Desert Fury (1947)

Film noir / Drama

geregisseerd door Lewis Allen
met John Hodiak, Lizabeth Scott en Burt Lancaster

Chuckawalla, Nevada, 1947. De welvarende en stoere Fritzi Haller is uitbaatster van 'Purple Sage', het enige gokpaleis in Chuckawalla. Fritzi wil niet, dat haar verwende, lusteloze en eveneens stoere dochter Paula dezelfde fouten maakt als zij in het verleden gemaakt heeft. Paula toert en pronkt met het nieuwste model Chrysler Convertible '47 door Chuckawalla en omgeving. De plaatselijke politieagent Tom Hanson, die verliefd is op Paula, knijpt steeds een oogje dicht, wanneer zij verkeersovertredingen maakt. Op één van haar ritten leert Paula de criminele gokker Eddie Bendix en zijn vriend Johnny Ryan kennen. Paula, die lijkt op Eddie's op mysterieuze wijze verongelukte eerste vrouw, wordt verliefd op hem en Eddie ook op haar. Daar zijn behalve Tom ook Fritzi, maar ook Eddie's vriend Johnny, niet erg blij mee. Fritzi vraagt, omdat Eddie deel uit maakte van haar verleden, Tom om hulp.

avatar van Dogie_Hogan
Complete film in 17 chapters staat nog steeds op Youtube: husky voice!

Desert Fury is één van de weinige films dat we de hoogblonde femme-fatale uit zovele "Noirs", Lizabeth Scott, in kleur kunnen zien. Edie Muller refereert daar al naar in de Liz Scott doc. op de Too Late for Tears DVD.
Lizabeth Scott: Hal Wallis' antwoord op Lauren Bacall!
Ook grote bijdrage van Mary Astor.

Wanneer op DVD....

PS
de link naar Youtube werkt nu; zoals bekend met Youtube, worden filmclips daar doorgaans weer snel verwijderd.

avatar van Dogie_Hogan
Op DVD uit in Australië. Iemand bekend met de transfer kwaliteit?

Dogie_Hogan schreef:
Op DVD uit in Australië. Iemand bekend met de transfer kwaliteit?
Inmiddels is bekend: prima transfer.

Een 'Technicolor-Noir' dus (Desert Fury, Leave her to Heaven, Black Widow, etc.) .

Heb jij deze film toevallig?

Ook met karakter speelster Mary Astor.

stinissen schreef:
Heb jij deze film toevallig?
Ja , DVD (R-0) 2 dagen binnen. Vanuit Australië, 5 dagen onderweg geweest.
Wacht nog ff met review (net klaar met DAY OF THE OUTLAW); al wel plot aangepast.
Volgens mij ooit op Duitse tv geweest. Herken n.l. momenten uit de showdown.
Afwijkende Film-Noir in elk geval; op meerdere punten, w.o. male-fatale ipv femme-fatale.

Mary Astor vind ik in DESERT FURY veel beter dan in de meer bekende THE MALTESE FALCON. Ze heeft met Liz Scott, die als 25 jarige en 19 jarige speelt, ook een 'leading role' en voldoende acteerruimte, die ze goed benut.

Wow.. en die kleuren, Technicolor, alsof gisteren opgenomen. Prima, scherpe transfer. Nu zie je al die Amerikaanse wagens uit de vele zw/wit 'Noirs' in full-color. Scott rijdt zelfs prominent in een luxe bordeaux-rode open CHRYSLER T&C uit 1947, die toen net op de markt was. Mooi contrast met de paard en wagens en jaren 20 en 30 auto's, die ook langstuffen in Chuckawalla ...(maar dat maakt ook deel uit van 't verhaal).

Ramon K
Goed spel van de acteurs en de ontwikkelingen binnen de relaties tussen de personages zijn leuk om te volgen, maar de plotafwikkeling is totaal ongeloofwaardig. Een nogal teleurstellende film noir.

avatar van Biosguru
Het heeft ergens wel een link met Douglas Sirk, de kleuren, de aankleding het verhaal.

avatar van Dogie_Hogan
26 february 2019 dan eindelijk op Blu-ray.