Devushka s Korobkoy (1927)

Alternatieve titels: The Girl with the Hat Box | When Moscow Laughs | Moscow That Weeps and Laughs

Sovjet-Unie

geregisseerd door Boris Barnet
met Anna Sten, Vladimir Fogel en Ivan Koval-Samborsky

Natasha en haar grootvader leven in een klein huisje nabij Moskou, waar ze hoeden maken voor mevrouw Irene en haar luie man Paul. Op een dag betaalt deze Paul Natasha uit met een loterij ticket, omdat hij zogenaamd krap bij kas zit. Wanneer op het ticket echter de hoofdprijs valt doet hij er alles aan om het terug te krijgen.

Een sovjet-komedie,een wat obscuurder genre dus.Eigenlijk dient gezegd te worden dat deze komedie dezelfde humor bevat die we ook kennen uit andere films van die tijd,en een dus nogal hoog slapstick gehalte bevat(heb je wel vaker bij stomme films,duh).In den beginne lijkt het een soort Keaton of Lloyd achtig verhaal te worden over een schlemiel(Fogel) die geen vriendinnetje kan krijgen,maar later wordt het meer een satire op bepaalde misstanden in de USSR zoals woningnood en bureaucratie.
De leading lady is de uiterst schattige Natasha(Sten) die vele hartjes doet smelten,al mislukte die Sten dan totaal in Hollywood.Zelf geeft ze haar liefde aan de in komedies uit die tijd blijkbaar onvermijdelijke zwerver,al is deze dan niet uitgerust met een grotesk hoofddeksel,maar met nog groteskere vilten schoenen.En ja,zoals de synopsis reeds aangeeft ontbreekt ook de eeuwige gimmick met een loterijticket niet.
Wat opvalt is dat de sukkels/bad guys in deze film worden vertolkt door stereotiepe allochtonen:schlemiel Fogel is een Duitser die Fogelev heet,en het uiterst antipathieke huisjesmelkersduo lijkt zo weggelopen uit een jiddische komedie(de vreemd uitziende mevr. Birman kennen we ook als feeks uit IG van Eisenstein).
De film kenmerkt zich overigens niet door meteen als zodanig herkenbare sovjet-school technieken,en leek me wat standaard in dat opzicht.
Opvallend is wel dat in de jaren 60 een gedeeltelijke geluidsband aan de film is toegevoegd,wat voor enkele vreemde effecten zorgt.

avatar van John Milton
Heel anders de andere Sovjetfilms uit de jaren ’20 die ik zag. Slapsticky, maar zeker niet slecht gemaakt. Sten doet het erg leuk ook.