Novyy Gulliver (1935)

Sovjet-Unie
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Aleksandr Ptushko
met de stemmen van Vladimir Konstantinov, Ivan Yudin en Ivan Bobrov

Een dromerige jongen komt terecht in het land van Lilliput. Hij merkt al snel dat er veel misstanden in het land zijn, omdat de onderklasse wordt uitgebuit. Hij besluit de arbeiders te helpen met een revolutie, om de tirannieke koning te verdrijven.

avatar van Dopke
De gemiddelde filmkijker zal de verfilmingen van Gulliver wel redelijk zat zijn en eentje met een communistische insteek zal nog minder tot de verbeelding spreken. Maar dit is echt weer een geweldige vroege stop-motion animatie waar ontzettend veel werk in gezeten moet hebben. De gedetailleerdheid van the Story of the Fox heeft het niet, maar dat maakt deze film ruimschoots goed met de massascènes waar van alles in gebeurd, de humoristische personages en de fantasierijke elementen zoals de werkmachines van de arbeiders. Het verbaast me maar weer eens hoe volwassen het stop-motion genre rond deze tijd al is en hoe soepel de animaties ogen.