Yoru no Onnatachi (1948)

Alternatieve titel: Women of the Night

Japan

geregisseerd door Kenji Mizoguchi
met Kinuyo Tanaka, Sanae Takasugi en Tomie Tsunoda

In Osaka proberen twee zussen in de maatschappelijke chaos en morele verwoesting in het Japan van na de Tweede Wereldoorlog hun leven opnieuw te starten. Zowel Fusako, een oorlogsweduwe, als Natsuko krijgen een affaire met de smokkelaar die hen, samen met hun jongere vriendin Kumiko, probeert de prostitutie in te lokken.

avatar van Mochizuki Rokuro
Uit Mizoguchi's grimmige periode, vlak na WOII. Het levert niet zijn beste werk op (terwijl de 'opvolger' My Love Has Been Burning wel tot zijn beste werk hoort), want de film leidt te veel onder stereotypen, grove karakterschetsen en ongenuanceerde vertolkingen. Maar heeft als tijdsdocument toch zijn waarde.

De DVD transfer van Criterion-Eclipse is niet al te best (zeker niet voor de standaarden die ze daar veelal hanteren), maar zal het beste geweest zijn wat voor handen was.

avatar van Ramon K
Ik ben het ergens wel eens met MR, maar toch ga ik voor 4*. De film heeft nogal wat mankementen. Er ontbreekt subtiliteit en nuance en de (nogal korte) film zit propvol met over-the-top vrouwenleed en kent nogal wat radicale karaktertransformaties en dito plottwists die onderbelicht blijven.

Maar toch werd ik geraakt....

Dat gebeurt dan toch ooit, ook al realiseer je je dat de film eigenlijk te hard zijn best doet om je in die bepaalde richting te duwen.

Komt voornamelijk door de camera die de troosteloze settings en haar vrouwelijke bevolking zo mooi weet vast te leggen. Bepaalde plaatjes en melodramatische taferelen staan vanaf nu in mijn geheugen gegrift. En ook al is Women of the Night als geheel niet bevredigend, toch kan ik het niet over mijn hart krijgen om minder dan 4* te geven. Bij deze dus.

avatar van Ramon K
Ik zag toch echt een versie die maar 73 min duurde. Imdb geeft 105 en 75 min aan. Die Japanse cut lijkt me dan echt beter, want dan zou er meer tijd zijn om het 1 of ander uit te diepen en toe te lichten.

avatar van VanRippestein
Ramon K schreef:

Naar het schijnt is er sprake van een typo en bestaat er slecht 1 versie, aldus mijn docent.

lezertje
Ramon K schreef:

Imdb geeft alleen maar een versie aan van 1 uur 15 minuten.

lezertje
Wat een melodrama. Ik heb nu een paar films gezien van Kenji Mizoguchi, maar het is zeker niet de interessantste regisseur die Japan heeft voortgebracht.