Hibotan Bakuto: Hanafuda Shobu (1969)

Alternatieve titels: Red Peony Gambler: Flower Cards Match | Red Peony: The Hanafuda Game | Red Peony Gambler 3

Japan
Actie

geregisseerd door Tai Katô
met Junko Fuji, Ken Takakura en Kanjuro Arashi

Het derde deel van de 'Red Peony Gambler' saga toont de gelukkige en droevige momenten van 'Rode Pioen' Oryu's leven wanneer ze haar vrouwelijkheid verzegelt met een tatoeage van een rode pioen en leeft in de wereld van de ridderlijkheid en eer van de yakuza. Dit verhaal vindt plaats in het midden van het Meiji tijdperk in Nagoya. Oryu zwerft door het land, terwijl ze aan het trainen is om haar familienaam te zuiveren. Met een geschreven aanbeveling van Kumatora verschijnt ze bij de deur van de Nishinomaru familie. Op dat moment is de familie zich aan het voorbereiden op de gokwedstrijden van het festival van Netsuda, die de familie al generaties lang organiseert. Intussen smeedt de slechte Kinbara familie plannen om de wedstrijden over te nemen. En nu wordt Oryu gedwongen om zich met de strijd te bemoeien.

Ramon K
Misschien wel de beste film die ik tot nu toe ben tegengekomen in het yakuza/ninkyo genre. Kato mixt de typische genre-elementen (geweld, eer, wraak, verraad, gokken) met de humaniteit die je normaal tegenkomt in de films van Kinoshita, Kurosawa of Naruse. De hoofdrolspeelster Junko Fuji is fantastisch. Schijnbaar is de actrice een dochter van een Toei-executive producer, die naar lang zeuren eindelijk een kans kreeg in een film. Met deze achtdelige serie films werd ze in ieder geval immens populair in Japan. Ze is mooi en gracieus. Zeer onderhoudend, met een typische gewelddadige finale, maar ook vele ontroerende momenten. De goedgezinde sidekick/gokker die Oryu helpt, wordt gespeeld door Ken Takakura, een man met een fantastische kop, ook een yakuzacinema icoon uit de jaren 70. Hij speelde ook de hoofdrol in Yimou Zhang's Riding Alone for Thousands of Miles uit 2005. Heel mooi dus. 4,5*

Ramon K
Ook nog even een eervolle vermelding voor de oude Yakuza-baas (ik meen dat dat de acteur Kanjuro Arashi is, weet 't niet zeker), die het sterkste staaltje acteerwerk uit de film laat zien. Die blijft me immer bij.