Tarzan's Three Challenges (1963)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Robert Day
met Jock Mahoney, Woody Strode en Tsu Kobayashi

Tarzan is naar Thailand gereisd om de jonge prins Kashi te helpen bij zijn strijd tegen zijn corrupte en gemene oom. Kashi moet zijn stervende vader en leider Khan opvolgen, maar Kahn’s broer zint ook op de troon. Deze oom legt Kashi, die kan rekenen op de ondersteuning van Tarzan, drie zware beproevingen op om proberen te voorkomen, dat zijn neefje de troonopvolger kan worden.

avatar van Brix
Tweede, en laatste, Tarzan film met Jock Mahoney in de hoofdrol.
Deze keer op locatie in Thailand opgenomen.
Net als de vorige film, 'Tarzan goes to India'(1962) weer een lust voor het oog voor wat de settings betreft.

Helaas werd Mahoney doodziek tijdens de opnamen, door een zwemscène in s'werelds meest vervuilde rivier.
Collega acteur-en vriend Woody Strode (Tarzan's tegenstander in de film!) redde zijn leven, door kordaat ingrijpen.
Mahoney verloor vele kilo's aan gewicht, en dat is overduidelijk te zien.
Eigenlijk had hij de kracht niet meer om de film af te maken.
Maar hij wilde dat kost wat kost toch doen, om de filmmaatschappij een enorme financiële strop te besparen.
Het lukte, maar ten koste van Mahoney's eigen gezondheid.
Hij had twee volle jaren nodig om te herstellen van zijn Thaise film avontuur.

De film is een van de betere in de Tarzan serie, al vond ik 'Tarzan goes to India' nog nét iets beter.
Naar mijn mening waren de Tarzan films die in de jaren 1959 t/m 1963 gemaakt werden, met Gordon Scott, en Jock Mahoney in de hoofdrol de beste van de hele serie.

Héél vreemd dat juist deze sterke producties, in breedbeeld en kleur, nooit officieel op dvd zijn verschenen.

Nee ik kan hier niet aan wennen Jock Mahoney is geen Tarzan en Tarzan hoort in Afrika maar dit is maar mijn bescheiden mening de setting van de film was wel een dikke voldoende maar verder kon ook deze Tarzan me niet zo boeien.
O ja deze Tarzan's film zijn nu ook op dvd verkrijgbaar maar helaas zonder subs.

avatar van Brix
De regio 1 DVD van Warner Home blijkt hier ook gewoon afspeelbaar op niet regio-vrije DVD en Blu-ray spelers.
Ziet er ook prima uit wat beeldkwaliteit betreft.

Het blijft toch vreemd dat deze prachtige film, net als de andere Tarzan films uit dezelfde periode (de jaren '60) niet gewoon ook hier op de markt wordt gebracht.

avatar van movie acteurs
Gisteren gaf ik deze film nog een 3,0 maar achteraf gezien vind ik dat net een cijfer te hoog. Deze film kent prachtige plaatjes van de natuur. Maar naar mijn inzien moest deze film het vooral daarvan van hebben. Moge er wel respect zijn voor Mahoney, want ziek worden in een tropisch land is zeker niet fijn en om dan toch nog de klus afmaken is zeker heel dapper. Maar de film werd er niet beter van. Op avontuurlijk vlak vind ik deze ook wat minder hoewel er wel goede scene's bij zitten. Voorbeelden zijn de uitslaande bosbrand en de drie uitdagingen (met als leukste dat bungeejumpen). Grootste minpunt voor mij was dat de film net wat te lang duurde. 2,5.

Blu-ray release van Warner eind januari '19

avatar van Brix
De Blu-ray ziet er geweldig uit is regio-vrij, en heeft Engelse ondertiteling.
Ik heb er weer volop van genoten, al maakte de film in de bioscoop op breedbeeld natuurlijk nog wat meer uit.
Overigens zitten er in de Blu-ray versie enkele scènes die in de Nederlandse bioscoopversie niet te zien waren.
Merkwaardig genoeg was de test met het boogschieten (een van de "three challenges") daar een van

avatar van Grindhouse62
Heb deze 55 jaar oude Tarzanfilm maar uit collectie gehaald. Heb deze film denk ik zo'n dikke 40 jaar geleden voor het laatst gezien op de Duitse tv. Kon mij er niets meer van herinneren. Heb mij er wel weer mee vermaakt met deze uitstekende kleurenproduktie waarvan de locaties prachtig zijn, Maar ook ik vind dat de avonturen van Tarzan plaats moeten vinden in Afrika. Mijn versie is van goede kwaliteit, zowel beeld als geluid, Engelse audio en geen subsidie.