Siu Lam Juk Kau (2001)

Alternatieve titels: Shaolin Soccer | Kung Fu Soccer | Cheung Gong 7 Hou | 长江7号

Hongkong / China
Actie / Komedie
113 minuten / 87 minuten (Engelstalige versie)

geregisseerd door Stephen Chow
met Stephen Chow, Man-Tat Ng en Wei Zhao

Een aan lager wal geraakte voetbalcoach stelt een nieuw elftal samen van voormalige Shaolin-monniken die hun unieke vechtstijlen gebruiken in de voetbalsport. De aanvoerder van het team is Shaolin-meester Sing (Stephen Chow) die zijn 'Stalen Been Techniek' aanwendt om de bal met lichtsnelheid de goal in te trappen. Hun doel is het winnen van het nationale toernooi met een miljoen dollar als hoofdprijs. Maar wanneer ze dichter bij de hoofdprijs komen, bedenkt een corrupte voetbalbobo een vuil plannetje om het Shaolin-team te dwarsbomen.

avatar van niethie
Jaren geleden, tijdens een gezellig filmnachtje een gezien en ik vond hem toen nogal bizar en over de top, maar dat in de goede zin, al zit er niet meer dan een ruime voldoende in voor nu. Misschien dat hij bij herzienning beter zal zijn, aangezien mijn liefde voor dit soort filmpjes in de jaren wat gegroeid is.

3 sterren

avatar van JohnWilliams
Dit blijft echt een lollige film.
Vooral die 1e broer met zijn harde hoofd blijft lachen.

neo (crew)
Een bijzondere film. Voor liefhebbers van Hongkong humor zal het niet tegenvallen. Het is soms flauw, soms is er een flinke voltreffer, maar het is altijd genoeg voor een glimlach. De effecten zijn op zich natuurlijk niet mooi, maar binnen dit absurde en originele universum past het uitstekend. Het is een erg leuke mix. Ook de muziek van Raymond Wong mag neit onvermeld blijven. Hij weet vakkundig en met veel liefde voor de cliches verfrissende scores te componeren. Daarbij schuwt hij het overduidelijk nabootsen van bepaalde tempscore niet. Een van de meest fijne Hongkong componisten van de laatste jaren.

avatar van Timothyvdmeer
echt niet mijn ding. Kon er niet om lachen en irriteerde me mateloos. Heb hem wel afgekeken (met moeite).

avatar van Arnhemmer
leuke film die voor een constante glimlach zorgde. Niet meer dan dat.

avatar van Sjoerdow
Geweldige BS-film.

Heel typisch en overdreven entertainment

avatar van decicco
Een leuke chinese komedie met een aantal mooie special-effects. Meer kan ik er niet over kwijt al met al toch een ruim voldoende.

avatar van DonOswaldo
Hmm.. aardig maar zeker niet top.

Begint goed, maar zakt dan ook redelijk in, omdat de over-the-top ongein in eerste instantie leuk is maar net niet genoeg om een film mee te vullen.

De effecten zijn maar karig, maar dat was geen compleet minpunt.

Ach het was wel oke voor een keer, en verdient alleen al voor E.T. zeker een voldoende

avatar van kaholiic
Bizar.

Overdreven, maar dat maakt het juist zo leuk. Lekker begin. Zakt naarmate het einde wat in. Komedie is flauw, maar niet vervelend.
Effecten wat minder, maar dat brengt zeker wat sfeer met zich mee.

Maf, orgineel en hilarisch.

Goed.

avatar van Metalfist
Get ready to kick some grass!

Vorige week Kung Fu Hustle gezien van Chow en die viel zo goed mee dat Shaolin Soccer niet lang kon uitblijven. Ik had er wel zin in, terug Chow en terug diezelfde kameraad erbij die mij Kung Fu Hustle had aangeraden. Volgens hem was Shaolin Soccer evenwaardig aan Kung Fu Hustle maar daar moet ik hem toch tegenspreken.

