Gong Fu Guan Lan (2008)

China
Actie / Drama

geregisseerd door Yen-ping Chu
met Bo-lin Chen, Jay Chou en Charlene Choi

Een jonge man groeit op in een Kung Fu school en wordt gerekruteerd door een Universitaire basketbal team, om zijn hele goede slam dunk talent. We zien hoe hij zijn tijd gebruikt tussen de training en wedstrijden, zijn strijd met een mede teamgenoot voor het meisje van zijn dromen. En ook probeert hij zijn familie te vinden.

avatar van Onslaught
Wel vermakelijke film.

Hoewel ik niks met basketbal heb vind ik het in dit sausje wel leuk. Film wordt afgewisseld met leuke vechtscenes, maar van het verhaal moet je verder niet veel verwachten. Gewoon leuke wegkijk film.

Twee gezichten.

De basket scenes overtuigen. Veel fun, leuke choreografie en kundig in beeld gebracht. Had voor mij gewoon 90 minuten wedstrijdjes mogen zijn, maar dat was het jammer genoeg niet.

Verhaaltje boeit voor geen meter, loopt ook voor geen meter. Romance is enorm droog, iets te lange intro, véél te lange outro, Tsang die al betere rollen gespeeld heeft ... had er ook gewoon niet zoveel zin in.

Vond het uiteindelijk vooral jammer dat er nog een epiloog van 15 minuten aan vasthing. Nodig om wat losse eindjes vast te binden, maar ik zat er niet echt op te wachten, had liever nog een match gezien.

Gelukkig ligt de focus voor het grootste gedeelte wel op basketball, dus de film verdient nog wel een voldoende, maar in vergelijking met een Shaolin Soccer (leuke cameo van Ng, dat weer wel) een niveau lager.

avatar van Shinobi
'Wired' basketbal.

Voor het verhaal hoef je deze film niet te kijken, het is eigenlijk een beetje bij elkaar geraapt en houdt nauwelijks de aandacht vast. Daarnaast had het zijplotje met de zoektocht naar zijn familie weggelaten kunnen worden. Het sloeg nergens op, zeker gezien het te lange einde dat gebruikt wordt om de losse eindjes aan elkaar te knopen. De film had beter kunnen eindigen met een laatste wedstrijd, zoals Onderhond heeft aangegeven.

Gelukkig zijn de basketbalwedstrijden vermakelijk genoeg te noemen, waardoor je het dunne verhaaltje snel vergeet. Deze worden met het nodige spektakel in beeld gebracht. Dat Shijie uiteindelijk de tijd terugdraait vind ik iets te ver gezocht, het is namelijk nergens te zien waar hij dat leert. Het lijkt me niet dat hij als klein jochie de techniek heeft onthouden en voldoende heeft kunnen beheersen.

Al met al best een aardige actiefilm, jammer dat het te verwaarlozen verhaaltje soms de overhand neemt.

3,0 Sterren.