Promise at Dawn (1970)

Verenigde Staten / Frankrijk

geregisseerd door Jules Dassin
met Melina Mercouri, Assi Dayan en Didier Haudepin

Nina (Melina Mercouri) is een voormalige ster uit de stomme film uit Rusland, die haar carrière aan de wilgen hangt om voor haar zoontje te zorgen. Ze is een alleenstaande moeder, de vader van de jongen is een beroemde acteur die niets met zowel Nina en haar kind te maken wil hebben. Om in haar inkomen te voorzien sluit ze zich aan bij een reizend theatergezelschap, waar ze zich voordoet als een beroemde Franse modeontwerpster. Ze verlaat de groep in Polen, wanneer haar ware identiteit wordt achterhaald. Ze reist af naar Frankrijk en neemt allerlei baantjes aan om haar zoon te kunnen onderhouden. Wanneer hij wat ouder is wordt hij als jong volwassene gerekruteerd om te vechten in de Tweede Wereldoorlog; eerst voor de Fransen, later voor de Britten.