Keillers Park (2006)

Zweden

geregisseerd door Susanna Edwards
met Mårten Klingberg, Pjotr Giro en Roberto Jelinek

Peter heeft een veelbelovende toekomst en lijkt alles te hebben wat zijn hartje begeert; werk en een leuke vriendin. Tot hij in de ogen kijkt van Nassim. Het is liefde op het eerste gezicht. Nassim wil het van de daken schreeuwen, maar Peter kan niet om zijn conservatieve achtergrond heen. De relatie komt tot een abrupt einde als Peter gearresteerd wordt - voor de moord op Nassim. Geïnspireerd op ware gebeurtenissen.

Een verrassende sterke Zweedse film noir over de 'coming out' van een zakenman (Peter). Zijn keuze voor een andere man kost hem zijn werk en familie en uiteindelijk wordt hij verdacht van moord op zijn 'lover'. Deze combinatie van thriller en liefdesverhaal heeft als belangrijkste thema's: verliefd zijn, angst, verdachtmakingen, homofobie en vooroordelen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Niet al te overtuigende film naar een schokkend waargebeurd verhaal. De film bouwt op als een thriller en dat lijkt vooral bedoeld om het publiek vast te houden maar is vooral een weinig genuanceerd drama. Met vooral een aaneenschakeling van alle moeilijkheden die hoofdpersonen doormaken in hun prille relatie. Zonder dat waar het echt om zou moeten draaien, de liefde, echt overtuigend vorm krijgt. De film wordt daardoor erg belerend van toon. Misschien zinvol als de juiste mensen ervan leren, maar voor mij werkte het niet.

Nassim komt niet uit de verf en blijft ontzettend oppervlakkig als karakter, de film probeert meer met Peter te doen, maar dat wil ook maar niet lukken. Edwards forceert er met een paar zwartwitscenes wat weinig overtuigende stijlelementen in.

Pluspunt is dat de film Europees is en de seksscenes daadoor iets explicieter zijn dan veel geforceerd kuise homoseksscenes in Amerikaanse films. Dat is ook het belangrijkste onderscheid van een film die vaak meer wegheeft van een middelmatige TV-film.

avatar van sinterklaas
Mwaa was wel een leuk wegkijkertje maar niet een van de betere Zweedse film. Zoals SB hierboven al zegt, het heeft wat weg van een middelmatige TV-film. Alle stokoude elementen worden er weer bij gehaald en weet het weer erg voorspelbaar te maken. Met daarbij nog een homo-thema en die pijnlijke scenes dat Peter's vader zijn gevoelens niet kan accepteren.

Redelijk voor 1 keer.

avatar van 93.9
Film heeft niets weg van een gemiddelde tv film.
Prima debuut, helaas sinds deze film niets meer uitgekomen van haar... Raar