Mansfield Park (2007)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Iain B. MacDonald
met Billie Piper, Michelle Ryan en Blake Ritson

Op haar tiende gaat Fanny Price op het landgoed Mansfield Park leven, bij Sir Thomas, de rijke echtgenoot van haar tante. Ze raakt bevriend met Edmund, de jongere broer van Thomas. Wanneer Fanny ouder wordt trekt ze de aandacht van een buur, Henry Crawford. Edmund ziet een relatie tussen de twee wel zitten, maar Fanny vindt dat Henry zich eerst moet bewijzen.

avatar van Inwen
Het is opzich een redelijk goede verfilming van het verhaal van Jane Austen, maar ik vind Billie Piper echt verkeerd gecast. Zij is niet geloofwaardig als Fanny Price.

Bovendien vond ik het nogal storend dat het verhaal zich alleen maar op het landgoed Mansfield Park afspeelt.

avatar van Darbie
Tip voor de 'Jane Austen liefhebbers' ; bekijk de versie uit 1999 !

Dit was echt een heel plakkerig potje stijfsel.

avatar van soom
Ik ben gek op interviews. En ook al heb ik de grootste rothekel aan roddels en vuilmaken wat niet hoort, ik lees genoeg tijdschriften en kranten, voor de laatste wie oh wie, is met wie samen? Om die reden heb ik ook meegekregen dat Billie Piper met Ritchie Neville uitging. In de Hitkrant was dat meen ik. Waartoe dit oh zo nutteloze feit? Omdat ik dacht aan het feit dat ze uitgegaan waren vroeger, toen ik Billie Piper op de hoes zag.

Het heeft wat weg van Sense and Sensibility, hoewel Billie's Fanny wel wat zwak afsteekt, tegen de rest van de overige cast. Of het is gewoon dat huis waar ze in speelt, dat maakt dat ze maar zielig door het beeld schuifelt. Want dat huis is verdraaid mooi uitgezocht. En aan de attributen is veel zorg besteed. Dat zie je. Daardoor droomde ik weer volledig weg naar vroeger tijden, terwijl ik weer genoot. Net als bij de vorige. Genieten deed ik wel wis. Hoewel het heus niet allemaal zo romantisch is als het eruit ziet. Vooral de rol van Edmund was heerlijk. Die zette wel aan tot het dagdromen. Ondanks de oogopslag die hij gaf (zullke grote ogen zijn wel onnatuurlijk imo. Natuurlijk is Amanda Seyfried dat ook, maar bij haar stoor ik me daar minder aan.) Al met al. Deze Mansfield is beduidend sterker in verhaal dan Northanger. Maar niet in hoofdactrice. Wat dat betreft heb ik liever Felicity dan Billie. Hopelijk kan Emma me nog net iets meer overtuigen.