C+ Jing Taam (2007)

Hongkong
Drama / Thriller

geregisseerd door Oxide Chun Pang
met Aaron Kwok, Yiu-Cheung Lai en Jo Kuk

Tam (Aaron Kwok) is een verfrommelde detective die in Thailand werkt. Hij kon echter als politieagent werken, maar omdat hij bijziend is, is hij gedwongen om als een besloten detective aan de slag te gaan die de minder belangrijke rechtzaken moet zien op te lossen. Op een dag krijgt hij een opdracht van een cliënt genaamd Lung. En Lung is bereid elk prijs te betalen, indien Tam een vrouw genaamd Sum heeft gevonden. Tam neemt zijn bod maar al te graag aan en begint zijn onderzoek met alle consequenties van dien.

Weer een fijn Pang filmpje.

Visueel zoals steeds top (Oxide is wat mij betreft een stevig talent), met één maf geëditte scene die er mooi bovenuitsteekt. Muziekkeuze is deze keer ook veel beter, behalve misschien het maffe begin hoewel dat eigenlijk best charmant was. Gelukkig wel niet de hele film in die stijl.

Verder een wat meer rechttoe-rechtaan verhaaltje voor de Pangs. Gaat ze ook goed af. Blijven lekker op dreef, maar Oxide is op zichzelf toch een stukje beter dan broerlief.

4.0* en een uitgebreidere review

avatar van Querelle
In je review schrijf je dat er geen bovennatuurlijk motief meespeelt. Is dat om de film niet te spoileren? want de ontknoping liegt er niet om.

Ik zou het eerlijk waar écht niet meer weten

avatar van maxcomthrilla
The Ring of Fire.....

Wat een heerlijk relaxed begin! Zo relaxed als de film begint wordt het allemaal niet meer in deze redelijk onconventionele film. Immers, net als de hoofdrolspeler een puzzel probeert op te lossen over zijn bevindingen in een moordzaak, waarbij je als kijker goed probeert op te letten of de redenering van de hoofdrolspeler logisch is, wordt hij plots gestoord en komt er even een koelkast naar beneden vallen. Verder een best wel spannende film met leuke ontwikkelingen in het verhaal en met enkele geweldige scenes, o.a.: de klokscene en de chaos in de straten van Bangkok.

Wat komt Oxide Pang weer goed voor de dag hier. Wellicht ga ik mij binnenkort dan toch maar eens aan zijn Hollywood werk wagen. Een dikke 4*

avatar van sinterklaas
Waneer komt deze nou eens eindelijk uit op dvd???

avatar van sinterklaas
Weer een heerlijk aangenaam detective verhaaltje van Oxide Pang (helaas zonder zijn broertje), waar hij al zijn bekende elementjes uit de kast trekt. We maken kennis met Tam, een eigenwijze Chinese detective die is overgeplaatst in Bangkok en daar op eigen houtje allemaal mysterieuze moorden gaat onderzoeken. Doordat hij ook veelste veel wil en te eigenwijs is word de film hier en daar nog wel een beetje een komedie, want de manier hoe hij hier obsessief te werk gaat maakt hem iewat lomper.... Die autoachtervolging en het feit dat Tam dingen begint waar te nemen terwijl die er niet zijn zijn een schitterende aanvulling, maar uiteindelijk haalt ie wel altijd zijn doel. De moordzaak waar de film op doelt is ook iewat bizar en vreemd, en de ontknoping is verrassend. Pang heeft hier ook weer uiterst zijn best gedaan om een prima sfeer te creëren met de broeierige Bangkok op de achtergrond, en we kennen natuurlijk de Pang broertjes van hun horrorfilms, maar ook daar haalt Oxide wat van uit de kast in deze film.

Een prima geslaagde film. Of het nou door een van de Pang broertjes is geregisseerd of door alletwee, de films blijven gewoon verrassend, sfeervol en leuk. Hopelijk komt deel 2 nog op dvd uit.