Tarzan Goes to India (1962)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Zwitserland
Actie / Avontuur

geregisseerd door John Guillermin
met Jock Mahoney, Simi Garewal en Mark Dana

Prinses Kamara vraagt Tarzan om naar India te komen. Een grote dam zal worden gebouwd om te dienen als elektriciteitsopwekker. Er zal ook een meer worden aangelegd, waardoor honderden olifanten zullen verdrinken... maar niet als Tarzan en Jai ze kunnen redden.

avatar van Brix
Een van de beste Tarzanfilms ooit.

Jock Mahoney , die in deze film voor de eerste maal de rol van Tarzan vertolkte (hij zou dat nog een keer doen, een jaar later) was een van Hollywoods beste stuntmannen(hij deed o.a. stuntwerk voor Errol Flynn, John Wayne, Gregory Peck etc.) en een ervaren acteur.
Hij had al heel wat films en TV series op zijn naam staan, en was al over de veertig jaar oud toen hij eindelijk Tarzan mocht spelen., een rol waar hij al vele jaren naar uitgekeken had.
Toen er in 1948 een opvolger voor Johnny Weissmuller werd gezocht was Mahoney al een van de kandidaten, maar verloor het van Lex Barker.
Vreemd genoeg speelde Mahoney in de voorgaande Tarzanfilm,uit 1960, 'Tarzan the magnificent, met Gordon Scott in de hoofdrol, een bandiet, en wel zeer overtuigend...
Niemand had toen kunnen denken dat hij Scott's opvolger zou worden.
De oudere, en veel slanker gebouwde, Mahoney was wel even wennen voor het filmpubliek dat body builder Scott gewend was.
Maar hij zet hier met verve een ervaren jungleman neer.

De opnames, op locatie in India gemaakt, zijn prachtig.
De rest van de cast is ook uitstekend gekozen.
Normaliter heb ik niet veel op met de meeste kind-acteurs in de Tarzanfilms (enkele uitzonderingen daargelaten) maar de kleine Jai is echt leuk, en acteert goed.

Als Tarzan fan heb ik alle Tarzanfilms meerdere malen gezien in de loop der jaren.
Tarzan goes to India heb ik inmiddels zó vaak gezien dat ik de tel kwijt ben geraakt, en ik ben hem nog steeds niet moe.

Overigens was dit financieel gezien meest succesvolle van alle Tarzanfilms ooit.

Jock Mahoney doet zijn best als Tarzan maar spreekt me totaal niet aan en heeft geen enkele magie verder kleurige productie met mooie opnamen van de vele olifanten.
Geef mijn maar Johnny Weissmuller , Scott en mijn favoriet Lex Barker.

avatar van Brix
Vandaag kreeg ik mijn bestelde DVD van Warner Home binnen.
Regio 1, maar gewoon af te spelen in mijn (niet regio-vrije) Sony Blu-ray speler.
De DVD is niet opgepept door Warner, maar er valt niets te klagen, prima wide-screen beeld en mooie kleuren.

Fijn dat ik nu eindelijk deze film, die bij mijn favoriete Tarzan films hoort (in de top 3) niet meer op video en mindere kwaliteit DVD hoef te bekijken.
Bij een film die ik zo vaak als deze draai is dat wel van belang vind ik.

avatar van movie acteurs
Tarzan film op een andere manier. Het kan in ieder geval niet mee met de voorgangers van bijvoorbeeld de films met Scott. Tarzan op een andere locatie, zoals in "New York Adventure" dan is dit gelijk weer zo extreem anders. In New York vond ik leuker. De reden waarom Tarzan in India terecht kwam staat hier boven wel beschreven maar ze hadden dat meer kunnen uitdiepen in de film. Uiteindelijk is de eerste helft van de film erg goed en had naar mijn mening wel voor een 4,0 gekund. Helaas stelt de finale dan weer erg teleur. Vijanden waren ook niet speciaal genoeg. Jock Mahoney als Tarzan is wel aardig. Het is alleen wel duidelijk te zien dat hij een van de oudere acteurs was. Natuurlijk was P. Dempsey Tabler, die Tarzan in 1920 speelde, ouder. Alleen kwam hij niet vaak in beeld. Voor de rest weet de film het te redden met een kleine 3,5.

@movie acteurs:
het is voor mij altijd weer leuk om in te haken op je berichten betreffende de Tarzan films, waar we beiden iets mee hebben

M.b.t. de leeftijd van Jock Mahoney, die 43 jaar oud was toen hij in deze film de hoofdrol vertolkte.
Merkwaardig genoeg was dat ook precies dezelfde leeftijd die Johnny Weissmuller had toen die voor de laatste keer de rol speelde, in 'Tarzan and the Mermaids (1948)
En ook Perce Dempsey Tabler was 43, toen hij in 'The Son of Tarzan' speelde, al leek hij veel ouder.

Mahoney was echter, in tegenstelling tot beide andere acteurs op die leeftijd, super fit, en er zat geen grammetje vet op zijn body.
Dat kon van Tabler en Weissmuller niet gezegd worden.
Mahoney maakt ook meer indruk dan Weissmuller in zijn nadagen.
Maar het is ook een heel andere soort van Tarzan die hij speelt, meer een down to earth type, en ervaren jungle veteraan.

Met de originele boeken van Burroughs strookt die leeftijd niet.
Die schreef namelijk in zijn laatste Tarzan roman (Tarzan and the Foreign Legion) dat Tarzan en uitzag als iemand die 'ergens in de twintig' was.
Ook al was Tarzan veel ouder ten tijde van de gebeurtenissen van het verhaal (1944-45) dat zich afspeelde op het eiland Sumatra, tijdens de Japanse bezetting.

