• 8.254.917 stemmen

Dom, V Kotorom Ya Zhivu (1957)

Drama / Oorlog | 100 minuten

Genre: Drama / Oorlog

Alternatieve titel: The House I Live In

Oorsprong: Sovjet-Unie

Geregisseerd door: Lev Kulidzhanov en Yakov Segel

Met onder meer: Valentina Telegina, Nikolai Yelizarov, Yevgeni Matveyev

IMDb beoordeling: 7,7 (382)

Oorspronkelijke taal: Russisch

Plot Dom, V Kotorom Ya Zhivu

"The camera captures a sensitivity seldom seen in this stirring drama from Soviet Russia"

De film speelt zich af in het jaar voor en de jaren tijdens de oorlog, en vertelt het verhaal van verschillende personen in een coöperatieve flat. Hoewel ze nooit direct in aanraking komen met de oorlog, heeft deze wel een tragische impact op hun leven.

avatar van Illmaticly Ill

Illmaticly Ill

Aan de twee personen die hierop hebben gestemd: hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen deze film te bekijken met engelse of nederlandse ondertiteling als dat het geval was? Is 'ie ergens op dvd verkrijgbaar? De film is te bekijken op Youtube maar daarbij is geen ondertiteling voorzien.

avatar van wibro

wibro

Verrassend mooie film die qua verhaal niet onderdoet voor het veel geprezen Letyat Zhuravli die uitkwam in dat zelfde jaar. Net zoals bij die film krijgen we ook hier van de oorlog niet veel te zien maar hij is oh zo voelbaar. In de eerste vijftig minuten gebeurde er eigenlijk niet zo veel in deze film die zich hoofdzakelijk afspeelt in een coöperatieve flat waar alles ging over alledaagse probleempjes die we ook nu overal tegenkomen. Toen kwam de oorlog en de wijze waarop die werd afgekondigd is werkelijk briljant. We zien volgend op een prachtige romantische scène Seryozha en de zeer aantrekkelijke Galya in een surrealistische scène lopen over een grote weg, in de verte zien we vlammen opdoemen die steeds groter werden en waarin het jaar 1941 werd afgebeeld, het jaar waarin Nazi-Duitsland de Sovjet Unie binnenviel. Vanaf toen kreeg de film een dramatische wending en werden we geconfronteerd met het feit dat de oorlog niet voor alle bewoners in de flat goed zou aflopen.

Prachtig oorlogsdrama dus die meer dan drie stemmen verdient.

BBarbie

Kroniek over de dagelijkse beslommeringen van bewoners van een woonkazerne, voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Vanwege de tijdspanne een film met twee gezichten, die niet ten onrechte vaak vergeleken wordt met Letyat Zhuravli (1957). Zowel qua verhaal, als ook qua acteer- en camerawerk vind ik deze laatste evenwel een betere film. Nochtans is ook deze zeer de moeite waard in weerwil van de Sovjet-propaganda bij het uitbreken van de oorlog.