Ficció (2006)

1 stem

Spanje

geregisseerd door Cesc Gay
met Eduard Fernández, Javier Cámara en Montse Germán

Filmmaker Alex logeert enkele dagen bij zijn vriend Santi in een afgelegen Catalaans bergdorpje om er het script voor zijn volgende film af te maken. Deze rustige, eenzame omgeving is precies wat hij nodig heeft. Tijdens een diner bij Judith, een vriendin van Santi, ontmoet hij Mònica, een violiste en met z'n vieren praten ze over hun leven, de beslissingen die ze genomen hebben en wie ze geworden zijn. Die openhartige conversatie geeft Alex nieuwe inspiratie. Hoewel hij zich aanvankelijk helemaal niet op zijn gemak voelt in deze natuurlijke omgeving, begint hij al vlug paard te rijden, bergwandelingen te maken en beetje bij beetje zijn script te vergeten. Hij voelt zich ook sterk aangetrokken tot Mònica, maar hij is getrouwd en heeft twee kinderen en zij staat op het punt om een kind te adopteren met haar vriend. Allebei voelen ze een onbestemd gevoel aan hen knagen. De grote keuzes zijn gemaakt, hun levens liggen vast. Maar wat betekent dat als je iemand ontmoet met wie je opvattingen, gevoelens en wellicht veel meer zwijgend deelt?

avatar van Martin Van K
De film heeft een rustig, voortkabbelend tempo. Te voortkabbelend, vond ik zelf. De tijd gaat voorbij, zonder dat er echt veel gebeurt. Wachten op Godot, zeg maar. Al wordt dat wachten wel enigszins beloond met een mooi, teder moment op het einde van de film. Misschien zeer emotioneel en herkenbaar voor diegenen die al in een dergelijke situatie hebben verkeerd, voor anderen een aardig filmpje, maar daar blijft het bij. 3*