C'è Sartana... Vendi la Pistola e Comprati la Bara (1970)

Alternatieve titels: Fistful of Lead | I Am Sartana, Trade Your Guns for a Coffin | Sartana's Coming, Get Your Coffins Ready

Italië
Western

geregisseerd door Giuliano Carnimeo
met George Hilton, Charles Southwood en Erika Blanc

De revolverheld Sartana komt aan in een klein stadje waar de goudkoorts heerst, die door de corrupte zakenman Spencer wordt gecontroleerd. Al snel ontdekt Sartana dat Spencer de goudzoekers bedriegt, door te zeggen dat een bende de goudtransporten overvalt. Samen met een andere pistoolheld, Sabbath, bedenkt Sartana een plan om het achtergehouden goud te stelen.

'Blind' besteld in een box met andere spaghettiwesterns die me wel aanspraken. Dat kan ik maar beter niet meer doen. Deze dvd uitgave was echt waardeloos. Verschrikkelijke dvd transfer, verkeerd beeldformaat en vreselijke nasynchronisatie. Het verpeste behoorlijk mijn filmplezier. Had hem alweer uitgezet, totdat ik me besefte dat ik waarschijnlijk niet snel een kans zou krijgen deze film weer te kijken. Toch maar weer aangezet.

De film zelf was wel de moeite waard. Voorspelbaar en cliche, maar tegelijk ook cool en stijlvol. In feite waren het eindeloze variaties van uit welke hoge hoed tovert Sartana nu weer zijn revolver, maar het was erg vermakelijk. Deze film leek met name op Django (die natuurlijk weer op de Leone's leken en die films waren al niet bijster origineel op veel punten). Ik vermoed dat de liefhebbers hier wel wat mee kunnen, verwacht geen originele film en let vooral op de dvd uitgave. 3,5 sterren.

avatar van wendyvortex
De man in het zwart (Django) en de man in het wit (Sartana) komen elkaar tegen in een goudzoekers-dorpje waar een corrupte bankier de goudvoorraden onder zijn hoede heeft.
Tiental personen azen op het goud en maken allen met drie verschillende partijen afspraken om het goud te verdelen.
Complexe kluwen van belangen in hele prima spaghetti waarin Django overigens de hoofdrol heeft.

Dat is niet deze film, maar deze

Quel Maledetto Giorno d'Inverno... Django e Sartana all'Ultimo Sangue (1970)

of deze

Django Sfida Sartana (1970)

of misschien wel deze

Arrivano Django e Sartana... È la Fine (1970)

En het kan ook nog dat je Sartana, Django en Sabbath door elkaar haalt. Sabbath is in het wit hier en Sartana in het zwart. Geen Django te bekennen.

avatar van stephan73
Ik denk dan Wendyvortex wel deze film bedoelt. Is namelijk op het Dutse WDR uitgezonden onder de Duitse titel Django und Sabata - Wie blutige Geier.
Duitse (en eigenlijk ook Engelse) filmdistributeurs hadden de neiging om elke Italiaanse westerns die na Django kwam een titel mee te geven waar die naam in voorkwam. Om zo mensen naar die film te trekken!

avatar van wendyvortex
Juist in de Duitse dub heet de man in het zwart Django en de man in het wit Sartana.
Oorspronkelijk is de man in het zwart Sartana en heet de man in het wit Sabbath.
Maar goed de Duitsers wilden waarschijnlijk twee bekende namen in de titel..of in ieder geval Django...werd met dit soort producties natuurlijk een hoop gesjoemeld ... als de mensen maar kaartjes kochten.
Desnoods werden films onder 10 verschillende titels uitgebracht en dan nog eens in het Italiaans en Engels en vervolgens gooiden de Duitsers hun eigen nasynchronisatie er op los.
Maar dit is wel degeijk de film die ik gezien heb..plot komt geheel overeen.

