Watchmen (2009)
Genre: Fantasy / Thriller
Speelduur: 162 minuten / 186 minuten (director's cut) / 215 minuten (ultimate cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Zack Snyder
Met onder meer: Billy Crudup, Jackie Earle Haley en Patrick Wilson
IMDb beoordeling:
7,6 (608.041)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 5 maart 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Watchmen
"Justice is coming to all of us. No matter what we do."
In een alternatief 1985 zijn superhelden in de ban gedaan door de Amerikaanse federale overheid. Waar voorheen superhelden tot het algemene Amerikaanse straatbeeld behoorden, heeft de overheid het superheldenbestaan illegaal verklaard. Wanneer één van zijn oud- collega's in deze onrustige dagen van de Koude Oorlog wordt vermoord, start de gemaskerde burgerwacht Rorschach een onderzoek. Langzaam maar zeker brengt dit een duister complot aan het licht.
Externe links
Acteurs en actrices
Laurie Jupiter / Silk Spectre II
Dan Dreiberg / Nite Owl II
Jon Osterman / Dr. Manhattan
Adrian Veidt / Ozymandias
Walter Kovacs / Rorschach
Edward Blake / The Comedian
Sally Jupiter / Silk Spectre
Janey Slater
Edgar Jacobi / Moloch the Mystic
Hollis Mason / Nite Owl
Video's en trailers
Reviews & comments
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Jullie kunnen toch altijd goed berichten uit hun perspectief trekken hoor. wat een onzinnige comment.
Dit is wat ik schreef.
waardoor de film overkomt als leeg omhulsel met inderdaad een zekere visueele flair, maar wel zonder een eigen gezicht. Snyder is zo druk bezig met vormgeving dat hij alle andere punten laat schieten.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Snyder geeft inderdaad de voorkeur aan vormgeving en voor mij persoonlijk moet vormgeving altijd de voorkeur krijgen boven substance maar het is echt niet zo dat ie alle andere punten laat schieten.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Als je deze film al zo fantastisch vind, kan ik je de Beeldroman enkel aanraden. Daar is de vormgeving gelijk aan het fantastische satirische verhaal van de koude oorlog, superhelden en fysica. 
@Mr_White, je hebt helemaal gelijk!
Arbiter
-
- 295 berichten
- 357 stemmen
Ik snap nog steeds niet het hoge gemiddelde van deze film.
-nageaapte karakters
-slechte muziek
-onzinnige scenes
-slechte verhaal
-saaie film
paul83
-
- 1361 berichten
- 1571 stemmen
Ik snap nog steeds niet het hoge gemiddelde van deze film.
-nageaapte karakters
-slechte muziek
-onzinnige scenes
-slechte verhaal
-saaie film
Juist.......... 
Miron
-
- 744 berichten
- 74 stemmen
Het is ook 'n satire op het Amerikaanse superhelden genre he.
Als je dat van te voren wist (de graphic novel gelezen hebt
), zou de film vast een betere indruk gemaakt hebben.
Mr_White
-
- 2067 berichten
- 0 stemmen
Ik snap nog steeds niet het hoge gemiddelde van deze film.
-nageaapte karakters
-slechte muziek
-onzinnige scenes
-slechte verhaal
-saaie film
- Nageaapte karakters klopt maar niet zoals jij denkt. Moore wilde oorspronkelijk personages van Charlton Comics gebruiken maar DC wilde dat niet omdat Moore's ideeën ver afweken van wat ze met de personages wilden. Nite Owl is dus ook niet overgenomen van Batman, maar van Blue Beetle (die overigens heel dicht tegen Batman aan zit qua stijl).
- Bob Dylan, Jimi Hendrix, Simon & Garfunkel en Philip Glass (om maar wat namen op de soundtrack te noemen) zijn slechte muziek?
- Als jij vertelt welke scènes onzinnig zijn, dan leg ik wel uit waarom dat niet zo is (alhoewel er misschien voor sommige scènes argumenten te vinden zijn waarom het onzinnig is).