Shaolin Soccer is zeker en vast niet slecht. Het idee om Kung Fu en voetbal te combineren is goud waard maar het wordt allemaal net iets minder leuk uitgewerkt als in Chows opvolger. De bizarre humor zit er nochtans wel weer in want Chow zorgt voor een aantal excentrieke maar geweldige personages. Wat moet je anders verwachten van personages die Iron Head, Lightning Hands en dergelijke noemen. Daar zit dan ook juist de kracht van de film want als, recent geworden, kung fu fan had ik me al afgevraagd wat het zou geven als je de verschillende stijlen met iets anders zou combineren. Een serieus spektakel dus. De effecten zijn nog altijd veel te overdreven, ze laten het ook overduidelijk zien dat het effecten zijn en proberen het niet zo realistisch mogelijk te maken, maar dat geeft net dat heerlijke tintje aan Shaolin Soccer. De voetbalmatchen zien er dan ook netjes uit maar het is vooral de finale die er met kop en schouder boven uit steekt, samen met de wedstrijd tegen die dudes die hamers en ander gereedschap onder hun kleren hadden verstopt. Maar om even terug te komen op die finale. Bij vlagen lekker episch, de Bruce Lee broer die samen met de andere broers compleet aan frut worden geshot maar toch proberen vol te houden is fantastisch, maar ook de humor blijft er lekker in met de toevoeging van het meisje dat geen enkele kloot van voetbal kent. Dit soort films moet je dus niet doen voor het verhaal want zelfs zonder deftig plot is dit perfect vermaak, ik kan het weten want mijn ondertiteling viel weg en het was Kantonees gesproken... Gelukkig is mijn kameraad een Chinees en vertaalde hij de belangrijkste zaken. Dat brengt me trouwens nog wel bij iets anders. Weet er iemand waarom Mui uitsluitend Mandarijns sprak? Mij is het niet opgevallen maar mijn kameraad spreekt uitsluitend Kantonees...

Ik roemde Shaolin Soccer daarjuist al om zijn personages maar die zouden nergens staan zonder de uitstekende vertolkingen van de cast. Hoofdpersoon is natuurlijk Chow die de titelrol op zich neemt en wat een geweldige rol. Chow is overduidelijk in zijn nopjes en beleeft er dan ook veel plezier aan. Maar toch is Lightning Hands (de keeper) het meest fantastische personage. Kwok-Kwan Chan is gewoon een pure reïncarnatie van Bruce Lee en ik vind het fantastisch. Het haar, de zonnebril, het bekende gele pak. Heerlijk! De tweede in rij is toch denk ik wel Iron Head maar dat is vooral dankzij het nummer dat hij samen met Chow in de pub zingt. Ik kwam echt niet meer bij, wat een zalige mimiek van beide acteurs. Eigenlijk is elke broer wel leuk maar de minste was toch Light Weight, het viel me op dat Chi Chung Lam ook niet echt een vechtstijl had? Genoeg over de broers want de film draait niet alleen, wel grotendeels, om hun. Gelukkig is er ook genoeg aandacht besteed aan de rest van de cast want Man Tat Ng als Golden Leg Fung is gewoonweg hilarisch. Deed me zowat denken aan die trainer uit Dodgeball.

Gisteravond vond ik hem minder dan Kung Fu Hustle maar nu ik er meer over nadenk begin ik hem al beter te waarderen. Hij blijft voorlopig op 3.5* maar misschien dat er later met een herziening wel eens een halve ster bij komt. In ieder geval is Shaolin Soccer een leuke wegkijker.

Arnhemmer schreef:
leuke film die voor een constante glimlach zorgde

Behalve dan als de distributeurs (house of knowledge) ergens gerelateerd zijn aan de Duitsers.
Wat haat ik het als een film nagesynchroniseerd wordt! Zelfs als dat in het Engels is. 2 minuten, langer heb ik het niet vol kunnen houden. Binnen die twee minuten heb me alleen maar geïrriteerd aan de geluidstrack. voor mij dus geen glimlach, laat staan een constante.

Nu maar verder zoeken naar een uitgaven die WEL een originele geluidstrack eronder heeft liggen. Bah wat een domper!

avatar van sonyjh
fantastische komedie!

avatar van stalinorgel
Briliante komedie die mij abrupt tot Stephen Chow adept maakte.
De special effects zijn geweldig (ben benieuwd hoe ik ze over een jaar of 20 nog vind) en de zeer 'harde' aziatisch humor vormt een geweldig mix met de slapstick aanpak.
Leuke verhaallijn, geweldige personages.

Een echte must-see

avatar van Gang_Star
Metalfist schreef:
Get ready to kick some grass!

Goede recensie! Dat mag gezegd worden.
Overigens kan ik me er zeker in vinden. Zeer leuke film en leuk die elementen van break-dance en kung-fu tussen het voetbal door. bijvoorbeeld dat moment tijdens een wedstrijd dat een speler tussen de benen van zijn tegenstander glijdt en de bal daardoor afpakt!

