Noise (2007)

Australië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Matthew Saville
met Brendan Cowell, Maia Thomas en Katie Wall

Lavinia Smart is de enige overlevende van een gruwelijke moordpartij op een trein. Graham McGahan is een politieagent in een voorstad van Melbourne waar een andere moord het stadje op zijn kop zet. Het is vlug duidelijk dat er een verband is tussen deze moorden. McGahan heeft last van hevige oorsuizingen - zou het een voorteken van kanker kunnen zijn? - en zijn baas geeft hem een observatieopdracht op de plaats van de moord. McGahan aanvaardt de opdracht met tegenzin; hij ziet het als een degradatie. In de mobiele politiecaravan, die dicht bij de plaats van de moord opgesteld staat, krijgt McGahan het bezoek van verschillende mensen die bij het drama betrokken zijn.

avatar van JJ_D
Veelbelovend verhaal, vrij goede trailer... Deze ga ik waarschijnlijk kijken op het Gentse filmfestival.

avatar van ralfsjam
mooie maar trage film. een film vol dialogen van man tot man. de moorden zijn een kleine schakel in deze film maar wel goed in beeld gebracht, net zoals de gesprekken. voor sommige zal deze film een trage en saaie film zijn, maar voor mij was het een goeie film. af en toe had ik last om er bij te blijven, maar dat zie ik niet als een min muntje van de film, eerder een foutje van me zelf. goeie acteurs met goede gesprekken. kortom een goede drama.
3.5

avatar van JJ_D
Zelden een film gezien die zich zo eenvodig de term 'psychologische thriller' laat aanmeten als 'Noise', het prachtige regiedebuut van Matthew Saville... Zowel filmisch als geluidstechnisch ging de jonge Australiër met oog voor detail te werk, en dat loont ook: het zijn de kleine dingen die bijdragen aan de onheilspellende sfeer die de film meer en meer gaat overheersen... In die zin mag Saville zich zeker meten met de groten: bij momenten doet hij je beven in je bioscoopzetel, zonder dat de hoofdfiguur door een onmiddellijk gevaar wordt omgeven.
En toch, het moet me van het hart hoe spijtig ik het vind dat Saville zich meermaals op reeds bewandelde paden begeeft. Sommige karakters zijn wel erg Hollywoodiaans uitgewerkt (niet dus), en anderen lijken zo onwerkelijk dat ze zonder veel nuance verdacht gedrag vertonen dat inherent is aan hun mentale toestand - als u de film gezien hebt weet u waar ik op doel ...
Normaal gezien zouden deze fouten een film kelderen, maar 'Noise' heeft gelukkig nog een extra troef in handen, Brendan Cowell genaamd. De man draagt de film zowat in zijn eentje en doet dat met zoveel zin voor nuance en pretentieloze humor dat we hem binnenkort zullen terugzien in grotere films - onthoud mijn woorden...
'Noise' is een leuke afwisseling, een lichtpunt in een donkere tunnel vol Hollywoodfilms die miljarden besteden aan effects en het menselijke verhaal achter zijn karakters verwaarlozen. Dat soort films kan ook zijn charme hebben, daar niet van, maar het doet deugd te weten dat er nog regisseurs rondlopen die het begrip "actie" aanwenden om er iets groters mee te doen.
Als Saville in zijn volgende films meer resoluut voor een "alernatief" publiek kiest, heeft hij hier in elk geval al 1 fan klaarstaan...