Arashi no Yoru Ni (2005)

Japan
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Gisaburo Sugii
met de stemmen van Eiji Bando, Kaba.Chan en Shido Nakamura

Tijdens het wegvluchten voor een gewelddadig onweer, wordt de jonge geit Mei gescheiden van zijn kudde en gaat schuilen in een klein huisje. Maar hij is niet lang alleen, als er een ander schepsel komt binnen gelopen. In het donker kan de ene echter de andere niet zien, ze hebben beiden een verkoudheid en daardoor kunnen zij elkaar niet ruiken. Maar door tegen elkaar te praten nemen zij van elkaar aan dat zij tot dezelfde soort behoren omdat zij zeer veel weg hebben van elkaar. Zij hebben beiden schrik van de donder, lopen beiden zeer snel als het om hun leven gaat en hechten beiden een grote waarde aan vriendschap. Zij spreken af om de volgende dag opnieuw samen te komen voor een picknick, met het wachtwoord 'stormachtige nacht' om elkaar te kunnen identificeren.

avatar van belchinees
Arashi no Yoru ni (Once on a stormy night) verteld het verhaal over een verboden vriendschap tussen een geit en een wolf. Ze ontmoeten elkaar in een schuur tijdens een stormachtige nacht, maar ze zien elkaar niet. Ze besluiten de volgende dag terug naar de schuur te komen om elkaar wat beter te leren kennen.

Een lief verhaaltje, erg sprookjesachtig verteld en het ziet er ook uit als een verhaaltje uit een sprookjesboek, visueel. Stel me wel vragen bij wie nu eigenlijk het doelpubliek is. Komt bij momenten echt kinderlijk over, en bij andere momenten weer niet.

Wat me stoorde waren de 3D-elementen en soms de foto-realistische achtergronden, die vloekten met het sprookjessfeertje. Hmm en misschien duurt de film wat te lang.

Weird.

Inderdaad erg lastig om te zeggen wie nu net het doelpubliek is. Bij momenten gebeurt er echt niet veel meer dan wat geitjes die grazen, op andere momenten speelt de film aardig met moraal.

Verteltempo is sowieso wat te traag voor echt jonge kinderen. De openingsdialoog in de schuur duurt bijvoorbeeld aardig lang zonder dat er echt veel gebeurt. Sowieso een best lange film.

Visueel is het best mooi. Aparte tekenstijl van de personages die goed tot z'n recht komt in geanimeerde vorm. Fotorealistische achtergronden heb ik helemaal niet gezien, wel wat 3D die uiteraard vloeiender beweegt dan de handgetekende stukken. Vond het best mooi samengaan, ook als ze in hetzelfde frame gebruikt werden.

Al bij al een aandoenlijke anime met wat opvallend serieuze stukken. Keek toch echt wel raar op wanneer de twee vastzaten in de storm. Uiteindelijk draait het allemaal redelijk de kindvriendelijke kant op, toch is het niet echt iets om je kroost van 6 voor te zetten.

Fijn filmpje, had net iets beter en vlotter gekund. Ook iets korter, maar aardig uniek en erg leuk om een keertje te zien. Voor de animatie (en niet eens zozeer anime) fans.

Gekke relatie ook tussen dat geitje en de wolf. Blijft de hele film wringen.

Erg dikke 3.5*