Une Femme de Ménage (2002)

Alternatieve titel: A Housekeeper

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Claude Berri
met Jean-Pierre Bacri, Émilie Dequenne en Brigitte Catillon

Een man zet zijn vrouw uit huis. Het is voor hem tijd om alles achter zich te laten, en hij huurt een schoonmaakster in. Er ontstaat een romance tussen de twee.

Leuke 'kleine' film, die hier ook goed gewaardeerd wordt. Met 'klein' bedoel ik dat de film niet al veel pretenties heeft meegekregen. Maar het is wel een realistisch verhaal: veertiger met een mislukt huwelijk valt voor de nieuwe huishoudster. Zou ik ook doen. Jeempie, wat een koppie zeg, die Émilie Dequenne. Daar kun je je ogen niet vanaf houden. Ik althans niet. Maar het is inderdaad zoals iemand op IMDb al memoreerde, nadat ze haar haar had laten knippen, was het een totaal ander meisje: uitgelaten, zelfbewust. Jean-Pierre Bacri doet het prima als de vereenzaamde Parijzenaar, van wie het niet duidelijk is of zijn vrouw nou bij hem is weggegaan, of dat hij haar de deur heeft uitgezet. Hij laat haar er in ieder geval niet meer in als ze terug wil. Geen happy end, want het is een eerlijk en realistisch verhaal. Maar wel nieuwe mogelijkheden voor de twee hoofdpersonen op het eind.

Zo gaat dat, man. Een keer dat ge er begint aan te hechten, of dat je hart de bovenhand haalt op je verstand, is er kans dat er pijn komt.
Komedie, met een dramatisch tintje, maar het is allemaal zo erg niet. Scherp en genietbaar dialoogwerk.
Jean-Pierre is geschikt voor dergelijke rol en speelse, clevere Emilie Duquenne is dat ook. (Ze komt uit Beloeil en ze heeft sinds deze "Femme de Ménage" al meerdere rollen knap ingevuld).