- Slecht verhaal? Complex karakter-georiënteerd superhelden-verhaal met sociaal-politieke thema's.
- Saai, want?
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Snyder geeft inderdaad de voorkeur aan vormgeving en voor mij persoonlijk moet vormgeving altijd de voorkeur krijgen boven substance maar het is echt niet zo dat ie alle andere punten laat schieten.
Ik deel jouw mening. In alle kunstvormen staat 'het esthetische aspect' bovenaan de lijst, dus waarom zou het bij film anders moeten zijn? Film moet zich vooral visueel uitdrukken. Beeld als emotie. Wil film als kunstvorm overleven moet het zich ook onderscheiden van toneel en literatuur. Kijk maar eens naar de eerste films van Ridley Scott. Hem werd toen verweten dat hij alleen maar geinteresseerd was in 'the look' van zijn films, en kijk, 30 jaar later is iedereen het erover eens dat The Duellists, Alien en Blade Runner zijn beste films zijn. Wie weet zegt men over Zack Snyder over 10 jaar hetzelfde.
morpheus31
-
- 75 berichten
- 29 stemmen
Ik deel jouw mening. In alle kunstvormen staat 'het esthetische aspect' bovenaan de lijst, dus waarom zou het bij film anders moeten zijn? Film moet zich vooral visueel uitdrukken. Beeld als emotie. Wil film als kunstvorm overleven moet het zich ook onderscheiden van toneel en literatuur. Kijk maar eens naar de eerste films van Ridley Scott. Hem werd toen verweten dat hij alleen maar geinteresseerd was in 'the look' van zijn films, en kijk, 30 jaar later is iedereen het erover eens dat The Duellists, Alien en Blade Runner zijn beste films zijn. Wie weet zegt men over Zack Snyder over 10 jaar hetzelfde.
Ik vind Zack Snyder nu al een van de beste regisseurs op dit moment als het aankomt op visualisatie. Prachtig wat die man met beelden doet, zonder dat het echt afleidt van het verhaal en het is altijd functioneel. Kijk alleen al maar eens naar de beginning credits van zijn films. Prachtig !
Arbiter
-
- 295 berichten
- 357 stemmen
- Nageaapte karakters klopt maar niet zoals jij denkt. Moore wilde oorspronkelijk personages van Charlton Comics gebruiken maar DC wilde dat niet omdat Moore's ideeën ver afweken van wat ze met de personages wilden. Nite Owl is dus ook niet overgenomen van Batman, maar van Blue Beetle (die overigens heel dicht tegen Batman aan zit qua stijl).
- Bob Dylan, Jimi Hendrix, Simon & Garfunkel en Philip Glass (om maar wat namen op de soundtrack te noemen) zijn slechte muziek?
- Als jij vertelt welke scènes onzinnig zijn, dan leg ik wel uit waarom dat niet zo is (alhoewel er misschien voor sommige scènes argumenten te vinden zijn waarom het onzinnig is).
- Slecht verhaal? Complex karakter-georiënteerd superhelden-verhaal met sociaal-politieke thema's.
- Saai, want?
Nageaapte karakters die uil bv.
-Slechte muziek ik kreeg er koppijn van als je hallelula muziek leuk vindt is niet mijn probleem
-Alle scenes waren stom behalve die van rorsach niet zo
-Slecht verhaal dat is nog steeds zo vindt ik dan
Mijn conclusie is dat dit een saaie, ergerende film is.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Ik vind Zack Snyder nu al een van de beste regisseurs op dit moment als het aankomt op visualisatie. Prachtig wat die man met beelden doet, zonder dat het echt afleidt van het verhaal en het is altijd functioneel. Kijk alleen al maar eens naar de beginning credits van zijn films. Prachtig !