Zo vreemd is het dus ook niet dat we Tarzan in deze film terugzien ver verwijderd van zijn geliefde Afrika.
Hij was in andere films ook al in Guatemala, en later in Brazilië, Mexico, en Thailand.
Wennen is het natuurlijk wel een beetje.

Toen ik de film voor het eerst (van vele malen) in de bioscoop zag was dat wel indrukwekkend, want het was voor 't eerst dat een Tarzan film in CinemaScope werd opgenomen.
De kleuren waren ook geweldig.

De finale had inderdaad wat spectaculairder gekund.

Op de een of andere manier is Tarzan Goes to India mij altijd blijven boeien, en bekijk ik hem nog altijd opnieuw met veel plezier.

Met Mahoney heb ik nog een tijdje leuke schriftelijke contacten gehad, en leerde hem kennen als een heel joviale, en gulle kerel.

avatar van movie acteurs
Jock Mahoney ziet er lichamelijk zeker niet slecht uit. Maar het ging geloof ik niet zo goed in zijn vervolg film, dat neem ik aan van je bericht bij die film. Leuk dat je contact met hem gehad heb. Maar met welke Tarzan acteur had je dat nou niet
Jock Mahoney is in 1989 overleden. Jammer want hij had misschien nu nog kunnen leven. Ging het slecht met hem, rond zijn laatste jaren ?

avatar van Brix
Dat is juist, Mahoney werd levensbedreigend ziek tijdens de opnamen van Tarzan's Three Challenges, en viel vele kilo's af.
Dat zag er op film niet goed uit, maar hij heeft de opnamen toch afgemaakt.

Met Mahoney ging het juist heel goed de laatste jaren van zijn leven, hij had een hele tijd overgewicht gehad, maar was weer terug op ideaal gewicht gekomen, en hij was actief met vanalles bezig.
O.a. met plannen om een filmproductie maatschappij op te zetten, samen met een aantal partners, die zich helemaal zou richten op het produceren van goede Tarzan films.
Die plannen leken in een gevorderd stadium te zijn.

Maar een auto ongeluk, en een daarbij komende hartaanval, maakten eeen einde aan zijn leven en de plannen.

Ik had kort voor dat ongeluk nog een brief aan hem geschreven met het verzoek om een vriend van mij wat tips te willen geven betreffende het solliciteren naar de hoofdrol in Tarzan films.
(die vriend was/is een Duitse stuntman en acteur, die al jaren zijn zinnen op die rol had gezet)
Het was een grote schok voor mij toen ik hoorde waarom ik geen antwoord op mijn brief had gekregen.

Ik heb die vriend later nog in contact kunnen brengen met een productiemaatschappij die met een Tarzan TV serie bezig was.(Keller Entertainment)
Maar die productie werd na een seizoen helaas stopgezet.
Mijn vriend speelde wel o.a. nog de rol van Old Shatterhand, in de openlucht theater opvoeringen van Karl May verhalen in Duitsland en Oostenrijk.
Maar zijn droomrol bleef buiten bereik.

avatar van movie acteurs
Maar die productie werd na een seizoen helaas stopgezet.

Bedoel je de serie met Wolf Larson ?

avatar van Brix
Nee, ik bedoelde de serie met Joe Lara, maar het was wel dezelfde productiemaatschappij.

De serie met Larson liep drie seizoenen lang.
Die met Lara maar een seizoen.
Joe Lara was mede producent, maar kreeg onenigheid over de wijze waarop de verhalen in beeld werden gebracht.
De overige producenten wilden af van de fantasy elementen, want dat bleek geen succes.
Ze waren op zoek naar een andere acteur destijds.

Uiteindelijk vonden ze een geweldige vervanger voor Lara (beter denk ik) Xavier DeClie.
Maar na de promotiecampagne voor de 2e serie werd de productie plotsklaps stop gezet.
Reden waarom is nooit bekend geworden.

avatar van Brix
Jammergenoeg doet de beeldkwaliteit van de trailer geen recht aan de schitterende Cinemascope film.
Dit is de film die van alle ooit geproduceerde Tarzan films het meeste geld in de bioscoopkassa's bracht.
De eerste ook in breedbeeld.

Leo Gordon steekt het hoofdpersonage naar de kroon met zijn acteerwerk hierin.

YouTube - Trailer - Tarzan Goes To India (1962)

lezertje
Mooi in beeld gebracht Tarzanavontuur die zich door de prachtige fotografie onderscheidt van veel van zijn voorgangers. Ongetwijfeld is regisseur John Guillermin (Onder andere ‘The towering inferno’,1974 en ‘Death on the Nile’,1978) hier debet aan ‘Tarzan’s greatest adventure’ (1959)’, was dit zijn tweede film met de jungleheld in de hoofdrol. Jammer dat er nogal behoorlijk wat storende continuïteitsfouten in de film zitten. Het verhaal stelt echter niet zo veel voor.

Blu-ray release van Warner eind januari '19

avatar van Grindhouse62
Deze goede Tarzan film vandaag o.a. maar eens uit de collectie gehaald en herzien. Heb ook deze mooie kleuren productie meer dan 40 jaar geleden gezien op de duitse tv. Ik vond deze film beter dan Tarzan's Three Challenges, die ik onlangs ook heb herzien en blijf erbij dat Tarzan in Afrika thuis hoort. Maar heb mij wederom prima vermaakt. 3.5. Heb ook de 4 Street fighter films (1974 - 1975) met Sonny Chiba uit de collectie gehaald om te herzien. Begin straks aan de eerste.