Maximum Risk (1996)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Ringo Lam
met Jean-Claude Van Damme, Natasha Henstridge en Jean-Hughes Anglade

Alain Moreau's onderzoek naar de dood van zijn identieke tweelingbroer voert hem via het rustige zuiden van Frankrijk naar de drukke straten van New York en regelrecht in de armen van de sexy vriendin van zijn broer. Achtervolgd door de meedogenloze Russische maffia en afvallige FBI-agenten, moet het duo een race tegen de klok inzetten om de moord op Alains broer op te lossen en een internationale samenzwering bloot te leggen.

avatar van Kr!kke
finalman schreef:
sebiet op kanaal 2!

idd, heb hem opgenomen (zonder er al te veel van te verwachten )

avatar van Kr!kke
Ben blij dat ik hem gezien heb, een film met veel knokwerk en vuurgevechten zie ik altijd graag

bwoah, vind dit geen logische film. Trekt nergens op, zeker niet als hij engels spreekt vb tegen de Fransen of de Russen.

avatar van niethie
Aardig genrefilmpje inderdaad. Van Damme deed weer waar hij het best in is en het plotje en de actie waren ook wel oke. Prima kijkvoer voor de doordeweekse dag.

2,5 sterren

ik vind dit wel een goeie film van van damme.hij is ook wel spannend. ik heb me geen moment verveeld.

avatar van Minotaures
Goh, dat ik deze al een tijd gezien heb maar nog niet op gestemd heb zeg...

avatar van aburex
Ik vind deze film toch xel één van zijn beste. Qua acteerprestaties moet je natuurlijk niet veel verwachten van Van Damme maar ik ind het heerlijk naar die ouderwetse gevechten met veel gekraaak van botten en dergelijke. Zijn tegenspeelsters mag er ook best zijn.
Fijne film en zeker een aanrader voor Van Damme fans

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Een tongende Van Damme.

Altijd lachen. Verder niet zo heel veel aan, want het lullige verhaaltje wordt ook nog eens lullig uitgevoerd. Inclusief, m.u.v. een redelijke Van Damme en Henstridge, matige acteerprestaties.

Gelukkig trekken de actie-scènes e.e.a. recht, en ook de gevechten zijn best aardig. Maar veel meer dan een gemiddelde actie-flick is het helaas niet geworden.

Doorsnee.

gewoon een butt film

Leuke actiefilm, maar meer is het ook niet.
Het verhaal stelt maar weinig voor, wat je wel meer hebt in Jean-Claude Van Damme filmen.
Altijd wel leuk om zien, Natasha Henstridge.

avatar van mnrk
Gewoon een leuke actie film met JcvD....

Het verhaal is niet zo bijzonder, maar dat maakt ook niks uit bij zo'n film.
De gevechten zijn prima (vooral het sauna gevecht)...en natuurlijk maakt Natasha Henstridge veel goed

avatar van DragQueen
Een vermakelijke actieprent, met een aardige rol voor Van Damme.
de film heeft verder niet veel om het lijf, maar heeft wel genoeg actie en goede gevechten te bieden. 2,5 ster.

avatar van HarmJanStegenga
Meh, beetje tegenvallende herziening (sinds jaren). In mijn herinnering was dit één van de leukere films met Van Damme, maar helaas blijkt deze Maximum Risk zichzelf wat té serieus te nemen en nergens echt te overuigen. Een paar leuke vechtscénes en Van Damme schopt natuurlijk kont, maar meer dan ''redelijk vermakelijk'' is dit niet. Beetje een simpel, weinig bijzondere film.

avatar van RuudC
Het is niet zo dat Jean-Claude van Damme mijn favoriete martial arts acteur is, maar hij speelt eigenlijk altijd wel in films die de moeite waard zijn. Maximum Risk is daarbij simpelweg de volgende film die zich in dat rijtje mag scharen, met als extra noot dat deze daar nog iets bovenuit steekt. Maximum Risk scoort pluspunten doordat de vaart er de gehele film in blijft zitten. Het bevat voldoende actie, achtervolgingen en explosies. De gevechten tussen Jean-Claude en die grote Russische gast zijn erg gaaf. De casting in deze film is (voor dit genre) behoorlijk goed. Met name de Russische maffia is goed weergegeven. En daardoor wordt het verhaal direct wat interessanter. alleen jammer van de matig uitgewerkte verhaallijn met de corrupte FBI agenten. In tegenstelling tot de films die ik recent gezien heb, is de chick ook echt een lekker ding. Ook hier heb ik weer genoten van de bizarre vaste seksscene. Ik aarzel nog tussen 3,5 en 4 sterren, maar Maximum Risk krijgt bij deze het voordeel van de twijfel.

avatar van daxclusive
Maximum Risk gewoonweg weer een goede film van van Damme.

avatar van patrick17
Prima film om te doen van Jean Claude van Damme.
De film kan er zeker mee door.
Het (korte) verhaallijn met de taxichaffeur is leuk opgezet.
Een van Damme die dood gaat zien we ook niet vaak
Een mooie vrouwelijke verschijning in de film.
Actiescene's met vooral de mede gespierde Rus zijn ook wel te pruimen.
Al met al niet onaardig.

avatar van Spetie
Standaard actiefilmpje, waarin Van Damme net als in één van zijn eerdere films weer een tweelingbroer heeft, al is de dubbelrol deze keer van korte duur.