Geniale film, ik verhoog mijn stem van 3 naar 3,5*

avatar van dave
Hilarisch van top tot teen, al lag dit vaak aan de beroerde fan translated ondertitels. De lange speelduur weerhield me er niet van in een constante deuk te liggen. Een combinatie van ontzettend foute SFX, absurde, volkomen willekeurige gebeurtenissen en dolkomische acteurs laten bijna geen andere keuze. Heel even dreigde het romantische geneuzel de killing spree te verpesten, maar dat gevaar werd gelukkig vlug de mond gesnoerd. Beter dan Kung Fu Hustle. Fantastisch.

4,00

avatar van De GeuS
Een leuk filmpje die ik, zoals hierboven vaker vermeld, met een constante glimlach heb zitten kijken. Het verhaal is niet geweldig, de special effects ook niet, maar toch... dikke 3*

avatar van daxclusive
Best een leuke film, een soort martial arts met voetbal.
Grappig en aardig geacteerd.

avatar van Spetie
Leuke spectaculaire film, op een manier zoals eigenlijk alleen Chow ze kan maken.

Kung Fu en voetbal is vrij aparte combinatie, maar op de een of andere manier werkt het wel. De film heeft een snel tempo, redelijke aparte en ook grappige personages en een fijne overdreven stijl. Als ik ervoor in de stemming ben, vind ik dit soort filmpjes op zijn tijd heerlijk. Er zit ook af en toe wel wat flauwigheid door de film heen, maar gelukkig overheerst het leuke en de vrolijkheid. De effecten zijn behoorlijk goed, soms wat overdreven nep, maar dat is vooral ook een stijl van Chow, die ervoor zorgt dat je films al deze ook niet al te serieus moet nemen.

Ik blijf Kung Fu Hustle nog wel een stukje beter en leuker vinden, maar deze Shaolin Soccer komt in ieder geval aardig in de buurt.

Kon me niet zo bekoren.
Ieder zijn smaak zullen we dan maar zeggen.

Blijft leuk bij herziening.

avatar van jipt
Stephen Chow's humor is van abominabel niveau, zo flauw en vervelend. Maar de voetbalmatches zijn wel erg goed in beeld gebracht, vooral de eindmatch was tof. kleine 3*

Dit is echt niks. De acteurs, het verhaal, de special effects. Het is allemaal helemaal niets. Verspilde tijd. Had het idee dat ik naar een jaren 80 film zat te kijken zonder enige kwaliteit.

avatar van HarmJanStegenga
Als dit in Hollywood gemaakt zou zijn, ben ik bang dat al dit flauwe gedoe me al snel op m'n zenuwen zou gaan werken. Die Aziaten komen er echter makkelijk mee weg. Dat droge gedoe werkt prima hier. Dit in combinatie met het totaal over the top gebrachte voetbalfeest en Chow zorgt voor prima vertier. De bijzonder matige effecten nemen we ook voor lief natuurlijk. Past prima. Ja, lekker vrolijk filmpje.

avatar van james_cameron
Herzien. Heerlijk malle toestanden in deze charmante mengeling van kung fu en voetbal, vol overgave gemaakt en gebracht door regisseur en hoofdrolspeler Stephen Chow. De film gaat sporadisch behoorlijk over de top en bij vlagen raakt men de richting volledig kwijt, maar toch blijft het allemaal verrassend onderhoudend en vooral grappig. De leuke en inventieve visuele aanpak zorgt tenslotte net voor dat beetje extra.

Weer eens herzien.

Was al even geleden, ondertussen valt toch wel op dat deze film visueel aan de karige kant is. En dan heb ik het niet eens echt over de effecten. Die zijn matig, maar wél functioneel én enorm grappig. Maar verder is het echt niet veel soeps. Het oogt kaal en vaak lelijk.

Let wel op dat je niet de Amerikaanse versie te pakken krijgt, die verneukt het verder door wat domme CG toe te voegen (een blote kont wordt weggemoffeld achter een CG broekje enzo) en te rommelen met de soundtrack (Kung Fu Fighting ), om maar te zwijgen van het half uur aan materiaal dat eruit geknipt is.

Maar Shaolin Soccer is een Chow comedy en Chow is hier echt op z'n best. Een arsenaal aan leuke flauwigheid en immer weirder wordende football/martial arts crossover momenten. Die hele finale is zo'n beetje het beste wat Chow ooit gedaan heeft denk ik.

Blijft dus érg leuk, maar als film hapert er wel wat aan. Gelukkig is het een comedy, die komen er mee weg wanneer ze erg grappig zijn. En dat is deze Shaolin Soccer.

4.0* en een uitgebreide review