Dat is tie ook! Buiten de 'gore' zit er echt wel schoonheid in zijn visuals. Alleen wil ik wel eens een film zien van Snyder dat niet op een bekende strip is gebaseerd. Ik ben echt benieuwd wat hij er dan van terecht brengt. Wat is zijn volgende project eigenlijk? Is er iemand daarvan op de hoogte?
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Dawn of the dead is niet op een strip gebaseerd?
Snyder is al sinds de eerste keer dat ik die film zag m'n favouriete regieseur, 300 en vooral watchman bevestigde dat gevoel nogmaals..
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Dat is die remake? Nooit gezien! Ik wist niets eens dat het van Snyder was. Ik zag net dat hij ook bezig is met een sequel op 300.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Wat is zijn volgende project eigenlijk? Is er iemand daarvan op de hoogte?
Zijn volgende project is een animatiefilm in 3d over een uil.Het heet Guardians of Ga'Hoole. klik
morpheus31
-
- 75 berichten
- 29 stemmen
morpheus31
-
- 75 berichten
- 29 stemmen
Hmm, ik heb het zo niet voor tekenfilms.
Nou dat hangt er een beetje vanaf. Sommige zijn wel leuk, andere niet.Maar ja, da's persoonlijke smaak he 
Ik ben er van overtuigd dat Snyder er wel weer iets heel moois van gaat maken.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Tekenfilms worden vooral gemaakt voor kinderen of toch op z'n minst voor een heel groot publiek en dat gaat altijd gepaard met het sluiten van compromissen (ook Pixar had niet het lef om de toon van het eerste halfuur van Wall-E door te drukken voor de hele film). The Guardians Of Ga'Hoole blijkt ook een kinderboek te zijn. Ik had eigenlijk gehoopt dat Zack Snyder iets zou doen met 'hard sci-fi' of zo. Maar ja, wat nog niet is kan nog altijd komen, hè.
gi30171
-
- 104 berichten
- 103 stemmen
Ik had er veel meer van verwacht. Duurde mij allemaal veel te lang
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Kijk eens naar die extreem uit elkaar liggende scores die deze film over het algemeen krijgt. De ene is er voor, de andere is er tegen. Dat is een goed teken! Citizen Kane, 2001: A Space Odyssey, Blade Runner: allen zorgen ze voor controversie. Alleen de middelmatigheid krijgt steeds van iedereen een 3.
morpheus31
-
- 75 berichten
- 29 stemmen
Tekenfilms worden vooral gemaakt voor kinderen of toch op z'n minst voor een heel groot publiek en dat gaat altijd gepaard met het sluiten van compromissen (ook Pixar had niet het lef om de toon van het eerste halfuur van Wall-E door te drukken voor de hele film). The Guardians Of Ga'Hoole blijkt ook een kinderboek te zijn. Ik had eigenlijk gehoopt dat Zack Snyder iets zou doen met 'hard sci-fi' of zo. Maar ja, wat nog niet is kan nog altijd komen, hè.
Hij werkt mee aan de film Heavy Metal (jaja weer gebaseerd op een strip) en dat is aardig "hard scifi" 
morpheus31
-
- 75 berichten
- 29 stemmen
Kijk eens naar die extreem uit elkaar liggende scores die deze film over het algemeen krijgt. De ene is er voor, de andere is er tegen. Dat is een goed teken! Citizen Kane, 2001: A Space Odyssey, Blade Runner: allen zorgen ze voor controversie. Alleen de middelmatigheid krijgt steeds van iedereen een 3.
Ja dat klopt, ik kijk ook liever filmswaarbij je na moet denken en die niet gesneden koek zijn. Daar worden er alleen helaas veel te weinig van gemaakt...
the.real.deal
-
- 80 berichten
- 769 stemmen
Voor mensen die van lange films houden met een aparte sfeer is dit een goeie film. Het is geen achtereenlopend actie spectakel. Maar je ziet evengoed nog een hoop gebeuren met een hoop verhaal ertussendoor. Ik denk dat het gevoel dat je hebt over de film voordat je em gezien hebt je mening ken beinvloeden het is namelijk geen standaard actie film. Tevens bevat het een hoop mooie beelden. Dus ik zou zeggen verwacht niks dan krijg je een hoop. Voor mij 4 sterren een 8 dus