Er valt verder weinig opzienbarends over te vertellen. De actiescènes zijn op zich nog niet eens zo verkeerd en dankzij dat en het snelle tempo, is het allemaal nog behoorlijk uit te zitten. Daarom heen zit een niet zo heel boeiend verhaal, met niet al te sterke personages en ook opvallend weinig humor.

Maar het kan allemaal nog stukken slechter dan dit.

Mistaa-g
Eigenlijk raar dat de film zo een lage quotering heeft want in Amerika wordt dit als één van zijn betere beschouwd... Ik vind het ook wel een leuke, zeer goed gefilmd voor die tijd ook...

avatar van xxERWINxx
zeer goede actiefilm! gebeurd heel wat in deze film, einde was ook super!

xxERWINxx schreef:
zeer goede actiefilm! gebeurd heel wat in deze film, einde was ook super!

avatar van Metalfist
And, guys, keep this one alive. I doubt if they were triplets

Ik word toch vaak verleid door van die promotie praatjes op de hoezen van dit soort films. Nu ben ik al langer van plan om wat meer van het werk van Van Damme te zien dus ik wou Maximum Risk sowieso wel een kans geven, maar naar dit zou zogezegd één van Van Damme's beste films zijn. Ik was benieuwd en hierdoor kreeg Maximum Risk voorrang op onder andere Hard Target en Knock Off. Als dit echter het hoogste niveau is dat Van Damme haalt, dan staan me nog wel wat onvoldoendes te wachten.

Na het kijken van Maximum Risk valt op dat regisseur Ringo Lam in ieder geval wel iets met tweelingbroers heeft, want Twin Dragons (met Jackie Chan in een dubbelrol) maakte ook al gebruik van dit thema. Ook die film kon niet echt op een hoge score rekenen, maar dit is wel erg pover. Het plotje rond een lijst met compromitterende namen is te standaard (natuurlijk zijn de Russen er weer bij betrokken) en het is ook te mager om een speelduur van 100 minuten te vullen. Beetje zonde ook dat het er uiteindelijk nog op uitdraait dat Alain een politieagent is. Dit is het soort film waar nooit echt veel woorden aan uitdieping van karakters wordt vuil gemaakt, maar ik dacht dat hij gewoon een sniper was geweest in de oorlog en niet meer dan dat. Het kan zijn dat ik het gemist heb hoor, want mijn aandacht was wel wat beginnen te verslappen. Soit, ik vond het op zich wel leuk om Van Damme eens niet echt een good-guy te zien spelen. In zijn beginperiode deed hij dat wel meer (denk aan Black Eagle of No Retreat, No Surrender), maar eind jaren '90 begon hij toch wel meer en meer de goede flik te worden die zijn zoontje of iets dergelijks moet beschermen. De scènes waar je Alex met de schrik in haar ogen naar hem ziet kijken wanneer hij een aantal tegenstanders aan gort trapt zijn dan ook vrij leuk.

Daar zit hem dan ook het interessante aan deze Maximum Risk, namelijk de vrij goede actie. Met een 16+ rating is er genoeg ruimte om wat bloed te zien vloeien. Inclusief een aantal erotisch geladen scènes tussen Van Damme en Natasha Henstridge. Althans, dat werd me toch weer wijs gemaakt op de hoes. Met uitzondering van 2x de tieten van mevrouw Henstridge en 1 vrij snel gecutte sex-scène is er van erotische spanning geen spraken. De twee hebben ook werkelijk geen chemie samen en de rol van Henstridge is voor de rest ook maar erg pover. Ze ziet er goed uit, dat wel, maar ze kan jammer genoeg ook niet meer maken van haar beperkte rol. Vreemd ook dat Jean-Hugues Anglade (Sebastien) als derde wordt gecrediteerd, het is niet meer dan een veredelde bijrol en hij doet het nog slecht ook, want Zach Grenier als Ivan is een veel grotere speler in het plot. Zo'n typische foute bad-guy en de invulling van Grenier is cliché doch leuk.

Neen, er zijn betere Van Damme films. De Muscles from Brussels doet het zoals vanouds vrij vermakelijk, al zal er niets kunnen toppen aan Street Fighter, maar het meer dan standaard plot, de flauwe personages (die taxi-chauffeur!) en twee hoofdrolspelers die gewoon geen chemie hebben zorgen ervoor dat Maximum Risk geen hoogvlieger is. Het is dat de actie nog vrij degelijk is, anders was dit van het niveau van een Black Eagle.

avatar van Tommy De Vito
Na herziening, stem verhoogd en maar nieuwe recensie.

