waabij vooral Darcy vermakelijk is als grotesk gemene kroonprins,dus de rol spelend die je van Stroheim zelf zou verwachten.Murray is continu het object van en snoeiharde focus waardoor je meer een aureool ziet dan haar smoeltje.
Dat de film de nodige balscènes bevat moge duidelijk zijn,dat deze de meest vervelende stukken vormen ook.Opvallend is de slaapkamerscène met de begeleiding van 2 muzikanten op het bed,trademark Stroheim-bizarrerie.De soundtrack is allicht die van de operette zelf en van de walsjes zul je wel blij worden.
Overigens:het lijkt erop dat Hergé deze film heeft gezien en gebruikt voor de scepter van Ottokar.
Uiteindelijk kun je deze film beschouwen als een voorproefje van the wedding march.

avatar van beavis
quote: a rare event in Erich Von Stroheim's directorial career -- a critical and commercial success

las een stukje over een nieuwe biografie van Mae Murray en ook voor haar bleek deze film een zeldzaam feit dat zowel critici als publiek haar eens konden waarderen! toegevoegd aan mijn te zien lijstje daarom zal em er de komende tijd eens tussendoor smokkelen, want eigenlijk hang ik nog(steeds) in de jaren 40/50 momenteel.

Dick2008
pippo il buffone schreef:

Er staat "silent" bij IMDb, of is het jolige weeuwtje voorzien van muziek.

Gelukkig wel, anders zou het een hele lange zit worden. Dennis James begeleidt de film gedurende 136 minuten op zijn orgeltje, daarbij zoals ik reeds zei continu variërend op de gekende melodietjes uit de operette. Dat bij een silent de score normaliter identiek is aan de integrale soundtrack, spreekt verder voor zich.

avatar van beavis
pippo il buffone schreef:

Inderdaad, typisch Stroheim, en ondanks de goede berichtten over deze film, bereide ik me daarom toch wel weer een beetje voor op een lange zit met simplistische karikaturale typetjes en dito plot. Maar wat de film overeind houd is een behoorlijk dynamische regie. Er is niet alleen tempo, maar er zitten ook veel visuele grappigheden in (en dan niet alleen kluchtige humor, maar ook opvallend veel close-ups van schoenen; laat de fetisjistische trekjes maar aan Stroheim over!). Hoewel ik de acteurs stuk voor stuk onaantrekkelijke types vind, mag de aankleding van de film er zeker ook wezen. Al met al, hoewel mijn voornaamste interesse hier een historische is, en blijft, heb ik me zeker wel vermaakt met deze film.