De alternatieve titels: I Am Sartana, Trade Your Guns for a Coffin (1970) - Release dates - imdb.com

4 x Django - 6 x Sartana (waarvan 1x als Sardtana in het Zweeds)

avatar van stephan73
Prachtig geschoten, stijlvolle spaghetti-western, die mijn voorliefde voor dit subgenre weer bevestigd. Hoewel de Amerikanen er eerder waren zijn, wat mij betreft, de Italianen heer en meester in het maken van western. Die zorgden ervoor dat zowel de good guys als de bad guys overkwamen als bloeddorstige, sadistische moordenaars die onschuldige medemensen zonder problemen overhoop kunnen knallen.
De schoot-out aan het einde komt enigzins cartoon-achtig over, maar werkt uitermate goed.
En dan de muziek. Heerlijk! Francesco de Massi heeft erg goed naar de meester Morricone geluisterd, en weet de sfeer van de film goed te pakken in de muziek!

avatar van Jonesy
wendy, welke box was dit? heb er thuis 2 liggen eentje met 30 films ofzo waarbij van cleef op de cover staat die ander is de gunslinger box ofzoiets. die films van de laatste box waren goed kwaliteit. de eerste waardeloos.

avatar van wendyvortex
Bij hoge uitzondering gekeken op de derde Duitser (28 juli).
Overigens was de beeldkwaliteit prima in orde.

Dank je voor de info ik heb deze pas aangeschaft, hij zat in de gunslinger western collection en moet hem nog zien. Ik ken Sartana films alleen met Garko.

Ben het helemaal met je eens over spaghetti westerns stephan73
Deze western moet ik nog zien, overigens.

avatar van Jonesy
Ja de muziek is prachtig maar zo zonde van het kwaliteit. ook in die gunslinger box. beroerd gewoon. Wil hem graag een x in volle teugen zien.

avatar van Jonesy
Vanavond dan eindelijk in hoop ik fantastische kwaliteit bekijken.... de dvd van wild east is binnen ben zeer benieuwd.

avatar van Jonesy
En hij is zoals verwacht fantastisch.... wat beeld en geluidskwaliteit al niet kan doen zeg. een dikke aanrader deze dvd. als extra een leuk interview met george hilton.

Dick2008
Voor de spaghetti liefhebbers ARD (Duitsland 1) vrijdag 14 februari 3.25 uur

avatar van mr rumson
OP ARD deze Spaghetti western maar eens gekeken .
Die er hun eigen draai aan geven wat de titel betreft.
Django und Sabata wie blutige geier.
Het western stadje kon er nog wel mee door en was dan nog wel om aan te zien .
Maar het landschap zelf had totaal geen uitstraling voor mij om in een western sfeer te komen .
De vuurgevechten en de trucjes die erbij horen zoals met het brood en op het laatst met het mes .
Zijn dan wel leuk om te zien .
Maar eigenlijk brengt het niks nieuws met zich mee. De sabata films met lee van cleef zitten vol met dit soort trucjes .
Aardig om een keer gezien te hebben maar dit zijn nou niet echt het type Spaghetti westerns die mij echt liggen .

avatar van thunderball
Afgelopen maandag deze bekeken (uit de Sartana Saga box).

Eindelijk weer eens een behoorlijk goede Spaghetti western en dan bedoel ik vooral met een redelijk simpel, maar goed te volgen verhaaltje, wat niet constant rommelig en van de hak op de tak springt, zoals de meeste andere (officiële) Sartana films gemeen blijken te hebben.

Het meest pijnlijke is natuurlijk wel dat Hilton stukken cooler oogt en veel meer charisma blijkt te hebben dan de originele hoofdrolspeler Garko, die dan ook binnen mum van tijd vergeten is.

De introductie van Sabbath vond ik dan wel wat minder, die speler had duidelijk minder screenpresents en werd dan ook gereduceerd tot bijrolspeler.

Einde was in mijn versie vrij vreemd: zo zegt Sartana dat hij nog een mes heeft en zo zie je de ander levenloos op zijn paard liggen. Lijkt me dat er wat uitgeknipt was. Dit verpeste wel de finale voor een groot gedeelte.

Behoorlijk vermaakt, dus zeker een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.