Deze film scoort matig, waarom is mij eigenlijk niet helemaal duidelijk.. Toen ik de trailer voor het eerst zag, was ik al verkocht. Mede door dat nummer van The Prodigy en mooi in beeld gebrachte gevechten en schietpartijen. Lang geleden voor het eerst gezien en in de jaren vaak de film opnieuw gezien, want het is een prima film!

Natuurlijk is het verhaal dunnetjes en heeft geen diepgang, maar vind dat absoluut niet storend. Integendeel, want de film kijkt hierdoor heerlijk weg en is gewoon genietbaar. Met genieten bedoel ik voldoende actie, van Damme die weer zijn vechtkwaliteiten laat zien, de Russische mafia, mooi Natasha Henstridge.., ga zo maar door.

Reden genoeg dus om deze film te waarderen. De vechtscene met de 'big Russian guy' mag er ook zijn in de lift en de auto achtergevolgingen door drukke Franse straatjes niet minder. Al met al dus een prima actiefilm! 3,5*

Opzicht wel een vermakelijke Actie / Misdaad film, waarvan de uitvoering wel aardig is en er ook best veel actie inzit. Dit eigenlijk al direct vanaf het begin met de spectaculaire auto/groentevoertuig achtervolging door de smalle straten van het fraaie Nice.

Het verhaal is dan misschien niet bijster origineel (verwisseling van persoon, Russische maffia en corrupte FBI-agenten, het is allemaal al diverse keren toegepast in andere films), maar het wist wel te boeien en het zat ook wel aardig in elkaar. Ook zit er meer dan genoeg actie in en hoofdrolspeler Jean-Claude Van Damme (in de rol van "Alain Moreau" en "Mikhail Suverov" en de laatste alleen tijdens de opening) kan zich regelmatig lekker uitleven hoewel hij ook het nodige moet incasseren. Dat laatste vooral van de imposante Stefanos Miltsakakis (in de rol van maffia handlanger "Red Face") die Jean-Claude Van Damme regelmatig op de hielen zit. Visueel (met o.a. de fraaie locaties Nice en New York) zag het er allemaal wel aardig uit en dat geldt zeker voor de fraaie Natasha Henstridge die ook een paar keren topless te bewonderen is. Dat laatste en er mooi uitzien was overigens ook het enige wat ze toevoegde in het verhaal. Omdat het tempo best hoog is en er veel in gebeurt, kijkt deze film zeg lekker weg. Ook het einde was wel aardig (een gedeelte daarvan was min of meer een déjà vu van het begin).

Al met al dus gewoon een leuke en vooral vermakelijke Actie / Misdaad, met de "Muscles from Brussels" in een verdienstelijke hoofdrol.

avatar van Alexander1900
Een ondergewaardeerde film van JCVD en waarom is mij een raadsel. De film bevat o.a. mooie locaties en boordevol actie zoals ik ze dan ook graag zie.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, goede vermakelijke actiefilm met veel actie en explosies.
Blijft nog steeds goed na 20 jaar

avatar van krosnicky
Niet 1 van JCVD's beste maar wel heel vermakelijk lekkere oldschool 90's action love it

avatar van Eminem8Milefreak
Zo af en toe hou ik wel van een nineties actiefilm. Maximum Risk is één van de sterkere films met onze Belgische actieheld Jean-Claude Van Damme.

De acteerprestaties zijn niet eens slecht. Van Damme doet zijn best om waardig te acteren. De film heeft een lekker snel tempo en leuke actiescènes. Het script is ook niet slecht maar zoals hierboven te lezen valt zijn er hier en daar plotgaten. Wat heeft Van Damme toch met identieke tweelingen (Double Impact)? Natasha Henstridge vond ik wat een miscast. Natuurlijk zijn er veel soortgelijke actiefilms te vinden waarin iemand op onderzoek gaat naar de dood van een familielid en achtervolgt wordt door corrupte FBI agenten en de Russische maffia maar deze film was zeer vermakelijk.

Wat een draak.

De meesten hebben deze film blijkbaar voor JCVD gekeken, mijn reden was vooral Ringo Lam. Deze film was nog één van de weinig overgebleven gaatjes in z'n oeuvre, blijkt dat ik al die jaren toch niet zo heel veel gemist heb.

90s film, maar had gerust 10 jaar ouder kunnen zijn. Het ziet er allemaal erg troosteloos en lelijk uit. De acteurs zijn verder ook echt om te janken. Niet dat een actiefilm veel eist, maar enig basisniveau is toch altijd aangenaam. JCVD bewees later toch echt wel in staat te zijn iets neer te zetten, maar wanneer een HK regisseur een film maakt in Amerika met een Belgische acteur dan kan het bijna niet anders dan misgaan.

Meest jammere is dat de actiescenes ook niet veel voorstellen. Uiteindelijk is dat toch dé reden dat je een film als deze opzet, maar het is gewoon saai en levensloos. Snel vergeten deze rommel.