Wolf and Sheep (2016)

Denemarken / Frankrijk / Zweden / Afghanistan

geregisseerd door Shahrbanoo Sadat

“Wolf and Sheep" vindt plaats op het platteland van Afghanistan, waar de mensen geloven in de verhalen die ze verzinnen om te vertellen en waarbij ze de mysteries van de wereld uitleggen. De kinderen van de herders zijn eigenaar van de bergen. Hoewel er geen volwassenen in hun omgeving zijn, kennen ze de regels heel goed; het belangrijkste is dat het jongens en meisjes niet is toegestaan om samen te zijn. De jongens oefenen met hun slingers om tegen de wolven te vechten. De meisjes roken in het geheim en spelen alsof ze gehuwd zijn, omdat ze ervan dromen weldra een man te krijgen. Ze roddelen over de elfjarige Sediqa, een buitenstaander. Ze denken dat ze vervloekt is. De even oude Qodrat wordt ook het onderwerp van hun roddels, nadat zijn moeder hertrouwt met een oude man met twee vrouwen. Hij leeft alleen in de meest afgelegen delen van de bergen, waar hij Sediqa ontmoet en de twee worden vrienden...

avatar van Mr Thee
Aanvankelijk had ik wat moeite met de film. Waar gaat het heen? Over wie gaat het? De mystieke nachtelijke verschijningen deden het ook niet helemaal voor mij. Toch zorgden het realistische spel van de kinderen en de voor ons atypische, soms komisch aandoende dialogen uiteindelijk voor enige fascinatie voor deze herdersgemeenschap. Het verhaal van Shahrbanoo Sadat maakt het voor mij wel mooi af.

Vanaf 10 augustus in de bioscoop (MOOOV Film Distributie)