The Red Mill (1927)

geregisseerd door Roscoe 'Fatty' Arbuckle
met Marion Davies, Owen Moore en Louise Fazenda

Tina, een barmeisje in de taveerne The Red Mill in een Hollands dorpje, wordt uitgebuit door Willem, haar werkgever. Haar enige vriend is Ignatz, een muis die in een klomp woont. Wanneer de stoere Dennis Wheat op bezoek komt, wordt Tina verliefd op hem. Ondertussen dreigt Tina's vriendin Gretchen, de dochter van de burgemeester, te worden uitgehuwelijkt aan een oudere gouverneur, terwijl Gretchen eigenlijk wil trouwen met Jacop van Goop, een knappe, maar eenvoudige legerkapitein.

Marion Davies als Hollandse deerne.

avatar van matthijs_013
Een kleine meesterwerk is dit rustig te noemen. Hoewel Sparrows (1926) mijn favoriete stomme film is, kan dit gerust de tweede plaats krijgen. Wat een prachtfilm. Het speelt zich in Nederland af en dat maakt het natuurlijk veel vermakelijker. Het was wel een beetje stereotype Nederland, maar dat bewijst de poster ook wel.

Marion Davies is een geweldige komiek, wat een gezichtsuitdrukkingen kan zij maken, zeg. Het is leuk meegenomen dat ze ook ontzettend aantrekkelijk is. De film interesseert vanaf de eerste minuut met interessante "Nederlandse" sets (grachten, stenen huizen, molens en de typische boerenkostuums) en verandert later in een horror. De eindscène in de "haunted mill", waar Tina werd opgesloten nadat ze Gretchen hielp ontsnappen aan een gedwongen huwelijk was geweldig. Grootse special effects en een fantastische horrorsfeer.

Het was een topfilm, waar ook werkelijk Nederlandse (karakter)namen werden toegepast. Wel vreemd dat Jacop met een p werd geschreven.

Hoe heb je deze film gezien, Matthijs?

avatar van Dutchfan
Marion Davies is een geweldige actrice.

Deze film is aardig,de sets zijn fantasisch [Cedric Gibbons],het is leuk om te zien hoe men tegen Nederland aan keek,in het Amerika van 1927.