Leno
-
- 5921 berichten
- 4408 stemmen
Er is best veel aan te merken op deze film. Het verhaal met alle standaard elementen, inclusief badguy met een masterplan, en er zitten wat onnodige scenes in, meestal met een romantische inslag.
Wat deze film dan weer opvallend maakt is naast de visuele pracht, het matige cliché verhaal tegenover maatschappijkritiek en uitgediepte karakters.
Eigenlijk is de film ondanks de lange speelduur niet veel meer dan een introductie van alle karakters en een standaard plot over een op hande zijnde vernietiging van de aarde. Toch is deze ongewone mix, de visuele pracht en sommige sterke karakters hetgeen de film zeker de moeite waard maakt.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Ik ben het met je eens Leno.Alleen heb ik wel gemerkt dat de film met iedere kijkbeurt beter word.Het gegeven dat iedere superheld een akelig randje heeft is wat mij betreft een heel origineel gegeven.Het feit dat de badguy een van de goodguys is en met zijn slechte plan wereldvrede brengt ,is nog nooit vertoond.Ik vind het juist prettig dat er niets afgeraffeld word en ook de tijd genomen wordt voor die ene romantische verhaallijn.
Wellicht kun je de film na de volgende kijkbeurt nog iets beter waarderen. 
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Superhelden op retour is anders ook niet zo alledaags. Leno heeft wel gelijk over de romantische scenes. Die mochten wat mij betreft wat sterker zijn. Ik vond het meisje niet altijd overtuigend.
oliviert
-
- 12 berichten
- 384 stemmen
Zeer goede eerste twee uur. Mooi donker geschoten, goede muziek en verrassende 'superhelden' en maatschappij kritisch. Helaas is het einde erg zwak, wat de film niet de moeite maakt om te herzien... zonde.
Eerste stuk 4*
Laatste stuk 2*
Gemiddeld 3.5 (omdat het eerste stuk langer is
)
Arbiter
-
- 295 berichten
- 357 stemmen
Ik raad dit aan voor de mensen die hem nog willen kopen:
Erg slecht je raakt door de war van het verhaal
Slechte acteurs die niet kunnen acteren
Je krijgt koppijn van de muziek
Dus je kan hem beter niet kopen tenzij je geld wilt verspillen en wat een hoge gemiddelde voor deze lage slechte film.
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Hè, jammer. Laat ik nou net de 5-Disc Limited Edition binnen hebben gekregen! 
Maar wacht! Als je een beetje oplet en je middelbare school hebt afgemaakt weet je precies waar het over gaat! En dan klopt het gebruik van de muziek ook! Hoera! Heb ik toch niet voor niets €25,- neergelegd. Gelukkig maar.
Gerelateerd nieuws

Duistere superheldenfilm 'Watchmen' van regisseur Zack Snyder vanavond te zien op televisie

HBO Max voegt op 1 juni onder andere deze vijf topfilms toe aan het aanbod
Bekijk ook

Lock, Stock and Two Smoking Barrels
Misdaad / Komedie, 1998
847 reacties

Warrior
Drama / Sport, 2011
847 reacties

Efter Brylluppet
Drama, 2006
235 reacties

Sin City
Actie / Misdaad, 2005
2.315 reacties

The Dark Knight Rises
Actie / Misdaad, 2012
3.380 reacties

V for Vendetta
Thriller / Actie, 2005
1.155 reacties
Gerelateerde tags
nuclear warpresident van de verenigde statendc comicsgeheime identiteitmass murdersovjet unievertellingretirementgebaseerd op stripsamenzweringanimated scenedoomsdaymasked vigilantedoomsday clockred squaredeath of superhero jaren 80dc extended universe (dceu)
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








