• 8.301.682 stemmen

Taxi to the Dark Side (2007)

Documentaire | 106 minuten

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Alex Gibney

Met onder meer: Brian Keith Allen

Plot Taxi to the Dark Side

"In 2002, a young cab driver picked up a few passengers near his home in Afghanistan... He never returned"

In 2002 werd een Afghaanse taxichauffeur dood aangetroffen op de Amerikaanse militaire luchtbasis Bagram. Onderzoek wees uit dat hij gemarteld is door zijn ondervragers, Amerikaanse militairen. De documentaire reconstrueert dit voorval, en bekritiseert het Amerikaanse ondervragingsbeleid in militaire bases zoals Guantanamo Bay en Abu Ghraib.

imageimage

Soldier - New York studio shoot reenactment

Zichzelf - Torture Victim (as Moazzam Beg)

Zichzelf - Captain

Narrator (stemrol)

avatar van Mug

Mug

Hier hoort even een waarschuwing bij voor de geinteresseerden.

De 106-minuten versie is een filmfestival-lengte. De BBC zendt vannacht een 85-minuten durende versie uit, NL2 een 55-minuten durende versie. Geinteresseerden doen er goed aan de recorder in te stellen voor de BBC versie vannacht.

avatar van moveme

moveme

sterke docu, aleen het terugblikkende karakter van iets wat zo recent is maakt de afstand naar mijn smaak iets te groot.

ps weet iemand de website waar je over deze docu en democratie mee kon praten aan het eind van de docu?

avatar van Reemster

Reemster

De docu is terug te zien op: http://www.whydemocracy.net

Staan nog meer van soortgelijke films op de site. Nog niet gezien maar lijkt me interessant

avatar van Lenny_DH

The One Ring

Geweldige poster!

avatar van Lenny_DH

Lenny_DH

!!!WINNAAR VAN ÉÉN OSCAR!!!

Beste Documentaire

avatar van dragje

dragje

Zojuist bekeken.

De documentaire heeft me emotioneel geraakt.

Ontluisterend waartoe de 'mens' toe in staat is. En hoezeer ik hiervan al op de hoogte was blijft het onwenselijk.

avatar van Olaf K.

Olaf K.

Docu die kijkt naar de Amerikaanse war on trrrrr en inzoomt op de mensen die gevangen worden genomen. Centraal staat een onschuldige taxi-chauffeur die door de Amerikanen bont en blauw wordt geslagen en het loodje legt. De docu probeert aannemelijk te maken dat de foto’s uit Abu Ghraib geen ontsporing lieten zien maar een onfortuinlijk naar buiten gekomen illustratie van bewust beleid. Zoals wel vaker met Amerikaanse politieke docu’s: een Europees academicus zal beduidend minder van zijn sokken worden geblazen dan de FOX-kijkende Amerikaan, maar de docu zet alles mooi op een rijtje.

avatar van guylopez93

guylopez93

deze moet ik zien maar waar kan ik em krijgen

avatar van james_cameron

james_cameron

Sterke, bijzonder intelligent uitgewerkte documentaire, indrukwekkend gefilmd en gemonteerd. Minder moralistisch en meer genuanceerd dan een film als Road To Guantanamo. Alle betrokkenen komen aan bod, al blijft het uiteraard stil aan de bovenkant van 'the chain of command'. De docu geeft een helder beeld van gewone mensen die misdaden begaan in tijden van oorlog, opgehitst door hun superieuren. Grimmig en somber, maar niet deprimerend en niet zonder hoop.

avatar van Malick

Malick

Wat hebben The Road to Guantanamo, Taxi to the Dark Side, Standard Operating Procedure en Salò o le 120 giornate di Sodoma overeen? Ze tentoonstellen de mens van zijn meest verderfelijke kant. Goed voor een Oscar voor Beste Documentaire. Maar wat heeft Amerika sindsdien geleerd?

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

Goede documentaire, liet me echter niet veel nieuws zien. Over Guantanamo Bay, Barack Obama laat het gewoon doorgaan, ondanks wat hij zei tijdens de verkiezingen. Een vrijplaats waar de regels niet gelden. Bravo Obama! Nog steeds dus

avatar van missl

missl

Wat een verhaal over wat er in een oorlog allemaal wel en niet geoorloofd is en hoe ver iemand mag gaan in het kader van nationale veiligheid. Ook een verhaal over hoe de mens werkt in groepen en reageert op groepsdruk.